close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Vectra: Opel Vectra Z18XER probleem: exhaust camshaft phasing powerstage

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Motorcode: z18XER

Goededag,

Ik heb een probleem met mijn opel Vectra met Z18XER motor.
Ik krijg het motormanagement tekentje in mijn display. Als ik de ECU uitlees zie ik: exhaust camshaft phasing powerstage circuit open.
Ik heb deze sensor (welke staat hieronder) al vervangen en ook de bekabeling doorgepiept, zonder resultaat.

De sensor die ik zie als de dader is de sensor aan de rechtsezijde van het blok (versnellingsbak kant). Hier zit een position sensor voor de in- en uitlaat nokkenas. De uitlaatnokkenassensor heb ik vervangen.

Kent iemand het probleem wat ik zie als ik de auto uitlees?

Alvast bedankt!

Erie

Geplaatst door

Erie (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Power stage is een intern onderdeel van de ecu.
Opel Tis-2000 geeft nog de tip om de oliedruk te controleren.
Ook gecontroleerd of er kortsluiting in de bedrading zit? Bijvoorbeeld naar massa?
Anders ben ik bang dat de ecu vervangen moet worden.

oldford 0
badge

14 jaar

Dank je wel.
Ik zal nog eens controleren of er een kortsluiting in de bedrading zit. Ik heb op dat moment wel gecontroleerd of er geen verbinding tussen de draden was. Naar massa moet ik nog kijken.

Het vreemde is dat als ik de fout heb, en ik de auto (tijdens het rijden) even uitzet en meteen weer aan, de fout weg is.
Kan dit ook met een foute ECU?

nogmaals bij voorbaat dank,

Erie

Erie 0

14 jaar

Als de fout verdwijnt met uit/aan zetten dan is de fout niet continue aanwezig.
Zou je haast gaan denken aan een slecht contact/draadbreuk.
Probeer het eens met aan de draden/stekkers rommelen. Trekken/duwen, er op kloppen.
Laat iemand kijken of de fout er in komt en onthoudt waar je op dat moment aan de bedrading zit.

Mocht er een slechte/losse soldering in de ecu zitten, dan kan het nog steeds de ecu zijn, maar het wordt nu wel minder waarschijnlijk.

oldford 0
badge

14 jaar

Nogmaals bedankt!!

Ik heb nog wat geprobeerd. En met de kabels kan ik niets doen wat de fout verandert.

Wel heb ik ontdekt wanneer de fout optreedt:
Bij koude motor. Na het starten nagenoeg meteen wegrijden, met gebruik van gaspedaal (klinkt vanzelfsprekend).
Ik kan de fout resetten na +/- 5 minuten (schatting) rijden, even tijdens het rijden motor uitzetten en meteen weer aan. Nu treedt de fout niet meer op.

Wanneer treedt de fout niet op:
Bij koude motor, motor warm laten draaien, zonder aan gas te komen. Ook dan, bij wegrijden, treedt de fout dan niet op.
Bij warme motor.

Het probleem lijkt dus een temperatuurfout te zijn, wat mij weer eerder in de ECU lijkt te zitten.

Is dit bekend?

Erie 0

14 jaar

Wat je eens kunt proberen is om bij koude motor de ecu wat voor te verwarmen. Fohn even lenen en voorzichtig opwarmen.
Dan starten en gelijk wegrijden. Heb je dan geen probleem, dan is het een losse/slechte soldering of defect onderdeel in de ecu.

oldford 0
badge

14 jaar

Bedankt Oldford,

Gisteren heb ik eindelijk de fout gevonden. het bleek een breuk in de kabel naar de "Elektromagnetisch bediende hydraulische stuurklep uitlaatnokkenas".

Na dit gerepareerd te hebben is de fout niet meer opgetreden.

Erie 0

13 jaar

Zo, de aanhouder wint.
Bedankt voor de feedback.

oldford 0
badge

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.