Hallo collega's
Ik heb hier een Zafira met een vaag probleem.
De auto draait ten eerste als een zonnetje maar zodra je ermee gaat rijden en 'm netjes gebruikt stottert de motor.
Dus bij constante snelheid valt er niet meer mee te rijden, alleen als je 'm goed op z'n staart trapt gaat het prima.
Als je het gas vanuit constante snelheid loslaat hapt de motor enorm. (koud of warm maakt geen verschil)
Licht optrekken verloopt onrustig.
Code P0170
De lamdasensor is vervangen, deze was kapot.
De klopsensor is ook vervangen, deze was groen en roestig.
Vaccuumslangetje spruitstuk <-> accumolator gallerij lek, ook vervangen.
Verder was de viergastest uitstekend en zijn alle basisdingen in orde, lijkt me dat de katalysator goed werkt.
Bougies zijn prima, juiste type en recent vervangen.
Krukas & nokkenas sensoren schoongemaakt.
Massa gecontroleerd & gasklephuis gereinigd.
Tempsensor gecontroleerd.
Ik heb iets gelezen over iemand met een vergelijkbaar probleem die uiteindelijk is opgelost door de EGR klep te vervangen. (hier op het forum)
Voordat ik die stap neem ben ik benieuwd naar de werking van deze specifieke uitvoering want ogenschijnlijk sluit de klep netjes af.
Naar mijn weten functioneert zo'n klep bij een bepaald toerental en zou deze in gesloten toestand dus geen invloed kunnen hebben en dus het probleem veroorzaken.
Maar ik kan het uiteraard mis hebben en zou de klep misschien zoals bijvoorbeeld een stappenmotor kunnen functioneren.
Hij functioneert in ieder geval niet als ik 'm loshaal en de motor even laat lopen.
Suggesties zijn van harte welkom!
MVG,
Jan Dijkema.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
P0170 is een mengsel probleem. Zou helpen als je weet of het te arm of te rijk is.
Lees je Opel-specifiek uit? Dan hoort dat er bij te staan.
Meest waarschijnlijke nu op basis van je gegevens is een Maf-sensor die te weing aangeeft of toch nog ergens valse lucht.
Plaats eens alle waardes van de 4-gas test.
Hallo Oldford, bedankt voor je snelle reactie.
De 4-gas tests doen we nog elders, wordt dus een beetje lastig om de waarden even zo uit het blote hoofd terug te halen. :P
Wat ik wel weet is dat er geen overdreven afwijkende waarden vielen af te lezen, maar goed dat was stationair en rond de 2000 toeren.
Zo onbelast kan je bij wijze van spreken ieder toerental zonder problemen aanhouden en verneem je helemaal niks opvallend.
Krijg zometeen een MAP sensor en dan zal ik die eens omwisselen... :)
Ik zal ook nog even goed nachecken op valse lucht.
Kontroleer ook even heel goed of het slangetjes naar de map-sensor heel is en ook niet verstopt.
Wat lees je uit voor druk bij motor uit, stationair en 3000 toeren?
Wat lees je uit voor koelwater- en inlaatlucht- temperatuur?
Die slang is goed en heeft een goede doorgang.
Poeh die parameters worden moeilijk, zo uitgebreid is mijn diagnose software (nog) niet.
Als het echt nodig is bel ik een goede relatie op die dan langskomt.
Morgenvroeg komt de MAP sensor en dan kunnen we dat ook weer uitsluiten.
Het liefst werk ik niet op deze manier maar op een gegeven ogenblik moet je wat...
Laat het morgen weten!
klinkt een beetje als een bobine rail die het slechter doet, ze gingen vroeger redelijk vaak stuk bij deze auto's.
marc
14 jaar
goedemorgen, er is een MAP sensor onderweg die ik zometeen ga checken.
als dat geen verbetering geeft zou de bobine wat mij betreft overblijven.
maja, zo'n rail is meteen wel een erg duur apparaat om even te proberen... :P
Als de bobine echt niet goed is en misfires geeft dan krijg je andere foutcodes.
Is de uitlaat volledig dicht? Vooral het 1e stuk tot aan de kat?
als je de uitlaat dichthoudt slaat de motor af, is volgens mij is deze potdicht...
het is de MAP sensor niet, nieuwe geeft totaal geen verandering.
ik laat dus maar een bobine komen en zou hierover dan ook uitsluitsel kunnen krijgen.
dan weet ik het in elk geval zeker en kan je weer verder.
bobine geeft geen verandering, EGR klep lijkt me dan toch de meest onbetrouwbare schakel te zijn in dit probleem...
Het was een slecht functionerende EGR klep...
Loopt als een zonnetje nu, geweldige auto!
Bedankt voor jullie bijdrage. ;)
ik dacht even aan een lekke pakking in inlaatcircuit, dat geeft soortgelijke klachten maar het bleek de egr ;-)
14 jaar
het blijft rommel dat egr verhaal...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar