Geachte collega's
Ik heb een opel zafira binnen staan met het volgende probleem.
Auto trekt niet boven de 3000 toeren en de motorlampje brandt.
Heb de auto uitgelezen en kreeg een foutcode dat de egr defect was dus die heb ik vervangen,en heb ook de inlaatspruitstuk gereinigd.
Maar nu heb ik het volgende,na het vervangen van de egr is er eigenlijk niks verandert,heb de auto overniuw uitgelezen en kreeg de foutcode:
P0400 uitlaatgas recirculatie doorstroming storing.
Heb de volgende uitgevoerd:luchtmassameter vervangen,turbo gecontroleerd,bedradingen vervangen (kabelboom),katalysator gedemonteerd,alle slangen gecontroleerd op lekkage en ben zelfs terugf geweest naar het bedrijf waar ik de egr gekocht heb met een andere nieuwe vervangen en nog steeds geen resultaat.
Wat de auto doet is:hij heeft geen vermogen,gaat niet verder dan 3000 toeren,motorlampje brandt,maar af en toe gaat de motorlampje uit dan heb ik volle vermogen en de auto start heel moelijk als de motor koud is (dus s'morgens vroeg) ik kom er echt niet uit heb vanalles geprobeerd.
Het uitlees rapport:
koelvloeistoftemp 88 graden
egr klep niet actief
egr klep 27 %
egr klep sensor 0,06 v
tankventilatieklepgraad
van opening 32%
status van tankventilatie niet actief
gasklep opening 0%
gasklepposietiesensor 1 0,02 v
gasklepposietiesensor 2 4,41 v
gasklep deellast
elektronischegasklep-
besturing,thuiskompositie niet actief
luchtmassa meter 0,02 v
luchtmassa meter 619 kg/u
Dit allemaal met stationair gemeten,ik kan de foutcode maar een keer wissen daarna niet meer na een tijdje rijden kan ik hem weer een keer wissen
Af en toe knippert de lamje tijdens het rijden maar ik kom er niet uit
graag vraag ik om jullie hulp,alvast bedankt.
Mvgr.M.Onay
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je al vacuum gemeten, als je deel voor deel controleert en uitsluit kun je zien of hij ergens te weinig vacuum geeft.
Heb je de aansturing gecontroleerd van je regelklep van de egr, turbo en wervelkleppen, en als je deze aanstuurt met je tester werken deze dan ook?
Ja heb ik allemaal al getest maar met geen resultaat
12 jaar
Ik dacht eigenlijk aan de ecu motorcomputer maar weet niet zeker
12 jaar
Ecu's gaan bijna nooit stuk bij deze auto's (of er moet iets speciaals gebeurt zijn, denk aan kortsluiting of schadeauto oid.) maar goed alles kan natuurlijk.
Ik neem aan dat dit een Y2.2DTR motor is? De egrklep is elektronisch geregeld, als je de egr klep rijdende uitleest wat zijn de waardes dan? (dus welke waardes geeft hij als de egr in werking word gezet?) Kun je de egr-klep ook aansturen met je tester? Veranderd er dan wat in je Luchtmassameting of gaat je motor anders lopen?
Vind de spannings waardes die hij krijgt van 0,06 volt op de egr en de gasklep en de luchtmassameter van 0,02 volt wel aan de lage kant bij stationair draaien.
Ik dank jullie allemaal voor het meedenken ik geef het op en ga niet meer verder zoeken want egr is nieuw en de bedrading is vervangen alles is al geprobeerd maar geen resultaat
Bedankt allemaal!!!!
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar