Bij het remmen gaan mijn motor management lampje soms branden. Na ongeveer 10 sec gaat hij vanzelf weer uit. Remvloeistof is voldoende.
Foutcodes bij garage laten uitlezen, maar ze konden geen 'oorzaak' hieraan gerelateerd, er uithalen.
Als ik vanaf de snelweg de auto laat uitrollen en eventueel met handrem via achterwielen de auto afrem, gaat het lampje NOOIT branden. Doe ik hetzelfde maar gebruik ik de gewone rem (gewoon normaal remmen), gaat het lampje soms aan. Bij het direct optrekken houdt de motor dan ook in totdat het lampje spontaan ook weer uitgaat:
Het lampje brandt ongeveer 10 seconden en gaat dan gewoon weer uit: de auto rijdt daarna ook gewoon weer normaal.
Remvloeistof is wel op niveau; wellicht zou de niveau-sensor een ongeldige waarde afgeven; dit zou ik nog apart kunnen nagaan.
Ik lees in diverse forums van de egr klep dat wel eens problemen geeft, maar t lijkt mij niet direct een relatie hiermee te hebben. Hier dus ook nog niets mee gedaan.
iemand die dit meegemaak heeft of een idee heeft?
Model zafira A, bj 1999, teller 270,000 km, diesel 2.0 DTI 16v
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Onvoldoende vacuum vermoed ik, controleer je oliepeil in elk geval en of je geen olielekkage hebt van je vacuumpomp.
En je vacuum meten.
Maar ik vermoed vcuumlekkage van je bekrachtiger. Of de slang vanaf je je vacuumpomp naar je bekrachtiger toe.
Bedankt voor je reactie downforthecause,
Ik zag al bij een vluchtige inspectie dat de rubberen slang die naar de bekrachtiger loopt, wel behoorlijk uitgedroogd was, wellicht idd een kleine lekkage : Ik zal deze slang vervangen en een update uiteraard op de forum plaatsen.
Bij kort remmen gaat hij meestal niet aan; juist bij langere remweg, dus dat spreekt in de richting dat jij nu ook aangaf.
Vanwege buitentemperatuur afgelopen week verdere werk nog even uitgesteld.
Gebeurt het vaker dat het de bekrachtiger zelf kan zijn? (interne lekkage?)
Gaan deze of de vacuum pomp zelf wel eens stuk? Ik heb deze auto al 5 jaar (80,000km) en weinig problemen gelukkig.
11 jaar
De vacuumpompen inprincipe gaan niet zovaak als er maar voldoende olie in je motor zit anders lopen ze droog namelijk vandaar ook mijn vraag naar je oliepeil en/of je daar geen lekkage hebt.
Een rubberslang? Dit hoort/is een hard plastic slang, met een terugslagklep erin te zijn. En ja soms is die lek of intern in de bekrachtiger of de aansluiting op je berachtiger lekt iets.
Genoeg te controleren: ik ga het resultaat melden. Bedankt!
11 jaar
Vacuumpomp los en opengemaakt : dit lijkt allemaal schoon en goed: voldoende olie aanwezig zo te zien. Probleem oorzaak nog niet gevonden. Binnenzijde pomp heeft weinig onderdelen dat als 'oorzaak' aangewezen kunnen worden.
Tevens ERG klep losgehaald en schoongemaakt : gemakkelijk en zeker even, gezien de moeite, de moeite waard .
Ik zie wel dat er ook een heel aantal pijpjes vanaf de onderzijde van de vacuumpomp naar diverse kleppen etc lopen. Wat zijn deze kleppen en hun functies (o.a. aan de rechterzijde van de accu en een naar luchtmassameter) en kunnen deze er wat mee te maken hebben?
Wat zou ongeveer de vacuum onderdruk aan beide aansluitingen moeten zijn? Dit om eventueel slijtage te kunnen constateren.
Ik zie dat er in de leiding naar de rembekrachtiger een 'klepje' zit (in het plastic pijpje zo'n 10cm vanaf de pomp): dit zou betekenen dat ik alleen kan 'zuigen en nooit zou kunnen blazen?' : als test van de werking? Volgens mij zit er ook reeds een klepje bij de aansluiting op de huis van de vacuumpomp: ook dit betekend alleen zuigen en niet blazen.
ik zie nu ook dat als de auto warm is, en ik de koppeling intrap (uitrollen vanaf snelweg) dat het lampje ook aangaat.; dit dus zonder dat ik rem.
De auto heeft 280,000km op de teller en is verder prima, dus wil niets uitsluiten. Al vast bedankt voor feedback en suggesties.
11 jaar
Inmiddels iets verder. Blijkt dat als je de leidingen van de vacuumpomp vanaf rembekrachtiger loshaal, de onderduk gemeten aan de onderzijde (desnoods bij het pijpje van de de kleppen)minimaal 0,9 bar onderdruk moet zijn. Bij aangesloten rembekrachtiger komt hij niet hoger dan -0,4. Probleem lijkt dus uit rembekrachtiger te komen.
Als ik hoofdremcylinder een klein beetje losschroef, zakt onderdruk nu gelijk naar 0 bar en hoor ik volgens mij ook het aanzuigen van lucht.
De onderdruk kun je snel meten met een analoge meter aan de zijde van de twee kleppen rechts van de accu. (een van pijpjes loshalen en op de meter aansluiten. dan bekrachtiger zijde loskoppelen en dichtdrukken : onderdruk moet dan -0,9 ongeveer zijn. dit is ook het geval als je de hoofdremcylinder wer aansluit. Deze waarden heb ik kunnen verifieren met een andere zafira met zelfde onderdelen.
Mijn vraag nog : MOET de onderdruk stabiel blijven als ik de hoofdremcylinder een klein stukje losschoef? Mag daar 'valse' lucht gezogen worden als ik deze een klein stukje losschroef? volgens mij niet, maar k weet het niet zeker. Wie kan dan bevestigen?
Wat moet er alles losgehaald worden aan de motorzijde als ik de rembekrachtiger wil wisselen?
Kan de hoofremcylinder en leidingen vast blijven zitten of moet alles los? brandstoffilter kan aan de kant gezet worden, maar volgens mij heb ik dan nog te weinig ruimte. Voorbereiding is dan ook wel gemakkelijke, dus graag jullie advies.
[url=http://postimage.org/image/bgk2b5ybl/][img]http://s16.postimage.org/bgk2b5ybl/lucas...[/img][/url]
11 jaar
Hoofdremcilinder dicht af met een o ring. Lekken mag NIET.
Succes.
Bedank Puntvoor je reactie.
Voor de zekerheid:
Dus als ik een kleine ruimte heb tussen mijn hoofremcylinder en en rembekrachtiger (als ik de bouten iets losdraai), mag er geen/nooit lekkage ontstaan en moet de onderdruk gehandhaafd blijven?
Iemand nbog tips tov het vervangen van dit onderdeel? Hij zit best wel verborgen achter vele andere onderdelen; vooraf niet dingen onnodig loshalen helpt.
11 jaar
Nu praten we langs elkaar . Hoofdremcilinder losnemen dan valt de gepompte onderdruk weg. !!!
als ik met een vacuum meter aan de ander zijde van de vacuumpomp onderdruk meet, kom ik niet lager dan -0,4 bar. Bij een andere opel is dit -0.9: te lag dus. leidingen gecontroleerd: deze lijken allemaal goed.
Ik zag in een andere 'problemcar forum'dat iemand lekkage had tussen de hoofdremcylinder en de rembekrachtiger. Om deze reden had ik de hoofdremcylinder bouten iets losgedraaid : gelijk zag de onderdruk naar 0 bar, ofwel hier ergens lekt lucht:
Ik heb geprobeerd met sealer deze afdichting beter te krigen, maar na vastdraien de vacuum gewoon weer op -0,4; te laag dus. wellicht zit hier een o ring, maar vanwege de ruimte bij een zafira is dit niet te bekijken: gaan deze o ringen wel eens lekken? met veel moeite / spiegel zou ik er wel achter kunnen kijken.
Hopelijk verklaart dit mijn vraag tov lekkage
11 jaar
Zoek D.M.V. de leidingen af doppen waar de lekkage zit. Vaak is er een leidinkje doorgesleten op een bijna onvindbare plaats. Zoekt en gij zult vinden.!!
er er toch maar een aansluiting aan de rembekrachtiger vanaf de vacuumpomp? de aansluiting op de bekrachtiger kon ik zo niet lostrekken en heb dus de hoofdremcylinder iets losgedraaid; dit leide gelijk tot een vacuum van 0 bar:
vandaar mijn vraag of dit normaal is.
als ik een plaatjes als
http://www.corvette-restoration.com/phot... bekijk zou er volgens mij nooit lucht aan de remcylinder kjant aangezogen mogen worden... ?
11 jaar
Als je GOED kijkt zie je aan die dikke vacuumslang en/of aan de pomp een aftakking.Dunne plastic leiding!! Deze is voor de bediening van EGR. TURBO . KACHEL KLEPPEN en wat ik nog vergeten ben.
Mooie foto overigens.
Groeten.
Die plastic leiding kan je zo uit die boester nemen ! Kantelen en trekken is het advies.
Punt, nav je verhaal toch even ook het plastic slangetje dat naar de bekrachtiger loopt, losgehaald : blijkt dat er aan de achterzijde toch haarscheurtjes zitten !! Niet goed dus . Die kant van deze plastic leiding zie je normaal idd niet. Nieuwe stugge remleiding 6mm geplaatst (zaterdagmiddag is niet alles meer open).
Voel nu wel dat de rempedaal gelijk na het starten veel sneller zakt, maar meting laat zien dat de onderdruk nog steeds maar -0,5 is. :-( . zie foto.
Terugslagklep op leiding kun je snel controleren door erin te blazen en zuigen als hij gedemonteerd is (kijk uit voor vuil).
Nu ff afwachten of het vervangen van de leiding ook de mm lampje uit blijft. Gaat ie nog steeds aan, dan wordt het toch wellicht de rembekrachtiger vervangen : hoop dat uiteraard niet want dat is best wel wat werk .
De foto is de meting met een analoge meter met stationer draaien van de motor. Bij gas geven, wordt de waarde wel lager.
[url=http://postimage.org/image/yx9j9wxll/][img]http://s12.postimage.org/yx9j9wxll/onder...[/img][/url]
11 jaar
Ik zou gaan meten bij het pompje . Meet daar en vervolgens steeds verder er vanaf. Waar je nu het meetklokje zet kan er al op diverse rubber sokjes lekkage zijn.
Let ook het slangetje door de paravan naar de kachel. Dat pompje is goed om bijna 0 bar absoluut te halen.
Prettige avond.
Dit was de plaats waar ik, als ik de aansluiting van alleen de rem bekrachtiger afdop, keurig -0,9 bar haalde. Dit is met alle andere slagen aangesloten; Lekkage is er dus aan deze kant dus niet. zodra ik de rem bekrachtiger aansluit, zag hij naar -0,5 . Bij een andere opel heb ik hetzelfde gedrag, alleen daar blijft de druyk gewoon netjes op -0,9 (maakt dus niet uit of ik de slag naar de bekrachtiger aansluit of deze kant afdop. ER moet dus ergens een hele kleine lekkage zijn.. er zit niets meer aan deze zijde dan alleen de bekrachtiger. Ik ga eerst dus nog ff de mment lampje gedrag afwachten : remkracht en verdere gedrag is wel 'normaal'
Wordt vervolgd...
11 jaar
Is de afdichting van de remcilinder met de boester nog goed.? Het is ook belangrijk dat de remstang bij het pedaal iets lengtespeling heeft .!
B.V. de remlichtschakelaar mag niet het pedaal te vroeg blokkeren.
Daarbij zal je met draaiende motor een zuigend geluid bij het pedaal kunnen horen.
Dit is dus fout.
Ik heb zelf nog nooit een boester bij een opel vervangen. Zoek waar het fout gaat.
Groet.
Zal nog een laatste poging doen om te zien of te vinden is waar hij bij de bekrachtiger lekt, anders wordt het gewoon vervangen denk ik.
Andere ideen hoe ik een eventuele lekkage kan verhelpen/ opsoren ?
Ik dacht aan extern de aansluiting tussen cylinder en bekrachtiger af te dichten ( vanwege ruimte is dit heel lastig bij te komen) en bij de rempedeel te luisteren of er iets te horen valt. Voordeel van een drukmeter op de leiding is dat ik nu wel snel kan zien als het het gat gevonden heb/ afgedekt heb: de druk zal groter worden.
11 jaar
Dat onderdeel is geen weggevertje , weet dus zeker waar het lek vandaan komt. Probeer met wat montagekit die verbinding tussen cilinder en boester te dichten .
Haalt dat niets uit ,dan vervangen van die boester en let op de ruimte tussen pedaal en boester!
Niet gaan gissen.
Bleek uiteindelijk toch de rem bekrachtiger te zijn. Deze zit aardig diep ingebouwd; Na overleg / offerte heb ik het bij Opel Broekhuis Dronten laten vervangen. Ook zij beaamden mijn meting met onderdruk (dus niet leiding of pomp) en mijn conclusie.
Goeie communicatie. Zij boden aan tegen een heel scherpe prijs een tweedehandse te kunnen leveren en inbouwen (werkuren 1, 5 uur).
mocht je een soortgelijk problem hebben; diagnose is prima zelf te doen als je bovengenoemde artikels/ communicatie doorleest : gewoon doen.... T is dus niet altijd de vacuumpomp (@ 220 euro) of een leiding.
11 jaar
Goed gedaan. Het gaat er altijd om een juiste diagnose te stellen .
Groeten.
Nog even een laatste feedback vanuit de huidige kennis: aan de onderzijde van de rem bekrachtiger zat een heel kleine roestgat al na 14 jaar ;) . Zoals eerder gevraagd : de zijde dat tegen de remcylinder geschroefd is, is gewoon open en als je de remcilinder dus losschroefd, is het dus normaal dat de onderdruk volledig wegvalt. De enige andere kant dat verder zou kunnen lekken, is bij de as die vanaf de rempeldaal komt; ik weet niet of dit wel eens voorkomt. Dus bij vacuum problemen: zorg voor en onderdruk meter, met met afgedopte booster aansluiting : druk moet ongeveer -0,9 bar zijn. Is hij na aansluiten lager, controleer dat de aangesloten onderdelen en voor een.
P.s. De valves die rechts van de accu zitten maken dus soms geluid!! Dit lijkt 'normaal' te zijn, dus bij meerdere auto's gehoord (als ze maar niet lekken). Deze valves zijn qua nummer niet gelijk aan elkaar.
[url=http://postimage.org/image/sgjfo8qt1/][img]http://s10.postimage.org/sgjfo8qt1/IMAG0...[/img][/url]
[url=http://postimage.org/image/7m88ikxlj/][img]http://s15.postimage.org/7m88ikxlj/IMAG0...[/img][/url]
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar