auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: Ophol geslagen, kapot gelopen motor 1.7 TD. HELP (???)

Bouwjaar: 1994

Ik heb mijn astra turbo diesel voor onderhoud en apk weggebracht naar een (niet bovag) garage. Bij deze garage heb ik mijn auto al 3 jaar in onderhoud, zonder problemen.
Daar heeft de auto nieuwe olie en filters gehad en de distributieriem is vervangen. Deze was aan vervanging toe. Toen is tijdens het warmrijden van de motor voor de roetmeting, op 500 mtr van het bedrijf, de motor ophol geslagen.
Gevolg: motor kapot gelopen!!
De garage zegt hier niets aan te kunnen doen en mijn auto is volgens hen nu dus wel afgeschreven.
Nu mijn vraag; kan ik hiervoor de garage aansprakelijk stellen?
Ik heb daar tenslotte mijn auto goed lopend/rijdend achter gelaten, zonder motorische problemen.
Wie kan mij hier meer over vertellen?
groet Johan

Geplaatst door

opeljohan (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat is er precies kapot gelopen??

Gras 0
badge

20 jaar

motor is vastgelopen en ik rij er ook elke dag mee op de snelweg ,100 km per dag

opeljohan 0

20 jaar

Heb een kennis waarbij de motor geregeld op HOL sloeg... gewoon hard remmen zei hij tot dat hij afslaat...
Dus het lijkt mij dat het niet nodig was om hem kapot te laten draaien.

Hadden ze teveel olie in het blok gedaan dan na verversen???

MartijnGR 0
badge

20 jaar

Dat ligt er maar aan. Dat op hol slaan was jou waarschijnlijk ook overkomen als je niet naar de garage was gegaan. Meestal gebeurt dit wanneer er al een flink aantal kilometers op de teller staan. Oorzaak is meestal carterdruk door minder goed werkende compressieveren van de zuigers en/of olieverbruik. Als de garage zeker weet dat het niet aan hun ligt, zullen ze er zeker geen bezwaar tegen hebben dat er een onafhankelijke expert bij komt kijken om een oorzaak vast te stellen.

Averdonk 0
badge

20 jaar

dat er teveel olie in het blok zat vertellen ze toch niet

opeljohan 0

20 jaar

maar beste A , ik heb hem er "smorgens toch rijdend neer gezet??

opeljohan 0

20 jaar

Ja, dat klopt. Maar je kunt de garage toch niet aansprakelijk stellen voor een - overdreven gezegd - versleten motor? Ongeveer zoiets in het begin van de apk-regelgeving meegemaakt: iemand brengt een auto voor de apk. We trappen op de rem voor de remproef op de rembank met ongeveer 5 km/u. Spontaan zakt de auto aan de voorkant door beide veerschotels heen! Wie is er aansprakelijk? Je kunt dan niet verwachten dat de keurmeester gratis nieuwe veerschotels monteert, terwijl de oude totaal verrot waren! Daarom ook het advies om een onafhankelijke expert er bij te halen.

Averdonk 0
badge

20 jaar

Het gaat erom wat precies de oorzaak is, waardoor de motor is vastgelopen.

Als de garage niets fout heeft gedaan, dan was hij ook bij jou op hol geslagen, en kun je niemand iets verwijten.
Of de garage heeft een fout gemaakt, door b.v. een niet goed vastgedraaide carterstop of een niet goed gemonteerde distributie.(ik noem maar wat)
Dus als je de garage niet vertrouwd, moet je er iemand anders naar laten kijken.
Anders is heb je gewoon pech. Het gebeurd ook wel eens dat tijdens de roetmeting een auto kapot loopt, daar is een garage niet verantwoordelijk voor. Een goede motor moet dat kunnen doorstaan. Zelf ben ik wel tegen roetmeten, grote onzin..

Gras 0
badge

20 jaar

Maar het gaat nu om het" hart" van de auto .Ik bedoel er dus mee dat je met een auto naar de garage komt met een waarde van 2000 euro en er weggaat met een sloop prijsje van 250 euro.
En had de monteur mij er niet op moeten wijzen?

opeljohan 0

20 jaar

De monteur kan dat niet van de buitenkant zien, hoe het met de binnenkant gesteld is....

Het is echt de vraag of de monteur slecht werk geleverd (fouten gemaakt heeft) of dat de motor ermee ophield door iets wat niet te overzien was...

MartijnGR 0
badge

20 jaar

Als je je auto al 3 jaar bij dit bedrijf in ondehoud hebt weten ze toch wel een beetje hoe de toestand van de motor is?
Ze hebben er notabene nog een nieuwe distriebutieriem opgelegt en olie ververst.

opeljohan 0

20 jaar

Als je lid bent van de anwb zou je expertise aan kunnen vragen.Dan kijkt er een onafhankelijke "deskundige"naar.Dan heeft deze discusie geen zin meer,en heb je een soort van rechtsbasis om eventueel in discussie te gaan met je garage voor het bedingen van wat extra korting bij de aanschaf van je nieuwe auto.

oldtimer 0
badge

20 jaar

De monteur heeft naar ik aanneem, normaal met de auto gereden om deze op temperatuur te krijgen voor de roetmeting. Zeker weten dat de monteur geen meter met de auto had gereden als hij had geweten dat de kans van op hol slaan reeel aanwezig was. Verder kan ook een monteur niet dwars door een motor kijken om te zien hoe de conditie van diverse onderdelen is. Hij kan alleen aan externe dingen, zoals een erg vet luchtfilter zien, of er mogelijk iets aan de hand is of bv. door een compressietest uit te voeren. Maar ook dat zegt niet altijd alles. Als er verder geen aanwijzingen zijn bv. d.m.v. klachten over bv. olieverbruik, slecht aanslaan bij het starten enz, dan zal de monteur ook niet verwachten dat de motor op hol slaat. Ook zal hij die testen meestal niet uitvoeren, omdat tijd geld is en het autorijden toch al duur genoeg is. Niet dat ik partij wil kiezen voor de monteur en/of garage, maar dit is gewoon dagelijkse praktijk. En inderdaad, er lopen wel eens motoren en zelfs versnellingbakken stuk tijdens het roetmeten.
In ieder geval kun je vragen of de garage bezwaar heeft tegen een aparte expertise. Verder is natuurlijk je binding en ervaring met het bedrijf van invloed hierop.

Averdonk 0
badge

20 jaar

Maar nog even terugkomen op een antwoord eerder van Martijn over het te veel aan olie bijvullen :dat is nooit te bewijzen en de meeste monteurs die ik dit verhaal vertel zeggen dat .

opeljohan 0

20 jaar

Zit hier een Izusu of een Opel motor in?
Bij de Opel motoren komt het vaker voor dat een drijfstang afbreekt en een gat in het motorblok slaat.
Heb dit een paar keer meegemaakt, dit kan zomaar gebeuren onder het rijden, en is niet te voorkomen.
Het kan ook zijn dat de monteur de auto een paar keer flink heeft doorgetrokken, om zo de motor 'schoon' te branden, zodat deze met de roetmeting aan de juiste waarden komt.
Mischien was dit net iets teveel, maar een goede motor kan hier tegen.

Gras 0
badge

20 jaar

Te bewijzen KAN erg lastig worden, maar van bv.een halve liter teveel olie slaat een motor niet op hol. Overigens staat het volgens mij nog niet 100 % vast dat dit de oorzaak is. Maar al met al, zuur is het wel natuurlijk.

Averdonk 0
badge

20 jaar

Dat kun je wel zeggen.
Maar in ieder geval bedankt voor de reacties.
Johan

opeljohan 0

20 jaar

Ik zou wel proberen netjes te blijven tegen de garage, ik neem aan dat ze het immers niet express gehdaan hebben, zodat ze misschien nog wel een regeling willen treffen met bv ruilmotor/ inbouw/ uurloon...

Maar idd wat is dr nu eigenlijk kapot... als we dat weten kunnen we wel een beetje meer info geven.

Volgens mij is de garage niet aansprakelijk als de motor stuk gaat bij de roetmeting... volgens mij zit dat bij de meting in... sommigen kunnen je daar vast meer over vertellen hier!

Het blijft NIET leuk!

MartijnGR 0
badge

20 jaar

Ha die Martijn,natuurlijk moet je netjes blijven en dat doe ik ook wel maar het is nog VOOR de roetmeting gebeurd, tijdens het opwarmen van de motor voor de roetmeting, met een nieuwe distriebutieriem ,verse olie,filters . Dus hij had eigenlijk net een beurt gehad voor hij de doodsteek kreeg op de openbare weg ,500 meter van het bedrijf ,maar wat nu??? De man zegt er genoeg tijd ingestoken te hebben en wil zijn hand over zijn hart te strijken en de kosten van de beurt te laten zitten .
Als hij met mijn auto de weg op gaat en hij zou hem in elkaar jagen is hij er toch tegen verzekerd ??Maar hoe in dit geval????

opeljohan 0

20 jaar

Zelfs bij de VW dealer komt het vaak voor dat ze teveel olie in een bij hun in onder houd zijnde auto gooien,
Daar is bij mij een keer een golf (15000km op de teller op hol geslagen, dus geremd tot hij afsloeg, op de vluchtstrook naar het oliepeil gekeken (na 5 min. wachten gechecked) stond veel te hoog.

Willem12089 0
badge

20 jaar

Weet je al iets meer??? Of welke stappen je nu gaat ondernemen??

Ik heb al mensen had die na een beurt er helemaal geen olie in hadden zitten... maar dat terzijde Willem (beetje off topic)

MartijnGR 0
badge

20 jaar

Klopt maar wil zeggen dat garages (zelfs erkende) soms grove fouten maken, en wil even zeggen dat de garage ons de schuld in de schoenen wou schuiven omdat wij (350 km na de beurt) te veel olie zouden hebben bij gevuld terwijl hier niet eens naar gekeken was in de tussentijd (had ik beter wel kunnen doen achteraf)

Willem

Willem12089 0
badge

20 jaar

Hallo mensen ,bedankt allemaal voor jullie medeleven maar de garage wil er niks aan doen en heb de auto inmiddels verkocht aan de Russen. Er is geen instantie die je wil helpen met bemideling als je dit meemaakt want ze zeggen allemaal :het is geen BOVAG garage en dan kun je alles zelf regelen. Fijn zo'n RECHTSBIJSTANDVERZEKERING.
En dan begint het gedonder pas en kan het wel eens heel lang gaan duren.
Maar in ieder geval bedankt .
Johan.

opeljohan 0

20 jaar

Hallo, Hmm fijn dat idd, NOT!! Ja idd betaal je daar premie voor :S....

MartijnGR 0
badge

20 jaar

mmm... dat ziet er dus niet goed voor me uit(de auto van mijn auto is bij een roetmeting kapot gegaan) en ook net zoals bij jou niet bij een bovag garage.. het ziet er dus ernstig naar uit dat ik de lul ben.. daar snap je toch niks van.. je brengt een auto die prima werkt en haalt hem kapot op en je bent zelf de gebeten hond. Heeft jou garage je nog gematst bij de aanschaf van een andere auto? mvrgr gerwin

ramvan 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.