Hoi
Mijn opel had nooit een hoger motortemperatuur, altijd rond 80 graden. Ineens werd het hoger, tot 95 graden. Naar de garage, en bleek een lekke radiateur te zijn. Die is vervangen. Toen even niet op de temperatuur gelet (stom he). Maar nu valt mij op dat hij weer oploopt tot ongeveer 90 graden. Koelt wel weer wat af als je de kachel vol aanzet.
Heb ik nu een probleem? Volgens het boekje mag de temperatuur 90 graden zijn, maar waarom was dat dan vroeger nooit zo???
Wie kan mij vertellen of dit een probleem is, en zo ja, waar het probleem kan liggen? Dit keer verlies ik geen koelvloeistof! Dat is netjes goed op peil.
Alvast bedankt voor de reactie.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
90 graden is inderdaad normaal, hebben ze soms ook een andere thermostaat gemonteerd tijdens de reparatie?
Op de thermostaat staan de temperatuur wel van wanneer die open gaat, testen in een bakje water op het gas met een geijkte meter erin.
Cor
Ze hebben geen andere termostaat gemonteerd... Blij te horen dat 90 graden ok is. Maar maakt het nog uit dat het vroeger nooit zo warm was?
18 jaar
Als verder je koelvloeistofpeil mooi tussen max en min blijft staan met warme en koude motor zou ik me geen problemen kunnen bedenken.
De meter op het dashboard is niet op de graad nauwkeurig.
Loopt de temperatuur hoger op als 95 a 100 graden dan is er zeker wat aan de hand, maar dat gebeurt niet.
Houd altijd onder het rijden de gewoont aan 1 x per minuut even linkerspiegel, dan weet je wat er achter je rijdt, de instrumenten controleren, alleen maar of de metertjes op de goede stand staan, en er geen lampjes branden die dat niet horen te doen, dan andere spiegels, en weer naar voren zien.
Dit kan je in een heel klein oment doen, en elke minuut, dan zal je altijd zien of er wat begint fout te gaan.
Cor
Dank je wel voor het advies. Ik heb er in ieder geval meer vertrouwen in en durf nu ook wel weer langere einden te rijden. (tot nu toe niet verder dan 50 km, maar binnenkort ruim 150 aan een stuk.... de definitieve test)
18 jaar
De motor is na 20 km met deze buitentemperaturen echt wel op werkteperatuur, dus als je al 50 km hebt gereden aan een stuk, zal dat geen verschil geven met de 150 die je gaat rijden.
Ik controleer in de zomer vaker even de voorkant van de radiator als er niet teveel muggen op zitten, zo ja dan verwijder ik die zooi voorzichtig.
Cor
Oke, bedankt!
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar