Opel Astra: P 0401 EGr klep, stotteren bij toerental tussen 2000 en 3000

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: X1.6 XEL

Hallo,

Sind een aantal schokt de auto bij toerental tussen de 2000 en 3000.
Gewacht totdat het mil ging branden en hem laten uitlezen, hierbij kwam de code p 0401 naar boven en verder niets.
Volgens de computer een EGR probleem, en garage houder gaf mij aan de egr klep schoon te maken.

Bij demontage vond ik de vervuiling van de klep nogal mee vallen.
Heb de klep eerst ingespoten met WD40 en dit een tijdje zo laten staan en daarna de klep met remmenreiniger schoongemaakt.
Heb toen op de buitenste klemmen een 12v spanning gezet waardoor de plunjer bediend werd, dit ging allemaal heel soepel en reageerde ook snel genoeg.
Wat mij wel opviel was de ik de plunjer heel gemakkelijk kon indrukken, weet niet of dit normaal is.

Om te testen of de egr ook echt het probleem was van de het schokken heb ik deze helemaal afgedopt met een stukje blik en daarna de egr klep weer gemonteerd.
Bij het rijden was het schokken weg, alleen begon het mil weer te branden en ging na een poosje ook weer uit.
Hierop heb ik besloten om in het afdop plaatje 2 gaatjes van ongeveer 2 a 3 mm te maken zodat er wel doorstroming was maar niet te veel.
Bij de testrit bleek het mil uit te blijven en het schokken zo goed tot niet meer merkbaar.
Nu een week verder +- 1000 km brand in de file het mil weer en bij stukje doorrijden gaat het uit en is het schokken weer begonnen.

Wat is nu raadzaam, de egr volledig vervangen in de hoop dat het dan weg is.
Of heb ik iets met schoonmaken over het hoofd gezien ???
Daar er op de EGR klep buiten de plus en min nog meer aansluitingen zitten ga ik er vanuit dat er nog een sensor inzit welke mss dit probleem veroorzaakt vanwege verkeerde aansturing naar het motor MM.

De auto heeft inmiddels 256000 gelopen en staat ingepland voor groot onderhoud waarbij ook de gasklephuis pakking vervangen gaat worden evenals de pakking van het inlaadspruitstuk, gasklephuis pakking was beschadigd bij het reinigen van het gasklephuis.

Uit ervaring weet ik dat EGR storingen soms moeilijk zijn op te lossen.
Zelf zat ik ook te denken aan een slechte vacuüm slangetje vanwege de G3 installatie en daar deze een aantal keer zijn los genomen bij eerdere werkzaamheden.

Concrete vragen:
Is plunjer egrklep met de hand makkelijk in te drukken.
Buiten het optisch schoonmaken van de klep (mechanisch gedeelte) nog ergens anders op letten.
Kan lekkende vacuum slang / pakking gasklephuis ook een oorzaak zijn

Alvast bedankt voor het meedenken.

gr jeroen

jeroen2674

Geplaatst door jeroen2674 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

R_Bakker (0) PRO, 10 jaar geleden

Probeer het eens met een plaatje er tussen kijken of het dan over is misschien gaat het lampje branden maar dan weet je of de EGR de oorzaak is.

jeroen2674 (0), 10 jaar geleden

R. bakker mss heb je dit stukje gemist in mijn tekst of was het niet duidelijk, ik heb de egr al afgedopt gehad met een plaatje, maar omdat toen het MM/MIL ging branden heb ik er een klein gaatje in gemaakt en dat ging tot afgelopen weekend in de file goed.

Dus afdoppen lost het schokken wel op.

primera p11 (0), 10 jaar geleden

De EGR klep kan inwendig kapot zijn.
Is er tijdens het uitlezen ook een diagnosetest op de klep gedaan of ingeleerd.

jeroen2674 (0), 10 jaar geleden

@r.bakker toch maar goed dat controleren zeker weten is... Heb de klep nogmaals gedemonteerd en het gebruikte blik bleek te dun te zijn geweest. vandaar dat het schokken terug was gekomen. nu een dikker plaatje gemaakt. met hier een gat van 2 a 3 mm in geboord, zoals op de foto te zien is.
Dus met zo goed als afgedichte egr geen schokken.


@ primera nee hebben hem alleen snel uitgelezen, en ik heb de klep mechanisch getest op de werking dmv er spanning op te zetten plunjer reageerd goed...
Waardoor ik het idee krijg dat ie dus inwendig stuk is, vandaar ook mijn vraag zit er in de klep zelf ook een sensor.

Nu tijdens het rijden gaat het MM/Mil lampje soms branden bij opnieuw starten is het weg.

Moet deze week toch nog in de garage zijn en zal vragen of ze hem opnieuw kunnen inlezen.

jeroen2674 (0), 8 jaar geleden

Auto is uiteindelijk verkocht maar met bovenstaande oplossing nog eennpoosje foutloos kunnen rijden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.