Goedenavond,
Onlangs meldde er zich een klant bij mij voor het vervangen van de distributie ketting van zijn 2016 Corsa 1.0T (B10XFT).
Deze eigenaar had zijn Opel in onderhoud bij een andere garage, en deze had hem verteld dat de ketting (117.000km) aan vervanging toe was.
Eenmaal gearriveerd kon ik dat ook wel beamen, want deze was inderdaad hoorbaar.
Meer dan deze info heb ik niet gekregen, dus op aanvraag van deze klant heb ik alles gedemonteerd, en kwam ik inderdaad tot de conclusie dat de kettingspanner vrijwel op zijn einde stond en de ketting alsnog wat speling had.
Heb het set gisteren vernieuwd, en na alle kitnaden een nachtje te hebben laten drogen heb ik hem vanochtend verder afgebouwd en afgevuld.
Proefrit voelde goed, geen kettingratel meer en vermogen was voluit aanwezig.
MIL lamp brandde al bij aankomst, en bij proefrit nog steeds, maar daarvoor was de auto niet bij mij en niet voor ingepland, dus verder geen aandacht aan besteed.
Maar toen de eigenaar zijn auto kwam halen begon deze er wel al meteen over dat het lampje nog steeds aan was.
Dus het voertuig uitgelezen, en daaruit kwam oa. naar voren dat P0016 en P0017 stonden opgeslagen.
(Nokkenas positie inlaat & uitlaat on-aannemelijk)
Toen ik er verder op doorvroeg, bleek dat alle zorgen van de eigenaar destijds waren begonnen bij dit brandende motorlampje.
Zijn eigen garage had al eea. geprobeerd en vervangen, en achteraan dat rijtje stond de kettingset.
Dat is nu dus gebeurd, maar wanneer ik de foutmelding wis, en hij +/- 20km heeft gereden, komen die zelfde storingen weer terug.
Op aanvraag heb ik enkel de kettingset incl. krukas tandwiel & geleiders vernieuwd, en ik heb de oude verstellers laten zitten. Zou het probleem dan toch daar in kunnen zitten?
De oude ketting was overigens wel echt op zijn eind. Spanner stond helemaal uit, en er zat nog steeds speling op de ketting.
Het gerammel van de ketting is dus weg, maar de foutcode helaas niet.
Heb persoonlijk nog niet veel ervaring met deze 1.0T motoren, dus hoop dat iemand van jullie hier zijn vingers al eens vaker aan heeft gebrand, en mij wellicht verder kan helpen?
Alvast hartelijk dank voor jullie input!
Mvg Emiel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ben niet bekend met deze autos
maar wat ik zou doen
-scopen om de initiële timing te checken. (ventielen uitgeschakeld)
-live data omtrent verstelling gewenst en werkelijk (evt met scope)
-de vraag die je kunt stellen misschien...zijn de verstellers nog goed.
denk evt nog aan adequaate oliedruk
eigenlijk diverse aspecten omtrent...nokasverstelling
Dank voor de input!
Auto staat weer ingepland voor 1 juni, en ben inderdaad van plan om de timing eens in beeld te brengen met de pico alvorens ik in de wilde weg verdere onderdelen ga vervangen.
Ik begin inderdaad mijn twijfels te krijgen bij de verstellers / regelaars, maar vind het nogal typisch dat hij de storing weg blijft schrijven op zowel inlaat, als uitlaat verstelling.
Oliedruk is inderdaad ook een goede tip om eens even te checken. De vorige garage heeft hem blijkbaar al eens geflusht, maar ook dat wil natuurlijk niets zeggen.
We gaan het binnenkort zien!
heb je ooit de storingen gewist? dat lees ik niet uit je verhaal
Dat staat inderdaad niet goed omschreven zie ik nu... Excuus!
Tijdens de proefrit na het vervangen van de kettingset viel me op dat de motor lamp nog aan was, en daar heb ik toen ook niets mee gedaan. (achteraf ook wat stom van me... had het op zijn minst kunnen resetten voor de proefrit)
Totdat de klant hem bij me ophaalde, en vroeg waarom de MIL nog brandde. Pas toen heb ik de tester er aan gehangen en de foutcodes gewist.
Enkel P0016 en P0017 waren aanwezig, en na deze gewist te hebben, bleef het lampje +/- 20km uit.
Toen de auto eenmaal van contact was geweest, en daarna weer werd gestart, ging de MIL weer aan, en stonden beide foutcodes weer opgeslagen.
Probleem is inmiddels opgelost!
Ik heb het voertuig deze week weer binnen gehad, en ben begonnen met het checken van de timing (zonder aansturing van de solenoids).
Daaruit bleek dat zowel inlaat, als uitlaat nokkenas er langs stonden.
Enig zins vreemd, gezien ik de oude situatie had gemarkeerd, alvorens de nieuwe kettingset te monteren. Daarbij ook gebruik gemaakt van het nokkenas-blokkeer gereedschap dat is voorgeschreven voor deze motor.
Alles leek toen dus in orde te zijn, maar de foutcodes bleven terugkomen.
Ik heb het krukas tandwiel een tandje terug-gesteld, verdraaid tot dat de merktekens overeen kwamen, en gek genoeg pastte het nokkenas-gereedschap aan de bovenzijde nog steeds.
(Weber-tools, ben er sowieso niet zo'n fan van, maar de onderdelen leverancier had niets anders in de verhuur)
Daarna alles afgemonteerd en gereden, en de storingen bleven weg!
Verwacht dus dat de oude (opgerekte) ketting een tandje had overgeslagen op de krukas, waardoor alles destijds al van tijd af was.
Dit icm het slechte timing-gereedschap heeft er dus voor gezorgd dat de storing terug bleef komen.
Gezien de solenoids ook flink vervuild waren heb ik besloten om deze nu ook maar mee te vernieuwen, dus de Corsa kan er weer een tijdje tegenaan!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
1 jaar