Weet iemand of er in de nieuwe Vectra een 12 volt te vinden is wanneer de motor uit staat. Bijvoorbeeld om een alarmled te laten knipperen.
groetjes
Richard
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij elke auto kun je permanent 12 volt vinden in de zekeringkast. Ook in de stekkers van de radio kun je permanent 12 volt vinden.
Sytze
Bedankt voor je antwoord, maar ik bedoel dat het een signaal 12v moet zijn wanneer de motor uit staat en wanneer de motor draait 0V is..
:-)
gr.
richard
18 jaar
Gebruik je geschakelde 12V om een relais te bekrachtigen waarmee je je permanente 12V doorschakelt naar je LED. Je gebruikt dus het verbreekcontact van het relais om je permanente 12V door te schakelen als het relais NIET bekrachtigd is.
Als je weinig verstand hebt van elektronika kun je vast wel iemand in je omgeving vinden die dit ff in elkaar knutselt.
Zet de schakeling wel netjes achter een zekering!
18 jaar
links in de zekeringbak is dat zeker te vinden...
Op mijn oude Vectra-C zat er een geschakelde + bij de radioaansluiting en daar had ik het inderdaad gedaan met een relais met verbreekkontakt, in mijn huidige Vectra-C facelift zit dit signaal niet meer bij de radioaansluiting, ik ga een even meten in de zekeringen bak, als ie daar zeker zit, dan ga ik hem daar wel vinden, bedankt !
Ries
18 jaar
[quote=Manta79]in mijn huidige Vectra-C facelift zit dit signaal niet meer bij de radioaansluiting, ik ga een even meten in de zekeringen bak, als ie daar zeker zit, dan ga ik hem daar wel vinden, bedankt !
Ries[/quote]
Geen geschakelde 12V bij de radio? Lijkt me stug. Zekering stuk?
Als bij mijn meganeII de geschakelde 12V weg is bij de radio werkt deze wel maar gaat om de 15 min. uit (accu-ontlaadbeveiliging) en gaat niet uit als ik het contact afzet. M.a.w. de radio werk op de permanente 12 en gebruikt de geschakelde 12 als signaal en niet als voeding. Hoe zit dat bij jou?
18 jaar
Een relais is helemaal niet nodig. Plus van ledje op constante plus. Min van ledje op geschakelde plus. Als het contactslot uit is, trekken de verbruikers de geschakelde plus naar massa en voor een knipperledje is dat meer dan voldoende.
Succes,
Paul
Dat is de enige juiste wijze Paul! Gaat natuurlijk geen relais gebruiken voor het aansturen van een ledje. Maar als de auteur dit niet weet of snapt, hoop ik dat ie weet dat er een voorschakelweerstand voor de led moet.
Sytze
Een weerstandje is uiteraard nodig, wil je geen meurend flitslichtje krijgen.
De meeste alarmledjes zijn aansluitklaar voor 12V. Ze hebben een ingebouwde weerstand.
Ik hoop dat de vraagsteller geholpen is!
Succes,
Paul
[quote=Paulus8636]Een relais is helemaal niet nodig. Plus van ledje op constante plus. Min van ledje op geschakelde plus. Als het contactslot uit is, trekken de verbruikers de geschakelde plus naar massa en voor een knipperledje is dat meer dan voldoende.
Succes,
Paul[/quote]
Bij deze methode maak je in principe oneigenlijk gebruik van de geschakelde 12V, al kan het in dit geval helemaal geen kwaad aangezien het hier om een paar mAh gaat. Dat bij de vrager bekend is hoe een knipperled moet worden aangesloten beschouw ik als vanzelfsprekend. Zat immers ook in zijn vorige wagen.
18 jaar
inderdaad is er in de nieuwere opels geen geschakelde plus meer aanwezig op de radiostekker ivm can-bus systeem. dan is het overbodig.
Aansteker geschakelde + gebruikt voor een klein relais (12V/20mA) met verbreekcontact te sturen, deze verbreekt de +12V van de alarmled wanneer de sleutel omgedraaid word. Alles zit daarvan al achter de zekeringen, dus nog een keer zekeren is overbodig.
bedankt voor alle antwoorden
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar