Hoi!
Ik heb een vraag over mijn nokkenass sensor.
Ik heb gisteren mijn sensor vervangen op advies van de dealer na het uitlezen en aangeven van de nokkenass sensor.
De voorkomende problemen leken heel erg veel op die dat van de sensor en dus nam ik het advies aan.
Toen kk gister met de stekker en sensor klaar was en de distributiekap vast wou schroeven bij de hoofdbout in het midden die door de sensor heen steekt en toen gebeurde er iets wat niet fijn is.. het boutje draaide door en ineens hoor ik krak, nu zit dus de bout wel in het blok maar is afgebroken bij het einde van het schroefdraad.
Als ik zo een beetje logisch nadenk krijg ik het gevoel also die bout er toe dient om ook de tikken van je nokkenass op te vangen en dat dit de reden is dat na het vervangen de motormanagement lampje nog steeds blijft branden, of heb ik dit mis?
Zoniet, wat zou dan nog het probleem kunnen zijn?
Auto is ook nog steeds gelimiteerd tot 4500 toeren en zuipt als een gek.
Iemand een idee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het tikken van je nokkenas op te vangen???????maak er eens een fotootje van
Ik bedoel hiermee dat de bout die kapot is als een soort kogel tegen de sensor aanzit, hier is geen foto van te maken, de bout zit vast in de distributiekap en komt presies tussen de vorktanden van de nokkenass sensor om deze recht te houden.
14 jaar
Daar begrijp ik ook niet echt iets van..
Maar dat niet verder komen dan 4500 toeren zal toch een ontstekings probleem zijn..
Lees hem nogmaals uit en kijk of de storing nu weg is, zo nee, loop dan de bedrading na tot aan de ECU en controleer deze op breuk e.d.
14 jaar
Ik zal het vanmiddag zeker even nakijken ak weet ik niet zeker waar de ecu zit , de kabel verdwijnt links langs de motor. Maargoed ik ga vanmiddag even zoeken dan.
Dat over de 4500 rpm limiet schijnt wel normaal te zijn als de sensor niet reageert (nok of krukas) zo heb ik het mij laten vertellen.
Als de motor voor een hele lange tijd aanstaat en gereden heeft en ik zet de auto uit voor 10sec heb ik heel soms dat de mm lamp uitgaat, dan rijd de auto ook gewoon weer super en trekt hij gewoon weer over de 4500rpm. (dit was wel vóórdat ik de sensor had vernieuwd, tot nu toe nog niet gehad met de nieuwe)
Lijkt mij dan toch geen ontstekingsprobleem?
Mvg,
Kevin
14 jaar
Even een update.
Heb contact gehad met de opel dealer, die wist mij te vertellen dat de nokkenas sensor niet gaat functioneren zonder de desbetreffende bout vanwege de massa die erop moet staan.
Of dit echt zo is vraag ik me nog steeds af maar het klinkt geredeneerd als ik het zelf relativeer.
Ik denk dus dat het naar de garage word om de schroef eruit te laten draaien voor een nieuwe.
Hou jullie op de hoogte.
Mvg,
Kevin
14 jaar
schroef eruit halen want de nokkenassencor moet wast zittn anders kn hij de draajing niet meten het ronde stuk meet je tandwiel hoesnel het draait.
Maak ook al je kabelstekkers onder de motorkap eens schoon met electro clean spray laat alles een uur drogen en zet het weer in elkaar volgens mij is dit de goedkoopste oplossing
trouwens het boutje kun je zelf ook eruit tikken met een klein scherp beiteltje
14 jaar
Als ik het goed voor heb is dit een boutje van M6 of M8, daar moet je in ieder geval niet met een beitel op gaan rammen.
Klein voor boren en dan proberen met een linkse tap het draadeind eruit draaien.
Succes, Wil.
14 jaar
Hoi, bedankt nog voor de reacties/informatie !
Ik weet alleen niet of het echt goed/makkelijk zelf te doen is.. en of het wel slim is?
Ik heb dit zelf nog nooit gedaan, zul je net zien gaat het fout bij iets belangrijks.
Wat ik me wel afvraag, mocht ik besluiten dat de dealer het gaan doen voor mij hoe lang gaat hun dit kosten?
Ik neem toch zeker niet aan dat het langer dan een uur of iets is om een schroef eruit te boren?
Aan de demontage zal het niet liggen de riem komt er zo af en de kappen zijn nu nog maar 2 schroeven :p
Wat zal het zijn? een uur? anderhalf uur ?
Weet wel dat ik er graag bij ga staan! ;-)
14 jaar
hoeveel werk, onmogelijk te zeggen, tis maar net hoe goed je er bij kunt, en wat voor bout het is, aluminium, staal, gehard staal, en de kop? gietijzer? aluminium?, als je pech hebt wordt het zelfs kopje lichten
Verhaal is mij niet helemaal duidelijk waar het precies om gaat.
Als ik het goed begrijp is het boutje afgebroken waar de nokkenas sensor mee vast zit, dit is een torx boutje van normale 8.8 kwaliteit dacht ik.
Heb zelf een Vectra met een 2.0 XEV motor, de bout zit in het motorblok en niet in de kop zelf (dacht ik), en deze is van alluminium, kan dus snel verlopen met boren, of je er makkelijk bij komt daar heb ik mijn bedenkingen over, maar weet niet precies hoeveel plaats je bij een Omega hebt.
Of heb je het over die pen wat in het motorblok geschroefd zit waar de gaffel van de sensor overheen gaat, als ik mij goed herinner zit daar ook een draadgat in van voren waar de distributiekap mee vastgeschroefd word.
14 jaar
Stalen boutje aluminium kop.
Moet je een stevige hand voor hebben en een vlijmscherp boortje.
Als deze weg loopt en in het aluminium terecht komt heb je een groter probleem.
Denk dat het wijsheid is om dit bij de vod te laten doen.
Gr Jack
14 jaar
Boutje vlak vijlen, dan een center in het midden, en inderdaad een scherp boortje, liefst eerst proberen met een linkse tap dan ontwijk je het probleen bij het verlopen van de boor.
Probleem zal meer zijn of je er zo aan komt met een boor, misschien met een haakse kop.
Tja bij verlopen zal een heli-coil wellicht uitkomst brengen, als je tenminste genoeg vlees hebt om deze op te tappen, en ook hier weer de ruimte hebt om te tappen.
Ben zelf monteur (van machines), kan je wel vertellen dat je hiermee genoeg ervaring moet hebben anders blijf er liever vanaf en laat het doen.
14 jaar
Dat bedoel ik Wil. Doe het voor mijn werk ook bijna dagelijks en dan nog gaat het wel eens mis.
Daarbij kom je volgens mij niet met een vijl erbij.
En een heli-coil is vaak wel ideaal maar schaf dat eens aan voor een m6 boutgat.
Mijn idee laten doen door iemand die het vaker heeft gedaan.
Gr Jack
14 jaar
Zoals ik het kan inschatten vanuit mijn eigen Vectra kom je er wel bij, uiteraard met een beetje moeite en handigheid, er zijn vrijwel altijd oplossingen te vinden, zoals o.a. met een klein slijpsteentje vlak slijpen.
Tja dan word het zelf aanschaffen, geen idee wat dat kost, ik werk zelf op een groot produktiebedrijf als storingsmonteur, en wij hebben deze heli-coils, voor mij zou het geen probleem zijn, ik kan dat lenen.
Je moet dan zo iemand zoeken die dat heeft en het ook nog eens wilt doen.
Succes ermee.
P.S. Zie dat we bijna buren zijn, ik woon in Neerbeek.
14 jaar
Wil, het is niet de torx bout waar de sensor mee vastzit, de bout komt later inderdaad met de distributiekap mee en het schroefgat hiervoor zit tussen de vork van de sensor, een soort kogel/ei vormig gedeelte van de bout zit net achter de distributiekap wat waarschijnlijk dus tegen de sensor hoort aan te drukken.
Maargoed als ik zo de verhalen hoor kan ik dit zeker beter laten doen door de dealer, wat betreft de toegankelijkheid, er zit een gat van ongeveer 30cm vanaf de distkap tot de eerste kap van de lamp om het maar even makkelijk uit te leggen.
De dist zit ook naar voren gericht en dus is het voorste gedeelte helemaal open.
Ik heb de sensor en kap vervangen in een kwartier en ik weet echt niks van auto's, het is een sleutel 15 op de spanner zetten, 3 (nu 2) bouten losdraaien van de kap, en even de kabelboom rechts losmaken en je kan echt overal bij.. zelfs om de complete dbriem eruit te halen.
Neem aan dat ik wel een uur of 2 kan verwachten om te gaan betalen op ze minst.
Laten we hopen dat dat ook de reden is waarom het lampje blijft branden.
Ik hou jullie op de hoogte!
Mvg,
Kevin
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar