Opel 0: Probleem met dimlichtschakelaar

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

Ik heb vanmorgen ontdekt dat er een probleem is met de schakelaar om het licht te dimmen, als ik grootlicht inschakel, dan kan ik niet meer terug naar dimlicht, hij blijft hangen op grootlicht, en dat is heel vervelend voor andere weggebruikers, als ik een tijd met de schakelaar beweeg, dan komt hij terug naar dimlicht, nu durf ik geen groot licht meer in te schakelen.
Moet ik nu een nieuwe schakelaar kopen? Of kan het ook een relais zijn? En waar zit dit relais dan?

Gr. H. Jansen

jansen48

Geplaatst door jansen48 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 17 jaar geleden

De stuurkolomschakelaar gaat wel vaker kapot,maar dit is wel erg snel bij een auto uit 2006.

Hans

jansen48 (0), 17 jaar geleden

[quote=Hans4037]De stuurkolomschakelaar gaat wel vaker kapot,maar dit is wel erg snel bij een auto uit 2006.

Hans[/quote]
Sorry er is wat fout gelopen, de astra is uit 1998

Hans4037 (0) PRO, 17 jaar geleden

Dan zal de schakelaar vernieuwd moeten worden helaas..

Hans

jansen48 (0), 17 jaar geleden

[quote=Hans4037]Dan zal de schakelaar vernieuwd moeten worden helaas..

Hans[/quote]
Er schijnt ook nog een relais ergens te zitten, hebt u een idee waar?

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Dat heeft ie niet: dat is nou net de reden dat de schakelaar de moed opgeeft.......

Gr.

jansen48 (0), 17 jaar geleden

Oké, dan moet ik op zoek naar een nieuwe.

Dennis Astra (0), 17 jaar geleden

als je de schakelaar eraf hebt kun je mischien kijken of hij nog schoon temaken vald mischien zit er vuil tussen is het proberen waard evt wat contactspray doet hij het dan nog niet kun je nog altijd vervangen

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Dennis Astra]als je de schakelaar eraf hebt kun je mischien kijken of hij nog schoon temaken vald mischien zit er vuil tussen is het proberen waard evt wat contactspray doet hij het dan nog niet kun je nog altijd vervangen[/quote]
totaal verspilde moeite dennis! schakelaar is gewoon versleten, kwaal van deze dingen.
ben zelf helemaal niet zo van alles maar vernieuwen, maar in deze is dat noodzakelijk.

Sytze

pe3hmp (0) PRO, 17 jaar geleden

Ja gewoon vernieuwen is de enige echte oplossing, overigens kun je beter nergens contactspray voor gebruiken maar beter Tuner600 (laat geen vettig laagje achter waar vuil in gaat zitten).

jansen48 (0), 17 jaar geleden

Het is opgelost, althans ik heb het euvel gevonden, het volgende heb ik gedaan, ik heb het relais opgezocht, en dit heb ik geruild met het relais van mijn zoon (ook Astra)
En het werkte weer al nieuw, dus heb ik het vermoeden dat het relais niet meer in orde is, ga woensdag een nieuwe halen.
Bedankt voor jullie hulp.

Gr. H. Jansen

pe3hmp (0) PRO, 17 jaar geleden

Dat is vreemd, die relais gaan niet zo vaak kapot tenzij iemand flipperkast heeft lopen spelen met het groot licht.

jansen48 (0), 17 jaar geleden

Dat dacht ik ook, maar heb ook een probleem met een andere relais gehad, dit was een relais dat onder de motorkap zit, mijn auto wilde al een tijd niet goed meer starten, maar het lukte toch de motor te starten, op een dag rijd ik over een spoorwegovergang, en de auto sloeg af, hij was niet meer te starten, (afgesleept naar huis) een monteur van de garage is komen kijken, en door wat bewegen aan diverse kabels, startte hij weer, toen verwijderde hij een kap onder de motorkap, daaronder zat een relais, gelijk toen hij de kap verwijderde, sloeg de motor af, door op het relais te tikken, startte hij weer.
Er is toe het relais vervangen, en ik heb geen problemen meer gehad, wel heb ik het relais opengemaakt, en wat zie ik, de contacten zijn helemaal ingebrand.
Dus wat betreft relais, ben ik nu voorzichtig om te zeggen, het kan bijna niet dat het daar aan ligt.

Gr. H. Jansen

pe3hmp (0) PRO, 17 jaar geleden

Zo te horen heb je last van een paar maandagochtend relais :-)

Het relais wat erin zit voor het grootlicht is (als ik heb me goed herriner) een standaard geval van 25A, de grootlicht lampen trekken ongeveer 10A, maar het snel achter elkaar knipperen van het groot licht geeft problemen als je het lang achter elkaar doet door de inschakelstroom want dan worden de contacten warm en branden in.

Maar goed het probleem is opgelost en een relais is goedkoper dan een schakelaar aan het stuur.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel 0 of stel zelf een nieuwe vraag.