Hallo,
Ik heb een vraag over mijn airco, dit probleem heb ik eigenlijk al sinds 2 jaar, maar omdat ik de airco weinig gebruik denk ik er niet aan, als ik de airco gebruik met heet weer (dus zoals bv vorige week met 30 graden) en ik sta bv stil in de file met de zon pal op de wagen, begint hij te brommen. Rij ik verder houdt het weer op maar sta ik dan weer stil komt het probleem terug... De airco harder of zachter zetten maakt geen verschil maar zet ik hem uit is de brom compleet weg.
Als ik de airco gebruik met minder heet weer bv tot 25 graden is er niets aan de hand, soms wat lichte trillingen maar ik heb gelezen dat dat met het vermogen te maken had.
De airco koelt overigens nog wel goed, ik heb alleen nog nooit een 'airco beurt' laten doen, maar toen ik daar navraag over heb gedaan bij een garage, werd verteld dat het onzin was om dat te laten doen tenzij de airco vreemd zou ruiken of niet koud meer zou worden.
Maar wat kan dit probleem zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Schakeld je koelfan voor je radiateur niet naar de hoogste snelheid waardoor je meer lawaai / trilling waarneemt.
Compressor moet natuurlijk wel hard werken , druk niet tehoog , condensor vuil.
Zal idd de koelfan zijn.
Ik heb hetzelfde gebrom als ik lang stilsta en m'n fan aan gaat.
12 jaar
Maar zijn dit dan geen 2 aparte zaken de fan van radiateur en de airco? Want zonder de airco aan en ik rij in de gloeiende hitte nergens last van... Ben een leek op dit gebied maar heb veel gelezen over aircokleppen, aircopomp, condensor wat vervangen moest worden...
12 jaar
Je hebt een goede garage met hun advies. Natuurlijk heeft een airco onderhoud nodig. Als je wacht tot de airco niet meer werkt kunnen de onkosten behoorlijk oplopen. Een servicebeurt hoeft niet nodig te zijn, wel een aircocheck. Met deze check, die overig maar een paar minuten duurt, kan de conditie van de airco bepaalt worden. Zo een check hoeft geen vermogen te kosten en is jaarlijks aan te bevelen.
Dat kan kloppen in de gloeiende hitte zal de fan in eerste instantie op de lage snelheid werken, en als het echt heet wordt op hoge snelheid.
Bij ingeschakelde airco komt er zoveel extra warmte vrij dat de fan automatisch in de hoogste snelheid draaidt.
Dus kijk eens onder de motorkap wat er gebeurt met de fan in beide situaties.
Ik heb het zelfde voor met mijn vectra c 2007 , bij mij is het ook bij warm weer en het brommen loopt mee op met het toerental van de moter , eens je rijdt is het geleidelijk aan weg. Compressor begint lawaai te maken als het buiten bv 25 graden is en ik vraag er 21 binnen .Begon 2 jaar geleden heel zachtjes , nu al iets harder ... zoalang deze goed koelt vervang ik hem niet ...
12 jaar
Ju kunt beter wel de airco laten controleren,als er te weinig koudemiddel in het systeem zit is er ook te weinig smering van de compressor.
Meet de luchttemperatuur eens van de uitstroomende lucht met de ventilator voluit aan,als je onder de 7 graden meet zit er waarschijnlijk nog genoeg in.
Wil je het zeker weten moet je langs een garage.
gr.roel
Zo werkt dat niet, hoe komen jullie toch in godsnaam om die verwoording in theorie en praktijk uit te voeren/vermelden ! meet de uitstroomtemperatuur, als die 7 graden lager ligt zit er waarschijnlijk genoeg in ?
Excuus voor de erg late update, het was voor zover ik mij kan herinneren die koelfan aan de voorkant. Inmiddels is de airco condensor stuk, maar omdat ik de airco zelden heb gebruikt laat ik deze ook niet repareren.
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar