close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Omega: problemen met de moter en of automatische versnellingsbak

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: x20xe 16v

ik heb een paar problemen met de auto als mn auto koud is wil mn versnellingsbak niet opschakelen pas als ik een stuk gereden heb of ik moet boven de 3000 toeren rijden dan gooit ie m in de volgende versnelling.
heb ook t gevoel als ik bijvoorbeeld op snelweg rijd en rij rond de 80km per uur en wil dan gas geven schakelt ie m op en trekt ie sloom of hij bokt en stoot hard waardoor kan dit komen??

mijn auto als ie warm is stotterd ie veel of weinig of af en toe niet zou dit aan mn bougies en bougie kabel liggen of misschien mijn bobine??

Geplaatst door

arnohendriks (0)

al 11 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Auto al laten uitlezen ?
Hoeveel duizend kilometer heeft de auto gereden ?
Wat is der onderhoudshistorie van de automaatbak

De auto heeft 131 duizend nog wat km gereden over de onderhoud weet ik vrij weinig is al een paar keer uitgelesen geweest is ondertussen de lambdesonde vervangen filter vervangen luchtmassa meter schoongemaakt nieuwe nokkenas sensor vervangen en kreeg te horen dat mn bougies en kabels aan vervanging toe zijn over de versnellingsbak kreeg ik te horen dat er nieuwe olie en oliefilter op moet omdat ie in begin niet wilt schakelen

arnohendriks 0

11 jaar

Hallo,

Problemen met automaten zijn soms (relatief) simpel te lossen door het vervangen van de transmissieolie + transmissieoliefilter. Ook het peil van de transmissieolie is erg belangrijk: te hoog en te laag kunnen voor een afwijkend schakelgedrag zorgen. Zelfs het type olie is erg belangrijk. Als je niet zeker weet wat er in zit; vervangen voor de voorgeschreven olie.

Daarbij kan uitlezen van de computer (zoals hierboven staat) het vinden van het probleem vereenvoudigen. Mogelijk heeft de transmissie zijn eigen computer, waardoor het (laten) uitlezen van de motorcomputer vanzelfsprekend niet zinvol is. Deze hoeven niet per sé met elkaar in verbinding te staan. Wellicht dat iemand anders hier dat wel weet.

Als de auto inderdaad (NAP aangetoond) 131000 kilometer gereden heeft met deze transmissie, zou deze automaat nog wel een tijdje mee moeten kunnen gaan. Het is maar net hoe er mee om is gegaan; veel stadsverkeer, vlotte bestuurder, auto met trekhaak...

Wat bedoel je met stotteren: tijdens het rijden (het kan de automaat zijn), of houdt de motor in (toerental daalt)?

Mvg,
Jvr

jvr 0

11 jaar

Met het stotteren bedoel ik eigenlijk zodra ik om power vraag dat ie stottert alleen als ie warm is doet ie dat som duurt t veel langer voor het stotteren verschijnt stationair trilt mn auto ook en soms schommelt ie met de toeren en zoals op snelweg heb ik als ik bijv 100 rij lijkt t wel of ie in de 4de versnelling zit als ik dan wil inhalen houd ie in net of ie een versnelling is opgeschakelt of bokt soms extreem hard

arnohendriks 0

11 jaar

[quote=jvr]Hallo,

Problemen met automaten zijn soms (relatief) simpel te lossen door het vervangen van de transmissieolie + transmissieoliefilter. Ook het peil van de transmissieolie is erg belangrijk: te hoog en te laag kunnen voor een afwijkend schakelgedrag zorgen. Zelfs het type olie is erg belangrijk. Als je niet zeker weet wat er in zit; vervangen voor de voorgeschreven olie.

Daarbij kan uitlezen van de computer (zoals hierboven staat) het vinden van het probleem vereenvoudigen. Mogelijk heeft de transmissie zijn eigen computer, waardoor het (laten) uitlezen van de motorcomputer vanzelfsprekend niet zinvol is. Deze hoeven niet per sé met elkaar in verbinding te staan. Wellicht dat iemand anders hier dat wel weet.[/quote]
Heel gemakkelijk om advies te geven om onderhoud aan de transmissie te doen. Alleen wanneer je iets doet moet je wel weten wat je doet en waarom je het doet.
Onderhoud is niet slecht maar ga eerst kijken naar de onderhoudshistorie van de automaat ?
Er wordt verteld dat de auto is uitgelezen en hierop zijn er wat acties gedaan ( lambdasonde vervangen, filter vervangen etc. ) Wat voor foutcodes kwamen er naar voren ? Dat geeft een veel beter beeld waar de klacht zou kunnen zitten.

De klachten welke je hebt lijken sterk op versnellingsbak problemen. Onderhoud aan een automaat ben je gemiddeld €300,- kwijt revisie van de automaat €2000,-
Onderhoud helpt wel maar repareert niet let hier dus op dat je geen geld weg gaat gooien en of het de auto nog wel waard is om hier mee door te rijden een goede diagnose zal verhelderend zijn denk ik zo.

Wat voor lambdasonde is er gebruikt voor de vervanging? Origineel of universeel?

oldford 0
badge

11 jaar

ik heb een onderhouds boekje gevonden de laatste beurt wat ie heeft gehad volgens het boekje is rond de 67duizend nog wat km wat er tussen door nog is gebeurt kwa onderhoud weet ik niks van over de lambdesonde weet ik zo ook niet de km stand van de auto is de echte km stand is niet mee gesjoemeld de auto heeft ook in 5 jaar tyd heel weinig gereden volgens de nap pas

ik heb een bedrijf gevonden die met een speciale apperaat mn ouwe olie volledig kan vervangen voor nieuwe en dan een nieuwe olie filter lijkt mij dat de versnellingsbak het weer goed doet denk ik??
en met uitlesen kwam er ook wel uit dat mn bougiekabels aanvervanging toe zijn.

arnohendriks 0

11 jaar

Of je bougiekabels aan vervanging toe zijn, kan ik hier vandaan niet zien.
Ik weet wel dat je dat niet zomaar kunt uitlezen - niet als een rechtstreeks gevolg van een foutcode.
Ik ben dus benieuwd hoe die conclusie is bereikt en wat er voor foutcodes dan wel zijn uitgelezen.

Als ik de vervanging van de lambdasonde optel bij het schoonmaken van de luchtmassa meter krijg ik het idee dat de motor te weinig brandstof krijgt. De lambdasonde is dan onterecht vervangen en mijn ervaring is dat schoonmaken van de lucht massa meter vaak niet werkt. Het probleem komt heel gauw weer terug.
En voor hetzelfde geld is het een ander probleem zoals valse lucht of een te lage brandstofdruk.

Lijkt me dat een wat meer gedegen diagnose op zijn plaats is.

oldford 0
badge

11 jaar

die conclusie hebben we al over gehad over de benzine druk of toevoer is in orde. elke keer met uitlesen komt er weer iets anders uit zoals nokkenas sensor een defecte lambdesonde ben er die keren ook niet bij geweest vanwege drukke baan ik vertel alles wat ik te horen krijg van de garage monteur de monteur had met de oog gezien dat de bougies enzo aan vervanging toe waren zin ie al als ik die niet zou vervangen dat de het stotteren hier en daar weer zou verschijnen over de versnellingsbak begonnen ze er over omdat ie in t begin niet wou opschakelen en hier en daar vertraagd oppakt of bokt stoot dat ie daarom een onderhoudsbeurt nodig had dit heb ik allemaal van horen zeggen

arnohendriks 0

11 jaar

Er bestaan apparaten die de transmissieolie vrijwel geheel uit de bak en koppelomvormer kunnen krijgen. Het is hiermee niet gezegd dat hij dan weer goed schakelt; het is wel mogelijk, maar het is nu niet definitief te zeggen of dit de oplossing is.

Overigens zal bij het vervangen van het filter de pan aan de onderzijde van de tranmissie af moeten, waardoor de olie er vanzelf al uit komt. Een speciaal apparaat is dan niet nodig, alleen maar opnieuw vullen. Hierbij wordt overigens niet álle olie vervangen, een deel zal in de koppelomvormer achter blijven. Met een "flush" wordt dit wél gedaan, en wel met een speciaal apparaat.

Wat oa. David al zei; probeer er achter te komen welke foutcodes er naar voren komen. Dus van de versnellingsbak (en niet van de motor). Nogmaals, ik weet niet zeker of de trans en motor beide een eigen computer hebben (en dus apart uitgelezen dienen te worden), of dat deze gecombineerd is.

Zelf heb ik ooit een monteur van mijn dealer in de auto (geen Opel) mee gehad tijdens het uitlezen van mijn "transmissie control module" (tcm). Een aparte computer voor de trans. Ik reed en hij kon meteen de status van de versnellingsbak zien. Toerental van de ingaande en uitgaande as, en meer. Toen hadden we een duidelijk beeld wat er aan mankeerde. Misschien kun je hetzelfde vragen aan jou dealer. Mogelijk niet kosteloos.

Mvg,
Jvr

jvr 0

11 jaar

Ik heb de versnellingbak een onderhouds beurt gegeven. Sta er zelf van te kijken hij trekt in t begin al beter hij stotterd in t begin niet meer je voelt m niet meer schakelen ik denk dat het probleem voledig bij moterblok zit. Ik laat die uitlesen en kijken wat voor foutcodes na voren zijn gekomen want heb toch t gevoel dat ik vermogen verlies heb en rond de 100km per uur en wil dan gas geven heeft ie toch de zelfde problemen af en toe dat ie flink bokt of hapert alsof ie op drie cilinders loopt

arnohendriks 0

11 jaar

Auto weggedaan oplossing was nog niet opgelost

arnohendriks 0

10 jaar

[quote=arnohendriks]ik heb een paar problemen met de auto als mn auto koud is wil mn versnellingsbak niet opschakelen pas als ik een stuk gereden heb of ik moet boven de 3000 toeren rijden dan gooit ie m in de volgende versnelling.[/quote]
Dat is normaal om de katalisator sneller op te warmen.

[quote=arnohendriks]heb ook t gevoel als ik bijvoorbeeld op snelweg rijd en rij rond de 80km per uur en wil dan gas geven schakelt ie m op en trekt ie sloom of hij bokt en stoot hard waardoor kan dit komen??[/quote]
Olie en filter van de bak laten vervangen tevens de bak laten spoelen en de rembanden stellen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.