Opel Vectra: problemen met X16XEL

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: X16XEL

Ik heb een hele mooie luxe Vectra B1 Caravan van aug-1998 met 185500 km op de teller.
Deze heeft een X16XEL blok.

Ik heb nu wat problemen met deze motor.

Hij produceert soms witte rook bij acceleren en stationair ( geen koelvloeistof ).
Ik heb geen overdreven carterdruk, olieverbruik is hoog maar das bekend bij deze motoren, niet extreem en af en toe bijvullen voldoet.

Wat zijn nu de echt slechte series? met de zwakke cilinderwanden en zuigerveren, carterdruk enz
Is het rendabel om met deze motor verder te gaan?
Ik heb gelezen dat zelfs onderblokken kromtrekken na vervangen koppakking.

volgende probeem betreft het zwaar sturen, veel zwaarder als eerst en voel een knakje rond de middenstand.
De stuurbekr lijkt goed te functioneren en kan geen zware punten ontdekken.


Graag jullie advies

C.Jonker

Geplaatst door C.Jonker (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

kleijn (0), 13 jaar geleden

vind met zoveel km dat je niet van een zwakke serie kunt spreken
zou eens lange een garage rijden voor advies betreffende je koppakking
moeilijk te beoordelen hier vandaan.
vindt het allessins de moeite waard lijkt mij om dat eventueel te laten repareren
koop je een ander krijg je toch ook kosten

C.Jonker (0) PRO, 13 jaar geleden

Klopt, maar ik krijg geen duidelijkheid wat nu de "zwakkere" motoren zijn, er is namelijk een zwakkere reeks van deze motorentypes.
Sommige krijgen bij 120dkm al problemen, ligt ook aan het baasje natuurlijk.
Als ik de koppakking vervang of de kop gedeeltelijk reviseer dan wil ik zeker weten dat het probleem niet in de motor zelf zit.
Ik ruik de uitlaatgassen goed, stinkt naar verbrande olie, verder nog geen echte problemen met deze motor maar wil er graag vooraan zijn, ook omdat de auto verder nog zo mooi is.
Heb je ook gegevens van het stuurhuis? ik krijg dat zware sturen er niet uit namelijk.
ik hoef er niet mee naar een garage want ik kan zien dat het oliespoor ontstaat tussen blok en kop.
Olie is niet vervuild en koelvloeistof evenmin, geen sludge enz..peilstok mooi schoon

S400 (0), 13 jaar geleden

Lekt hij olie bij de kopakking of bedoel je de klepdekselpakking.
Zichtbare olielekkage bij de koppaking is natuurlijk foute boel.
Aan zuigerwanden en zuigers hoef je niet echt te denken bij deze km -stand normaliter tenminste.
Hangt natuurlijk af van het onderhoud wat hij heeft gehad en hoe er mee omgesprongen is.
Carterdruk is betrekelijk elke motor heeft carterdruk zolang je oliepeistok er nog niet uitvliegt zal het wel loslopen.
De zaken zoals sludge enzo geven ook geen uitsluitsel ik heb diverse opels (weliswaar 1.6 8v) onder mijn hoede en deze hebben allemaal last van sludge ook een beetje op de pielstok .
Toch is er geen probleem met de koppaking wel wordt er heel vaak korte ritjes meegereden.
Maar ja als je niet naar de garage wilt om even een simpele snuffeltest te doen of lektest dan houdt het natuurlijk op.
Als je er zeker van bent dat er problemen zijn met koppakking zou ik zeggen trek hem eraf.
Laat hem vlakken nieuwe koppaking,bouten ,waterpomp,spanrol en riemen en rijden maar weer.
Lijkt het mij nog wel waard bij deze km-stand en stukken goedkoper dan een andere auto kopen.
Maar zoals je al aangeeft heb je nog wat andere probleempjes dus al met al kan het wel weer aardig in de papieren gaan lopen als je het uit moet besteden zeker.

C.Jonker (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik wil graag een antwoord van een kenner, het antwoord hierboven is goed bedoeld maar ik weet waar ik het over heb.
Met deze km standen zijn al heel wat 1.6 16v motoren echt "op" ik ben monteur geweest en een echte opel liefhebber.
Ik ken de motortypes en weet hoe een motor werkt en in elkaar steekt.
Ik gooi slechts even een balletje op omdat ik graag wil weten wat de bouwjaren, serienummers enz zijn van de zwakke series.
Lees de topics er maar op na, het slijtageprobleem komt echt veelvuldig voor.
Ik hoef niet veel uit te besteden, een kopwissel kan ik zelf uitvoeren

S400 (0), 13 jaar geleden

Sorry hoor maar ik begrijp het even niet meer.
U bent monteur geweest en u weet waarover u praat.
En u zegt dat het veelvuldig voorkomt in de topics nou dan zou ik er maar van uitgaan dat er een bepaalde mate van slijtage aanwezig is.
Wat is dan nog het probleem?
Dan kunt u toch zelf deze inschattingen heel goed maken en de staat van de motor zelf inschatten??
Er zijn tevens ook heel veel 1.6 16v die gewoon geen of weinig problemen hebben.
Iedere reparatie of probleem zul je zelf moeten analyseren om tot een goede conclusie te komen.

Heeft u bijvoorbeeld al eens de compresie gemeten ? dat is snel gedaan en zegt direcet iets over eventuele slijtage cq kleppen of zuiger(veren/wand) gerelateerd.
Kortom u wilt een algemeen advies over een bepaald type motor waarvan de helft misschien bij 150.00-200.00 de geest geeft en de andere helft dik 300.000 draait.
En dan vraagt u zich af waarom er nog zo weinig op deze topic gerageerd wordt.
Ook bij exact dezelfde motoren kunnen er grote verschillen in slijtagepatronen aanwezig zijn.
Wat niet zegt dat er misschien geen trend kan zijn in zwakke plekken bij een bepaald type motor.
Alleen komen in sommige gevallen deze punten eerder en anders naar voren dan in andere gevallen.
Dit is alleen te bekijken als er testen worden uitgevoerd en als de boel wordt opengehaald.
De rest is giswerk in mijn opinie.

o ja mochten er echt zwakke plekken zijn dan is 1 belletje met de werkplaats van de opel dealer voldoende om dit te bevestigen cq te ontkrachtigen.
Of loop eens binnen bij de werkplaats daar hoor je vaak interesante dingen en de meeste monteurs die ik ken delen graag onderlinge ervaringen.

C.Jonker (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik vraag om serienummers en bouwjaren... hoe je een motor moet controleren weet ik zelf ook.
Maar ik wil gewoon eens info omdat zowel mensen hier op het forum als bij de dealer spreken over een hele slechte reeks, maar niemand verteld me wat en hoe.
Mijn motor is nu nog redelijk goed, maar als ik een type heb met een zwak onderblok gaat de auto weg heel simpel, is het een latere betrouwbare 16v dan ga ik een kopwissel uitvoeren enz.
Dat er veel auto's zijn zonder klachten is alleen maar omdat er vrachten met auto's rondrijden met deze motoren, Astra's Corsa's Tigra's enz

Als mijn vraag goed word gelezen dan lees je dat ik vraag om duidelijke documentatie.

S400 (0), 13 jaar geleden

Prima maar ik blijf het een vreemd iets vinden dat al zou je motorblok nu kennelijk nog goed zijn je deze" mooie luxe auto" dan weg zou doen omdat er in de Toekomst "MOGELIJK" slijtage aan het onderblok ZOU KUNNEN KOMEN.
De km-stand is nou nog niet extreem hoog te noemen.
Maar een mens zijn zin is zijn leven sucses ermee.
Duidelijke documentatie zul je er niet over vinden het is niet zo dat opel een soort handleiding of iets dergelijk heeft voor mindere of betere motorblokken.
Het zou hooguit kunnen dat bepaalde motornummers bekend staan als minder goed.
Maar dat is een vraag die de dealer zo kan beantwoorden.
Ik heb het internet er even op nageslagen maar ik zie nou niet dat er nu honderden topics zijn over deze blokken.
Je moet niet vergeten dat topics normaal gesproken alleen geoepnd worden als er problemen zijn.
De topics die je leest zijn dus maar 0,5 % van de autos die werkelijk rondrijden.
Dat kan dus een vertekend beeld geven.

C.Jonker (0) PRO, 13 jaar geleden

Zucht S400 diepe zucht....

S400 (0), 13 jaar geleden

zolang je nog zucht is er niets aan de hand moet je maar denken.
Sucses met je vectra ik zou hem inruilen als ik jou was.
Hij kan namelijk stuk gaan Maar daarintegen kan iedere auto die terugkoopt ook probelemen veroorzaken..............op korte of lange termijn
i rest my case.

C.Jonker (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik begin serieus... heb een vraag ...hoe dom ook miss... maar verdien ik dit soort antwoorden?
Dit gebeurt heel vaak op dit forum en mag blijkbaar..
ben er niks mee opgeschoten, ja dat ik nu de anwoorden van de echt serieuse mensen wel kan vergeten nu.
Vind jammer dat dit zo moet.

Ik los het dan allemaal zelf wel op.. s400 bedankt !

S400 (0), 13 jaar geleden

Ik ben zeer serieus lijkt mij aleen jij wilt dat niet zien.
Jij wilt koste wat koste te horen krijgen of het blok slecht of goed is niemand hier zal je dat kunnen vertellen.
Jou blok kan nog supergoed zijn terwijl het blok van de buurman al versleten is bij dezelfde km-stand.
Das dus een kwestie van meten duidelijker en serieuzer kan ik het niet zeggen.
Dat het antwoord misschien niet bevredigend is dat is een ander verhaal.
Lees het gewoon goed door en doe je voordeel ermee.
het is absoluut niet mijn bedoeling om vervelend te zijn.
Ik geef voor mijn idee gewoon een zeer logisch en redelijk antwoord.
Misschien dat ik iets te lang door ga erop maar oke iets wat goed is op dit moment dat is goed en wat er zou kunnen gebeuren is koffiedik kijken.
hou die wagen lekker op als je er blij mee bent kan nog best een tijd mee .

kleijn (0), 13 jaar geleden

kom op meneer s400 hou het leuk
niet iedereen kan het waarderen
al is het maar op de manier hoe je reageert

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

Heren, S400 heeft natuurlijk wel een punt...

Het is heel simpel.
Is het vertrouwen zoek! moet je de auto opruimen of het avontuur aangaan....

Gr. paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.