Even een vraagje aan jullie
Wie heeft dit probleem wel eens meegemaakt
Ik heb dit jaar een Zafira gekocht particulier dus geen garantie erg dom maar goed
In het begin had ik geen problemen maar na een maand maakte mijn versnellingsbak of druklager een raar bij geluid bij 800 toeren
Zodra ik mijn koppeling in trapte was het geluid verdwenen
Na een paar maanden merkte ik op dat mijn druklager kapot was en dat bleek ook toen we de bak eronder vandaan haalde
Hebben toe een nieuwe drukgroep en druklager geplaatst
Na montage rustig aan proef gedraaid en toen bleek dat het rare bij geluid en trilling op het pendaal nog steeds aanwezig was
Hebben toen wel gekeken naar het vliegwiel maar dat zag er nog netjes uit ook zo de drukgroep was niet versleten
Nu begint hij ook wat herrie te maken bij lage toeren talals ik over een vluchtheuvel rijd dus laat terug zakken van 1500 toeren naar 900 toeren rijdend
Is dit een bak probleem (6 bak) of moet ik het zoeken in het vliegwiel
Ik hoop dat er mensen zijn die mij advies kunnen geven
Alvast iedereen bedankt
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit klinkt als een 'dual mass' vliegwiel probleem.
Het schijnt dat je die ook door een enkelvoudig vliegwiel kan vervangen. Op zich zullen de constructeurs redenen hebben om die dual mass erin te stoppen, mogelijk met de versnellingsbak in gedachten.
Mijne was naar mijn smaak ook te snel versleten. Mogelijk kan je door erg slippende koppeling optrekken het dual mass ontzien, maar dan ben je wsl voor je frictieplaatje eerder aan de beurt.
Een defect dual mass vliegwiel kan mogelijk leiden tot wegvliegende onderdelen. Dat is op zich niet zo fijn, omdat ze bij hun vlucht de behuizing kunnen meenemen en als je het slecht treft (vanwege dwars geplaatste motor) ook richting het bestuurderscompartiment gaan. Helaas is vervangen dus wel aan te bevelen.
Groet,
Bert
Nou nou Bert. ik wist niet dat het zo´n spektakel zou kunnen zijn, met een defect 2-massa vliegwiel!?
Persoonlijk zou ik het vliegwiel hebben gecontroleerd, omdat je toch al de bak en drukgroep, eraf had. Maar indien je besluit om deze te vernieuwen, >> hou het origineel.
Zijn al genoeg topics over, dus ... sla je slag.
We hebben gekeken naar het vliegwiel maar in eerste instantie was er niets aan te zien ook waar de platen tegen aan gezet word was erg mooi glad
Heb nu in een laag toerental ook problemen zeker met koude motor en krijg ook een trilling in mijn stuur
Zodra de motor warm is verdwijnt 50% van de klachten alleen bij 800 toeren en dan met half ingetrapte koppeling voel ik het op het pendaal
Ook als ik van 2000 toeren hem treug laat zakken rijdend hoor ik een raar geluid
Mmorgen eerst even kij, en of er genoeg olie in de versnellingbak zit want daar twijfel ik een beetje over omdat deze afgetapt was voor demontage er staat dat er ongeveer 2, 2 liter i zit maar toen we hem opvulde liep het na 1, 5 liter al uit het pijlplugje dus misschien kan dat ook iets wezen
11 jaar
Het is niet zozeer d vlakheid van het 2-massavliegwiel. Maar de ruimte / speling van de verschillende compenten van dit vliegwiel. Je zult toch echt moeten voelen/meten. Ervaring is ook belangrijk.
De symptomen die jij opnoemt, neigen sterk naar dit versleten 2-massa vliegwiel.
Echter de trillingen in het stuur , heeft hier mogelijk niets mee van doen.
We gaan morgen de bak demonteren en hoop dat we wat tegen komen komen
Heb vandaag gekeken wat de trilling veroorzaakte blijkt ook de koppeling van de rechter aandrijfas stuk te wezen
Jullie alvast bedankt voor de informatie en ik hou jullie op de hoogte wat we tegen komen
11 jaar
Hoi allemaal
We hebben de versnellingbak gedemonteerd en wat we aantroffen was een geheel kapot vliegwiel
Toen we hem demonteerde viel hij zowat uit elkaar dus we waren net optijd
We kwamen ook nog een lekke turbo tegen bleek dat de doorsnede pakking op twee plaatsen scheutjes in zaten dus hebben we een nieuwe pakking geplaatst en getest en ook weer geplaatst en dat met 234000 km erop morgen voor de rest afbouwen
Als hij klaar is een proefrit maken
Er zat veel roet in de roetfilter iemand een idee hoe dat komt ik ben geen harde rijder denk ook dat dat ook het probleem van de turbo is geworden en dat de turbo teveel tegen druk heeft gehad
Hij heeft wel gerenegeerd want ik rij elke dag meer als 340 km heeft iemand een idee
Hij word nu gereinigt en gaat er morgen weer onder
En nu maar hopen dat het goed gaat
11 jaar
Hoi allemaal vandaag weer gereden met de Zafira en hij rijd weer als nieuw
Turbo is weer gemaakt en een nieuw vliegwiel is geplaatst
Hebben ook nieuwe vesnellingsbak olie geplaatst en zo ook nieuwe hoezen voor de aandrijfassen
Dus eigenlijk alles gedaan
Vandaag nog even gekeken wat het probleem was aan het vliegwiel nu bleek dat de plaat waar de drukgroep tegen aan zit naar binnen is verplaatst zover dat de 6 bouten waar het vliegwiel mee vast zit bijna 5 mm korter waren geworden dus daar kwam het ellendige geluid van vandaan
Dus een kleine tip
Krijg je een trilling op je koppeling pendaal en ook als je hem start een tikkent geluid hoort niet mee verder rijden
Ik heb veel mazzel gehad dat ik de boel niet verder inelkaar is gelopen want dit had wel mijn versnellings bak kunnen kosten
Iedereen bedankt voor de adviezen zowel hier als telefonisch
11 jaar
ik heb van mijn zafira 1.9 cdti ook dubbelemassa vliegwiel laten vervangen icm nieuwe koppelingsset, maar ook met een nieuwe setje heb ik nog steeds lichte trilling op de koppelingspedaal als je - je voet oplegt. Niet als je intrapt. ik begreep dat je een beetje resonatie, trilling op koppelingspedaal altijd had.
11 jaar
geen oplossing helpt misschien bij je zoektocht
10 jaar
Ik heb een opel astra h 1.7 cdti 81kw 2007. Met een 6bak
Ik kwam onderweg ineens stil te staan omdat de auto ineen begon te protesteren vanuit het niks
Ik heb de auto gelijk stop gezet
De anwb gebeld en die zei een druklager
Ik heb toen het druklager / drukgroep / koppelingsplaten vervangen merk kawe
En het probleem nog niet opgelost
Als ik de auto start begint hij gelijk een joelend geluid te maken alsof de koppeling slipt
En het koppelingspedaal gaat 10x zo zwaar dan het was en echt op de laatste cm komt de koppeling pas vrij, maar gewoon gestationeerd joelt hij en als ik probeer weg te rijden dan geeft de motor en aandrijving echt weerstand en geeft dan een raar geluid, ik heb de auto gelijk stop gezet, nu zegt iedereen wat anders de een zegt vriegwiel vervangen de ander zegt de versnellingsbak is kapot, ik zie door de bomen het bos niet meer
Heeft iemand hier het antwoord of dit al wel is meegemaakt?
En wat kan het zijn??
Ik zit nu al 3 weken zonder auto en in een hoek waar ik niet zijn wil...
Wie kan mij aub helpen??
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar