Hallo iedereen,
ik heb een probleem met het laden van de accu.
Waarschijnlijk is de dynamo defect.
na het starten gaat na enige tijd het acculampje branden. ook later de andere lampjes (esp, abs, airbag ed.)
daarna valt de stuurbekrachtiging weg en uiteindelijk schakelt de elektronische automaat niet meer.
nu heb ik Opel gebeld en gaat dit geintje me een hele bom duiten kosten.
is een dynamo gemakkelijk zelf te verwijderen voor revisie?
ik heb bijvoorbeeld geen smeerput maar ben wel handig.
alvast bedankt voor jullie reacties.
Jaap
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat voor laadspanning meet je over de accupolen als de motor loopt? Deze zou ten minste 13 volt moeten zijn tot max 14.5. Lager dan 12 volt is niet goed en zou een vervanging van de electronica of revisie kunnen inhouden, al verwacht je dit niet bij een auto van 2005. Zit de dynamo toevallig in de buurt of onder een hydraulische unit (stuurbekrachtigingspomp oid) en is deze vet aan de buitenzijde, dan kan het door inwerking van olie een slecht contact zijn van de koolborstels waardoor de dynamo niet zijn vermogen kan geven.
ik meet dan ongeveer 8 volt. als ik de auto uitzet 12V
of er olie of vet op zit kan ik nu niet zien, dan moet het overdag zijn.
zal het bekijken en hier melden.
10 jaar
Hey,
Zou eerste zjn spanningsregelaar vervangen of een nieuwe alternator, maar als als je alleen contact aandoet meet dan eerst of je spanning krijgt aan zijn dunne kabeltje van de alternator, nochtans komt er zelden iets aan maar het kan.
Gr.
Jantje
Gr.
10 jaar
8 volt op draaiende motor is zowiezo niet goed. Zou idd een slechte spanningsregelaar ( zit ingebouwd in dynamo) kunnen zijn of defecte dynamo. Beste kun je deze uitbouwen en naar een gespecialiseerd bedrijf brengen om door te laten meten.
10 jaar
is het moeilijk om de dynamo zelf uit te bouwen? wat moet ik allemaal verwijderen?
10 jaar
Spanning van de multiriem halen door de spanner te lossen of dynamo te draaien. Ik weet niet waar deze precies zit maar bij de meeste zit deze rechtsonder naast het voorwiel. Daarvoor zul je het voorwiel en spatkuip moeten verwijderen om goed bij de bouten/ moeren te komen. Ook even voor de zekerheid de accupolen loskoppelen om ongewild kortsluiting van de aansluitingen op de dynamo, als je deze los haalt, te voorkomen,
Dynamo zit met 2 bouten vast op een steun.
10 jaar
oké ik ga in het weekend eens goed kijken of het zelf voor elkaar krijg.
bedankt al voor jullie hulp.
10 jaar
Lees anders hier even: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...
Daar staat hoe dat deze persoon de dynamo heeft vervangen. Erboven staat een afbeelding hoe de multiriem loopt over de onderdelen en de spanner. Volgens het bericht kan de dynamo ook via de bovenkant worden in- en uitgebouwd. Blijkt toch meer werk dan eerder gemeld en vergt nogal wat speciaal gereedschap.
10 jaar
hallo het was te lastig om dit thuis te doen.
toch maar aan de specialisten overgelaten
nu weer in orde.
10 jaar
..wat heeft specialist gedaan om je probleem op te lossen? Nieuwe dynamo gemonteerd?
10 jaar
ja er is een nieuwe dynamo op gemonteerd door de garage. de oude ingeruild
10 jaar
Was toch zelf te doen, valt toch best mee, maar ja, het resultaat telt hé, wagen is terug ok.
Gr.
Jantje
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar