Peugeot 206 SW 2006: motor valt willekeurig uit tijdens rijden (foutcodes bekend)

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: 8HZ, Motorinhoud (cc): 1400, Vermogen (kw): 50

Betreft 2006 Peugeot 206 1.4HDI sw.
km.stand ca. 335.000

Wat gaat er mis:
Tijdens het rijden (zonder verdere aankondiging), valt de motor uit.
Gaspedaal reageert nergens meer op, motorlampjes dashboard gaan uiteraard allemaal branden.
Storingslampje motor brandt (foutcodes later).
De auto kan direct herstart worden (zelfs tijdens rijden met koppeling in, contact af, contact aan, koppeling opkomen)., maar kan daarna direct weer uitvallen of een aantal km's rijden.

Deze storing is er ca. 2 maanden geleden in gekomen.
Na een rit waar die wel 50 x is uitgevallen, heeft de auto na controle van de kunststof brandstofleidingen onder luchtfilter en aansluitingen aan brandstoffilter enkele weken zonder problemen gereden (eerst nog met storingslampje aan, later is deze vanzelf uitgegaan).
Ca. 3 weken geleden kwam het lampje weer aan en heb ik hem laten uitlezen.
Foutcodes:
P0409 - EGR klep
P1162 - Uitlaatgasrecirculatie
P0087 - Hoge druk (pomp)
P0401 - Luchtcirculatie
P0093 - Hoge druk regeling

Op basis van P0087 en P0093 is het brandstoffilter vervangen. Auto reed hierna wat beter (vlotter).
Storingslampje bleef wel branden, maar is vanzelf uit gegaan na 2 weken probleemloos rijden (ca. 600km).

Helaas vandaag, na eerst ca. 130km te hebben gereden langs 2 afspraken, na ca. 2 km op weg na de laatste afspraak, is de auto tijdens het rijden zonder vooraankondiging weer afgeslagen en is storingslampje weer aangegaan. Na vele malen herstarten, heb ik de 20km naar huis gereden.

Wat is al (eerder) vervangen:
Ca. 2 jaar geleden krukassensor (hier valt motor ook zo van uit, maar geeft geen foutcode. Bovendien simpel te controleren door te jutteren aan kabelboom bij sensor). Dit lijkt me hier niet het geval.
Ca. 1 jaar geleden was keramisch blok in downpipe losgeraakt en verdraaid, waardoor auto sterk in hield.

Auto wordt altijd netjes en rustig gereden met veel snelweg km's.
Na het nodige zoeken op internet en jutteren aan wat bekabeling kom ik er niet achter waarom de motor af slaat. Ik lees wel over vergelijkbare gevallen, maar zelden een oplossing wat de fout veroorzaakt.
Tijdens het rijden is er ook niks waar ik een verband in kan ontdekken.

Iemand raad?

gr. Bram

Trac

Geplaatst door Trac , lid sinds 1 jaar geleden

34 Reacties

hans4074 PRO, 1 maand geleden

Zijn deze storingscodes uitgelezen bij een dealer? Zo ja....zitten er, na het stilvallen, storingen bij die dan permanent zijn of zijn het allemaal tijdelijke storingen storingen?

oldford PRO, 1 maand geleden

Wat zijn de foutcodes nu?

Trac, 1 maand geleden

Goedemorgen,

Deze foutcodes zijn uitgelezen bij de Peugeot dealer (Voorthuizen).
De auto is na het stilvallen gisteren niet opnieuw uitgelezen, maar omdat de symptonen precies hetzelfde zijn, verwacht ik dat de foutcodes nog dezelfde zullen zijn. Volgens de dealer waren sommige tijdelijk en andere permanent.

Trac, 1 maand geleden

Na nog meer lezen in andere topics, zou het me niet verbazen als er nog ergens lucht in het systeem zit of komt. De vraag is alleen hoe controleer ik dit en hoe ontlucht ik het systeem.
Zoals gezegd is ca. 600km geleden het brandstoffilter vervangen, de km's daarna zijn probleemloos gereden.

Voor de duidelijkheid nog 2 foto's van de motorruimte.
Foto 1 is van het opvoer-balgje. Deze kan ik met de duim tot ca. halverwege indrukken nu de auto stil staat.
Foto 2 is van het brandstoffilter, type Bosch N7007. Ik zie hier geen ontluchtingsschroef opzitten.

. .

hans4074 PRO, 1 maand geleden

Lucht in t systeem was ook mijn 1e gedachte, maar ik kan dat niet rijmen met het gelijk weer aanslaan. De 1400 diesel komt bij ons (dealer) niet zo vaak meer in de werkplaats, maar ik heb destijds diverse keren de set brandstof leidingen in de motor ruimte vernieuwd. Reden was valse lucht, maar bijbehorende storingen en/of klachten weet ik ff niet meer.

    Al deze leidingen heb ik onlangs geinspecteerd. Je ziet hier en daar wel wat chafing, maar nergens is het heel diep of door (vochtig). Dus die heb ik terug gezet. - Trac, 1 maand geleden

lange-frans, 1 maand geleden

opvoer-balgje is je ontluchting deze moet je meermalen in knijpen tot deze hard aanvoelt dan is de lucht er uit. heb je ook al naar je diesel -filter zelf gekeken en zijn daar de 2 rubber ringen (1 grote en 1 kleintje ) nog goed.

    Bij het vervangen is de o-ring aan de onderkant vervangen. Daar moet je een of ander electronisch componentje in overzetten met een o-ring als afdichting. Bij het nieuwe filter was dit de enige o-ring die erbij zat. gr. Bram - Trac, 1 maand geleden

hans4074 PRO, 1 maand geleden

Dat electronisch componentje onderin het filterhuis is de sensor detectie water in brandstof. Voor de rest is het een compleet gesloten filter (1 geheel). Het balgje is bij mijn weten voorzien van een anti-terugstroom klepje, maar als die defect zou zijn, zou het ontluchten d.m.v. knijpen in het balgje niet moeten lukken....het balgje wordt dan niet hard. Misschien moet je em toch nog eens uit laten lezen bij een dealer en printjes vragen van de storingen (welke permanent en welke tijdelijk) inclusief de bijbehorende variabelen....de waardes waarbij de storingen opgetreden zijn, zoals druk enz.

hans4074 PRO, 1 maand geleden

Dat electronisch componentje onderin het filterhuis is de sensor detectie water in brandstof. Voor de rest is het een compleet gesloten filter (1 geheel). Het balgje is bij mijn weten voorzien van een anti-terugstroom klepje, maar als die defect zou zijn, zou het ontluchten d.m.v. knijpen in het balgje niet moeten lukken....het balgje wordt dan niet hard. Misschien moet je em toch nog eens uit laten lezen bij een dealer en printjes vragen van de storingen (welke permanent en welke tijdelijk) inclusief de bijbehorende variabelen....de waardes waarbij de storingen opgetreden zijn, zoals druk enz.

    Bedankt Hans, ik zal me morgen eens concentreren op dat balgje en kijken of die nog harder wordt als ik er langer in knijp. Weet jij toevallig of de balg los vervangbaar is, of komt deze samen met de leidingen welke onder het luchtfilter doorgaan? - Trac, 1 maand geleden

hans4074 PRO, 1 maand geleden

Origineel, dus besteld bij de dealer is het een compleet leidingset.
Wat ik mij herinner....er zit onder het luchtfilter huis een ronde koppelstekker. K weet zo even niet welke elektrische componenten via deze stekker lopen, maar is die stekker in orde? Geen slechte contacten o.i.d.?

Trac, 1 maand geleden

Vanochtend nog wat extra op het balgje lopen drukken.
Als ik een beetje kracht zet, kan ik hem met mijn duim tot halverwege indrukken. Dit verandert niet na meerdere keren indrukken. Oftewel, na 10 of 20 x drukken, kan ik hem nog steeds tot halverwege indrukken.
Heel soms zie ik kleine luchtbubbeltjes in het doorzichtige slangetje (rechter slangetje op foto) naar boven komen.
Betekent dit dat de terugslagklep in het balgje stuk is, of ben ik gewoon brandstof aan het rondpompen?

Dank maar weer.

. .

Trac, 1 maand geleden

@Hans4074; ik had nog een foto toen ik het luchtfilter eraf had liggen, de stekker in de rode cirkel is denk ik degene die je bedoelt. Ik zal hier morgen eens naar kijken.

gr. Bram

.

hans4074 PRO, 1 maand geleden

Dat is idd de stekker die ik bedoel. Wat is dat voor witachtige poeder horizontaal in het midden van foto?
Het balgje kun je altijd wel iets in knijpen als het systeem ontlucht is. Hoe hard je knijpt is op de foto niet te zien 😂.

    Hoi Hans, dat witachtige spul zijn lijmresten. Die kunststof leidingen die daar lopen zaten in een soort lijm gedrukt en dat is wat losgekomen toen ik de leidingen langs liep. Ik moest redelijk kracht zetten om het balgje tot halverwege in te drukken zoals op de foto te zien is. Wederom dank! - Trac, 4 weken geleden

lange-frans, 1 maand geleden

opvoer balgje kun je gewoon vervangen ... terugslag klep van opvoer balgje werkt trouwens alleen goed als opvoer balgje recht op staat ...dus niet platliggend zo als op foto....

lange-frans, 1 maand geleden

zet opvoer balgje maar eens rechtop kijk of er verschil is .

    Oke, balgje zit soort van gemonteerd tussen de kunststof leidingen en die leidingen houden het balgje redelijk op de plek. Ik bedoel te zeggen, het balgje hoort zo liggend gemonteerd te zitten. Ik zal als ik thuis ben kijken of ik verschil voel als ik het balgje prob eer te kantelen. gr. bram - Trac, 4 weken geleden

Trac, 3 weken geleden

@ Hans : Stekker en bedrading gecontroleerd, maar zie er niks geks aan. Ook tijdens het stationair lopen nog een beetje aan de bedrading gejutterd, maar krijg geen respons van het stationair lopen. Prima stabiel.

@ Frank: Balgje kan maar moeilijk rechtop, omdat deze tussen stugge kunststof leidingen is gemonteerd. Kan hem wel wat kantelen (bij rechtop), maar balgje wordt er niet harder van als ik dan ga knijpen.

Heeft iemand hier beschikking over een andere 1.4HDI om te voelen of die balg nou heel hard moet worden na een aantal keer knijpen? Dan heb ik wat vergelijk.

hans4074 PRO, 3 weken geleden

Kun je het chassisnummer/VIN hier eens plaatsen? Maandag heb ik weer de beschikking over service box. k' Zal dan eens voor je kijken of er mogelijk berichten zijn over dit probleem.

    Bedankt Hans dat je hierin wilt duiken. Chassisnummer is: VF32E8HZA47570979 Omdat de auto de seconde nadat de motor is stilgevallen, direct weer start, kan het eigenlijk geen lucht in het systeem zijn. Dan zou die na afslaan moeilijk of niet moeten starten zou ik zeggen. Ik neig toch eerder naar een druk- of positiesensor, alleen kan er weinig vergelijkbare gevallen van vinden. Nogmaals dank, Bram - Trac, 3 weken geleden

hans4074 PRO, 3 weken geleden

Zoals al eerder aangegeven, geloof ik ook niet echt in lucht in t systeem. Je zou dan eerder klachten over koude/eerste start i.c.m. slecht aanslaan moeten hebben. Ik ga in ieder geval maandag ff voor je kijken.

    Dank Hans, wat voor mij wel helemaal duidelijk is, is dat het ECU (BSI) de motor uitschakelt. Er zijn verder ook geen schokken of ander raar gedrag voelbaar, maar plots reageert het gaspedaal niet meer en 'rij je uit'. Zoals gezegd (ik ben er intussen beetje handig in geworden bij laatste rit), kan ik met snel koppeling in - contact uit en aan - koppeling opkomen de auto direct weer laten aanslaan. Meestal slaat die binnen 100 meter al weer af (zo gauw je weer wat gas geeft), maar soms red ik het een 5 of 8 km. Zo ben ik toen thuis gekomen. - Trac, 3 weken geleden

hans4074 PRO, 3 weken geleden

K heb zojuist even gekeken aan de hand van chassisnummer. Er zijn geen speciale mededelingen behalve over de combi P0087 en P0093. Met deze storingen aanwezig, dient het brandstoffilter vernieuwd te worden, maar dat is onlangs gedaan. De andere storingen kunnen duiden op een defecte EGR klep. Mijn advies: laat de auto opnieuw uitlezen en kijk welke storingen er nu aanwezig zijn. Permanent of tijdelijk.

    Bedankt Hans, ik ga ermee aan de gang. Goed te horen dat het vervangen v/h filter de juiste stap was, alleen daar had het mee opgelost moeten zijn natuurlijk :) Korte vraag; kan ik die foutcodes (en permanent of tijdelijk) ook uitlezen met een OBD scanner? Of moet dat echt via een Peugeot uitleeskast gaan? - Trac, 3 weken geleden

hans4074 PRO, 2 weken geleden

Geen idee of correct uitlezen gaat met een obd scanner. Ik kan gelukkig uitlezen met dealer apparatuur.

oldford PRO, 2 weken geleden

Storingen uitlezen met een EOBD/OBD2 scanner zou moeten lukken, dat is namelijk wettelijk verplicht.
Het nadeel is dat je aaleen storingen te zien krijgt die "uitlaatgas relevant" zijn.
Er kunnen dus meer storingen zijn die je alleen met de Peugeot specifieke apparatuur te zien krijgt.
Het uitlezen van data (bij dit bouwjaar) met een EOBD/OBD2 scanner is beperkt.
Een aantal belangrijke gegevens krijg je niet te zien, omdat ze toen nog niet gedefinieerd waren.
B.v., je kunt meestal wel de actuele raildruk zien, maar niet de gewenste raildruk.

Een redelijk alternatief is psacom, dat is redelijk gelijkwaardig aan dealer apparatuur.

    Bedankt Oldford, het lijkt me niet verkeerd om eens te zien wat ik kan uitlezen en of in ieder geval er weer dezelfde codes present zijn. - Trac, 2 weken geleden

ford3600, 2 weken geleden

zou je voor mij eens willen gaan rijden met losgenomen egr stekker ?

    Zal ik doen! Denk dat morgen wel lukt. - Trac, 2 weken geleden

Trac, 2 weken geleden

Vanavond is de Peugeot 1.4HDI uitgelezen met een Autel Autolink AL519, de codes:

Stored codes:
P0192, P1113, P0093 en P0087

Pending codes:
P0490, P1162, P0401 en P1351

Een aantal zijn dus identiek aan de vorige keer uitlezen.
Er zijn ook een paar nieuwe bij (P0192, P1113, P1351)
Op basis van P0192 word ik een beetje richting de raildruksensor of de bijbehorende bedrading gestuurd.
Zou dit logisch zijn i.c.m. de overige storingen?

Ik kan uiteraard de codes wissen en kijken welke er terugkomen.

gr. bram

oldford PRO, 2 weken geleden

P1113 wijst ook op een raildruk probleem.
P1162, P0490 en P0401 wijzen op een EGR probleem (te veel flow).
P1351 wijst op een probleem met de voorgloei installatie (die ook bij het regenereren wordt gebruikt).

    Bedankt OldFord, ik neem even aan dat de EGR gerelateerde codes (P1162, P0490 en P0401 en mogelijk P1351 niet de auto doen stilvallen. Het stilvallen is voelt aan alsof de BSI de motor afschakelt, waar je ineens geen respons meer op het gaspedaal hebt. Hier gaat niks aan vooraf en de auto rijdt (als die rijdt) gewoon goed. Met vervangen brandstoffilter trekt die wel wat vlotter op, dus dat die vervuilt was geloof ik wel. Helaas heeft dat het stilvallen dus nog niet verholpen. - Trac, 2 weken geleden

Trac, 2 weken geleden

@Ford3600: bedoel je deze 5 polige connector?

Wat zou ik moeten zien qua foutcodes of merken aan rijgedrag als die stekker los hangt?

. .

ford3600, 2 weken geleden

het komt wel eens voor dat de egr electrich defect is en alles in de war stuurt heb je al gereden zonder stekker

    Nee, maar dat kan ik vanavond wel even doen. - Trac, 2 weken geleden
    Hallo Ford3600, Gisteravond was mn zoontje nogal aan het overgeven, daarom pas vandaag kunnen doen. Met stekker los ritje van ca 10km gemaakt, geen problemen gehad. Sterker nog, met starten was het storingslampje al uit, terwijl ik de dag ervoor alle codes nog present had. Storingslampje is ook uit gebleven tijdens de rit. Enkele weken terug na uitlezen en resetten v/d foutcodes bij de dealer, ging het lampje alweer branden met wegrijden bij de dealer. Dit was toen nog voor het vervangen van het brandstoffilter, dus die heeft denk ik zeker wel het storingslampje geactiveerd. Is het verder een probleem om met losse EGR stekker rond te blijven rijden of kan ik beter de EGR klep schoonmaken / vervangen? gr. Bram - Trac, 1 week geleden

ford3600, 1 week geleden

beste trac de egr klep zal vervangen moeten worden want na verloop van tijd gaat de storinglamp weer aan met een fout op de luchtmassa meter , en egr word ook gebruikt bij het regenereren van de roetfilter , check het oliepeil of deze niet is gestegen indien wel even verversen en ev foutcodes wissen , maar raad je aan nog even een wat langere rit te maken met kosse stekker zodat het goed duidelijk is, groet

    Dat ga ik doen, dank voor het advies! Ik had het zelf niet zo snel in deze hoek gezocht als ik eerlijk ben. Ik wis nu eerst nog even alle codes en zal de auto weer dagelijks gaan gebruiken om te zien of nog een storing terugkomt. Zo niet, dan zal ik verder gaan met je adviezen en EGR klep vervangen. gr. Bram - Trac, 1 week geleden

Trac, 5 dagen geleden

We rijden natuurlijk niet meer zoveel met al dat lockdown en thuiswerken, maar vandaag naar werk gereden met losse EGR stekker:

De foutcodes waren gewist bij vorige rit.

Bij starten gaat het storingslampje aan, maar de auto start en rijdt verder prima.

Na 2 stops (1 x tanken) en ca. 30 km rijden (al die tijd brandt het storingslampje) volgt een piepje en valt 1 seconde later de respons op het gaspedaal weg. De motor is dan uitgeschakeld.
Ik kan de auto direct herstarten met koppeling in - contact uit - contact aan - koppeling op.
Echter valt de auto dan bijna direct uit (enkele seconden).

Auto aan de kant en uitlezen met Autel Autolink AL519 geeft de volgende foutcodes:
P0192, P2143, P0405 (allemaal permanent)
P1351 (pending)

Kunnen jullie mij nog advies geven welke kant dit opwijst?

Dank,

Bram

Na wissen foutcodes kan ik weer starten en verder rijden zonder probleem.
Storingslampje was uit de laatste 5 km tot bestemming.

Trac, 4 dagen geleden

Alle keren dat de auto nu uitvalt is het P0192 en 2143 en P0405.
Die laatste 2 uiteraard omdat de EGR stekker nog los ligt.

Voor P0192, is de druksensor (met flens) die op de HD pomp zit degene waar P0192 vandaan komt?
Of zit er nog een aparte sensor ergens op de common rail?

gr. Bram

.

hans4074 PRO, 4 dagen geleden

Dat ding op je foto is de brandstof drukregelaar op de pomp.
Jij mag op zoek naar de hogedruksensor op het einde van de rail. Ergens onder de EGR klep. Er is hier een Peugeot mededeling over en die gaat over een slecht stekker contact van de stekker op die hogedruksensor. Reparatie kabelboompje met stekker monteren. Het Peugeot onderdeel nummer van de hogedruksensor is 1920 GW. Het hele verhaal lijkt mij meer richting slecht contact van bedoelde stekker te gaan.

    Super Hans, je bevestigd mijn vermoeden dat dit de regelaar was. Heb meer ervaring op de 2.0HDI, er daar zat eenzelfde component op de pomp die ook de drukregelaar was. Het wisselvallige karakter lijkt me inderdaad richting een beschadiging in de kabelboom te wijzen die naar deze hogedruksensor gaat. Ik zal er vandaag eens aan beginnen. - Trac, 3 dagen geleden

Trac, 3 dagen geleden

Nou Hans, het 'op zoek gaan naar' is niks te veel gezegd. Lastig te zien, maar hij zit inderdaad onder de EGR klep. Helaas zitten daar ook de nodige koelvloeistofslangen voor, zodat het maar lastig bereikbaar is. Ik heb de accubak verwijderd wat wel iets ruimte geeft.
Is er ook een mogelijkheid om de hele metalen behuizing waar de EGR klep op zit geschroefd als geheel te verwijderen? Dat zal mooi ruimte geven.

. .

hans4074 PRO, 3 dagen geleden

Je moet even je creatieve brein laten werken. Bij de DV6 (1600 cc diesel) is het net iets simpeler om bij de raildruk sensor te komen. Hier zit o.a. die hard-kunstof geribbelde waterpijp in de weg en ben altijd een beetje huiverig om dit weg te halen ivm breuk door uitharding. Misschien kun je met een haakje de borging op de stekker bereiken om deze te ontgrendelen en daarna de contacten en draadboompje te controleren.

Trac, 3 dagen geleden

Met een haakse schroefdraaier de connector eraf kunnen trekken.
Bedrading nabij connector, receptacles en pinnetjes zien er niet verkeerd uit. Had misschien wel wat kleine scheurtjes in de isolatie verwacht of olie in de connector.
Even wat verder de bedrading nalopen. Nog suggesties wat een mogelijk knelpunt kan zijn?

. . .

hans4074 PRO, 3 dagen geleden

Bedrading van de sensor naar EBE belast door meten, maar dan heb je t schema nodig en die heb ik pas na het weekend en ik zou zeker de stekker met contacten vernieuwen. Ik wil maandag voor je kijken of er op t werk toevallig nog een oude draadboom ligt met soortgelijke stekker. Mocht dit zo zijn, dan knip ik stekker met stukjes draad eraf zodat je geen stekker over hoeft te zetten, maar de bedrading afknippen en voor een deugdelijke verbinding van de draadjes moet zorgen.

    Bedankt Hans, ik wacht je berichtje af. Ik neem aan dat de bedrading voornamelijk tussen BSI en sensor zal lopen. - Trac, 1 dag geleden

hans4074 PRO, 1 dag geleden

Bedrading loopt van sensor naar motorcomputer(EBE)
Ik heb het schema van betreffende sensor uitgeprint en een stukje draadboom met stekker voor je klaarliggen. Misschien kun je mij via privémail problemcar je adres geven, dan stuur ik het op

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 SW of stel zelf een nieuwe vraag.