het betreft een Astra GSI C20XE (2.0 16v).
Ik heb dus een vreemd geluid als ik rond de 3000 a 3500 toeren rijdt.
als ik hem doortrek naar de 5000 toeren o.i.d. hoor ik nix, als ik hem weer terug laat zakken en hij komt weer op die 3500 toeren komt dat geluid weer tevoorschijn. ik voel dan ook de auto wel een beetje trillen. als ik bijvoorbeeld op de snelweg 130 rijdt met 3500 toeren (constant) dan hoor ik het de hele tijd door. geluid is moeilijk te omschrijven (lijkt alsof er metalen over elkaar heen schuren met vertanding oid).
Een automonteur zei dat het uit me uitlaat komt (dat hij zo even snel kon horen, maar wist het eigenlijk verder ook niet)
ik heb een spaghetti spruitstuk, supersprint katvervanger, sebring middendempervervanger en een remus einddemper.
het spruitstuk was bij de flens flink gescheurd (was door de vorige eigenaar opnieuw gelast) alleen aan de bovenkant (aan de zeiden van het hitteschild) zat nog een gaatje.
ze hebben er een stuk afgeslepen (ongv. 15 cm vanaf de flens) en er een nieuw stuk pijp opgezet (ziet eruit als lichtmetaal).
naar mijn weten is dat geluid gekomen sinds dat veranderd is (APK-keuring) maar die garage zegt dat dat er niks mee te maken heeft.
het is vreselijk irrietant dat geluid, en om nou even een spruitstuk te kopen en die erop te zetten om te testen of dat het probleem is vindt ik beetje een duur grapje.
misschien dat jullie hier ook eerder tegenaan zijn gelopen?
groetjes,
Danny
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
haal je hitte schilt er is af en probeer het dan.
en kontroleer even of je uitlaat niet los van de beugel ligt onder je motorblok.
en je motor steunen kijken of de rubbers nog goed zijn.
gr tijne
hitteschild zou ik eventueel er wel af kunnen halen (maar zit ook gewoon nog stevig vast).
beugels zitten allemaal nog goed vast en de motorrubbers zijn ook nog goed.
19 jaar
en de beugel aan je uitlaat die onder je blok aan je blok vast zit zit die nog goed vast?
gr tijne
19 jaar
je bedoeld die beugel waar me spruitstuk aan vast zit? die zit iig nog goed vast ja
19 jaar
oke
dan weet ik het ook niet meer sorry.
gr tijne
19 jaar
er kan ook een schot in 1 van de dempers los zitten
dat kan alleen me einddemper zijn, voor de rest heb ik geen dempers meer.
maar zover ik het nu heb gehoord komt het geluid, of onder me schakelpook vandaan of ergens bij me motor.
het vreemdste vindt ik zelf dat het echt alleen is bij de 3500 toeren. en niet op de 2000 of 4000 of 5000...
het geluid komt ook niet altijd tevoorschijn, meestal als ik naar de op de 3500 toeren komt met gas geven en dan me gas iets terug haal en lichtjes me voet erop houdt. snapje wat ik bedoel?
maar ik zal als het mogelijk is even alle bevestigingspunten etc. even nalopen en evt. een pin oid in me einddemper steken om te voelen of daar iets los in zit.
19 jaar
Kijk of er niets ligt te rammelen onder de auto of in de motorruimte,
ligt de uitlaat niet te strak, of ergens tegenaan
Willem
mjah het enigste wat er met de APK af is gegaan is me katvervanger (moest even de orginele kat onder) en is daarna weer verwisseld... maar de uitlaatlijn ligt allemaal goed vast...
waar ik nog niet naar gekeken heb is de 2 bouten (met veren) die in de flensen loopt van de middendemper en kat.
19 jaar
kijk daar maar is goed naar ja die waren bij mij inderdaat afgebroken (flenzen door gerot) heeft me een nieuwe voorpijp gekost toen.
gr itjne
19 jaar
mijn vriendin had ook dit probeem, rammelen bij één bepaald toerental, en dat pas na 5 minuten rijden. Na deze 5 minuten was de uitlaat heet, waardoor de bevestiging van een hitteschild los kwam te zitten. Bij koude uitlaat zat het dus gewoon vast. Hitteschild gedemonteerd, en probleem was opgelost. Het ging hierbij wel om een daihatsu charade.
succes
henri
19 jaar
ik weet eigenlijk niet of het alleen met warme motor is.
ik rij hem namelijk altijd rustig warm in.
maar iig bedankt voor de tips!
ik zal alle punten even nalopen en hopelijk kan iets mij tot het uiteindelijk oplossing wijzen.
ik laat het uiteraard nog weten!
19 jaar
Als je rond 3000 toeren rijdt wil de uitlaat gaan "rammelen"... zit er ter hoogte van het einde van je voorpijp (30cm terug vanaf de aansluiting midden demper) ook een klem rond de pijp? Deze wil wel slijten en dan zit er ruimte tussen en dus gerammel.
Tussen de flensen zitten ook van die koolstof-gaasringen, zijn die in goede staat anders weer metaal tegen metaal.
Ik zal er naar kijken!
die gaasring (soort van pakking) zit er net een nieuwe onder met de apk dus die zal echt nog wel goed zijn :)
je bedoeld deze toch?
19 jaar
Ja die ringen bedoel ik. Dan moet het goed zijn zou je zeggen...
Anders es kijken of het geluid minder wordt als je de pijp inbedwang houdt met een doek, zodat hij iets minder trilt en dan kijken of het geluid nog aanwezig, zo kan je misschien kijken waar het vandaan komt...
Staat de uitlaat niet te strak in zijn rubbers (vanwege niet originele uitlaat) dan gaat hij ook resoneren.
Willem
mjah het geluid is echt gekomen sinds de APK, ervoor had ik er nooit last van. dus te straks lijkt me niet want anders had hij dat wel eerder moeten doen.
maar voor de zekerheid,,, hoe weet je eigenlijk of hij te strak staat of niet?
19 jaar
Als de uitlaat erg strak staat ligt hij overal aan te trekken waardoor niet voldoende bewegingsruimte ontstaat waardoor de uitlaat gaat resoneren
Willem
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar