close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Omega: Radiator ingang water lek

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.2i XE

Hallo,

Gisteren na dat ik getankt had, en wat gereden te hebben zag ik witte rook aan de rechterkant van mijn motorkap verschijnen. Ik ben meteen gestopt en gekeken wat het is. Uit de koelvloeistof tankje was er wat water uitgespoten. ik heb de gele dop goed vast gedraaid (was niet 100%vast, garagist had het ook zo gelaten, als er druk zou zijn, zou het kunnen ontsnappen). ongeveer 1.5cm water was er weg (onder de maatstreep).

ik reed verder en zag eerst dat uit de uitlaat witte rook uitkwam en daarna zag ik dat er aan de linkerkant van mijn motorkap veel witte rook. meteen gestopt (ongeveer 1.5km gereden) en gekeken. bij de accu was het allemaal nat. koelvloeistof was leeg in de koelvloeistof tankje.

Pechverhelping gebeld en gezien dat er bij de ingang van de radiator (zwart plastiek) dat er een lek was, kwam nogal wat water eruit en dat bij stationair draaien van de motor.

Ik heb ongeveer 2 weken geleden de distributieriem en waterpomp laten vervangen.

ten eerste: van begin was er water ontsnapt uit de tankje. dus er was nog geen lek aan mijn radiator. Er moet nogal druk geweest zijn nadat ik de dopje vast gedraaid heb. hoe komt dit eigenlijk? iets gebeurd met het vervangen van distri en waterpomp?

ten tweede: er kwam ook nogal wat witte rook uit de uitlaat. was dit normaal? of kan het zijn dat de joint du culasse kapot is?

Geplaatst door

tuko (120)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

het is die stuk, maar aan de onderkant (zijkant) zit een barst, gewoon een 2cm lange barst en daar ontsnapt de water.

tuko 120

12 jaar

Dat is een kunststof pijp, wanneer die gescheurd is dan rest je alleen nog maar een andere radiator.
Het is niet te repareren.

rene9506 0

12 jaar

ja dat klopt zeker wat je zegt. mijn vraag is eigenlijk: ik heb 2weken geleden distributieriem en waterpomp laten vervangen. heeft het hier iets mee te maken?

het rare is, eerst is er water uit te koelvloeistoftank gelekt (hier was de dop niet 100% vast), nadat ik het goed vast gedraaid heb, is het langs die kunstof pijp gelekt doordat er een barst was. dus het rare is eerst uit de tank daarna een barst. dus er moet toch nogal wat druk geweest zijn?

mijn schoonvader zegt dat het door de thermostaat komt, die had ook moeten vervangen ofzoiets,??? Wat zegt u ervan?

tuko 120

12 jaar

het kan zijn dat simpelweg je radiateur verstop is geweest.
en dan zoekt de druk de weg van de minste weerstand
als je thermostaat niet zou werken, dan loopt de motortemp. op en dat zal je zien op je meter binnen
Wat betreft de witte rook uit de uitlaat?
Ik hoop dat de echte techneuten je daar wat verder over kunnen informeren

rene9506 0

12 jaar

de wagen rijdt op gas (LPI).

Ze hebben gezegd dat het de thermostaat is ofwel de joint du culasse kapot is.
Maar kan ook de gasklok (verdamper) zijn , die al niet meer goed was.
I k heb vandaag op benzine gereden, wel niet lang voorlopig nog niets. als ik met gas rij (gisteren) kookt de water meteen en ontsnapt het door de dop van de waterreservoir (niet hard vast gedraaid zodat er lucht en water kon ontsnappen met deze probleem)

voorlopig met benzine is het in orde, zo lijkt het toch dus nog wat rijden.

tuko 120

12 jaar

maar dan heb je toch ook nog een radiateur die aan het overlijden is?

rene9506 0

12 jaar

het lag aan mijn gasverdamper (gasklok). die was versleten waardoor er geen watercirculatie plaatsvond. Daarmee wanneer ik op benzine reed, dat er geen probleem was.

tuko 120

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.