Opel Omega: Radio inbouwen bijna helemaal goed

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0i 16v

Hallo allemaal,

Vanmorgen de Omega opgehaald en tot nu toe geen problemen :) Hopen dat het zo blijft. Het rijdt in ieder geval heerlijk.
Maar goed. Heb een radio ingebouwd. Maar nu het volgende: Er zijn twee plussen, constant en contact geschakeld. Het zit allemaal goed aangesloten maar op een of andere manier krijgt hij toch niet als het contact uit is stroom terwijl ik het wel meet. Dus het trucje door de constante plus en de geschalkelde plus even door te verbinden gaat niet. Als ik dat doe gaan alle lichtjes van het dashbord aan. Heel vreemd. Maar nu heb ik dus steeds dat ik de radiozenders opnieuw moet instellen en na een paar dagen is dat niet leuk meer. Iemand suggesties? Alle hulp is welkom,

Grtz,
Archy

kdt

Geplaatst door kdt (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

15 Reacties

Hans4040 (350) PRO, 17 jaar geleden

Constante plus en geschakelde plus omdraaien.
Je radio verliest z`n geheugen als je het contact afzet.
Weet je zeker dat je een constante plus en een geschakelde plus hebt en dat ze niet ergens anders vandaan komen (dasboardverlichting misschien )?
Als je het niet zeker weet , kun je de constante plus ook rechtstreeks van de accu halen , met een zweefzekering er tussen.

mvg,
Hans.

kdt (0), 17 jaar geleden

Thanks Hans,

Heb aan de radiozijde de constante en geschakelde samengedaan en zo op de constante. Probleem verholpen! Dank je wel.

Grtz,
Archy

pe3hmp (0) PRO, 17 jaar geleden

Het samenbinden van beide draden is niet aan te raden omdat je dan het hele geschakelde circuit voorziet van spanning (accu kan leeglopen) beter is het om in beide draden een diode op te nemen(pijl richting de radio) en dan bij elkaar te knopen dan heb je dat prbleem niet.

Hans4040 (350) PRO, 17 jaar geleden

[quote=pe3hmp]Het samenbinden van beide draden is niet aan te raden omdat je dan het hele geschakelde circuit voorziet van spanning (accu kan leeglopen) beter is het om in beide draden een diode op te nemen(pijl richting de radio) en dan bij elkaar te knopen dan heb je dat prbleem niet.[/quote]
Daar ben ik het helemaal mee eens.
Nog beter is , om ze gewoon gescheiden te houden .

mvg,
Hans

pe3hmp (0) PRO, 17 jaar geleden

Ja gescheiden is het mooiste, maar daar kwam hij niet uit schijnbaar

kdt (0), 17 jaar geleden

Nee, bij gescheiden gingen er een hoop dingen aan. Nu waren het wel de orginele stekkers want de speaker stekken kon ik zo over zetten. Ik heb de massa opnieuw gelegd en dus aan de radio kant de permanent en geschakelde plus samen gedaan. Ik weet dat dat iets extra verbruik is maar het is een radio met los frontje en ik heb dat alleen ervoor als ik erin zit. Ik weet niet waarom hij het niet deed als je ze gescheiden houdt. Ik meette zowel de constante als de geschakelde en idd klopte beide. Alleen wanner aangesloten leek het dus alsof de constante niet aanwezig was. Geen geheugen behoud etc.

Hans4040 (350) PRO, 17 jaar geleden

Dat zei ik in mijn eerste antwoord :
De constante en de geschakelde omwisselen.
Ze zitten nu verkeerdom , daarom ben je het geheugen kwijt als het contact uit geweest is .

mvg,
Hans.

kdt (0), 17 jaar geleden

Hoi Hans,

Ja dat weet ik en dat heb ik ook geprobeerd maar toen ik dat deed deed niets het. Vandaar dat ik voor de andere oplossing heb gekozen. Het beste zou het zijn om idd gewoon gescheiden te houden...

Hans4040 (350) PRO, 17 jaar geleden

oke,
maar had je toen wel het contact aan of op de accessoires stand?

kdt (0), 17 jaar geleden

Nee, ik heb gemeten met het contact uit zodat ik de permanente plus kon vinden en daarna met het contact an voor de geschakelde en zo ook aangesloten. Maar dat werkte op een of andere manier niet zo goed...

Grtz,
Archy

LOTUS (0) PRO, 17 jaar geleden

Er is wel verschil op de draden met contact aan of uit het contact uit is wel werkelijk de sleutel verwijderen wat de rode draad betreft bij Omega B de dikke rode draad gebruiken als + anders zit je op volgen mij op de bedrading van het display

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

door de geschakelde en continue + aan elkaar te maken zoek je problemen op. Er gaan acessoires niet uit die als je de contactsleutel eruit hebt, wel uit behoren te gaan. Bij kortsluiting ga je veel stroom over 2 zekeringen halen die waarschijnlijk de draden laat smelten ( veel meer stroom over de draad dan waar deze op ontworpen is !!) Zou het zeker veranderen !!. Voor mij part laat je de radio werken op alleen de continue +, dan moet je de radio zelf uit zetten. Sjaak

kdt (0), 17 jaar geleden

Daar was ik al een beetje bang voor. Daarom heb ik de geschakelde + die uit de auto komt met rust gelaten. De geschakelde uit de radio heb ik dus bij de constante gedaan en deze twee deus op de constante uit de auto gezet. Hierbij heb ik dus niet via een loop constant + op geschakeld + de auto in gaan. Maar... jullie hebben gelijk en ik zal nog eens gaan zoeken naar een geschakelde plus.

VectraSloper (0), 17 jaar geleden

Hoi, heb je niet nog een draad voor het geheugen? rood/geel of oranje ofzo? Want dat heb ik ook vaak gehad. De dikke rode draad is de echte voedingdraad (versterker), die dunne rode voor alleen het signaal, dat de radio weet dat je wil spelen, en dan is er nog het memory/geheugen draadje. Succes, Aad

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

Archy, heb ff de topic door zitten lezen maar je was zelf al tot de conclusie gekomen dat geschakelde + en continue + aan elkaar oa je dashbordlampjes laat branden. Als ik het goed begrijp heb je bij de radio wel een geschakelde + en een continue +, maar werkt het niet als je ze aansluit. Meestal heb je 2 + aansluitingen op je radio. Als je op beide continue + zet, houd je dan wel het geheugen vast ? Zo nee, zit het in de radio, zo ja dan kun je verder uitzoeken op welke draad de geschakelde + mag om de radio goed te laten functioneren. Meet je wel een continue + als de sleutel uit het contact is ? Sjaak

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.