Opel Omega: airco omega b 2.5tds

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 tds

Hoi,

vorige week kwam ik erachter dat de ecc niet meer werkte dus naar de garage en daar is de airco opnieuw gevuld en een contrast vloeistof toegevoegd en ja hoor hij werd weer koud. Maar het volgende gebeurd er, bij het starten komt er een vieze chemische lucht uit de luchtroosters, vlak na het starten behoorlijk erg en tijdens het rijden blijf je het ruiken op de achtergrond.
Zet ik de auto ergens stil dan heb ik na een tijdje een groenige vloeistof op de grond liggen ik denk van de aico.
Ik heb onder de auto gekeken en erzit een slangetje links naast de versnellingsbak die uit het dashbord komt (denk ik)en daar komt die groene troep uit. Wat is er aan de hand??

Groeten Peter

Peter-jan

Geplaatst door Peter-jan (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

Hans4040 (355) PRO, 17 jaar geleden

verdamper lek.
Of de leidingen er naar toe
Die groene vloeistof is de contrastvloeistof die eruit komt.

mvg,
Hans.

Peter-jan (0), 17 jaar geleden

Is dit kostbaar????

Hans4040 (355) PRO, 17 jaar geleden

Dat zou je moeten informeren bij een airco specialist.
Ik weet niet wat een nieuwe verdamper kost.

mvg
Hans.

ruudwiwik (0), 17 jaar geleden

Vertel eens hoeveel groene vloeistof eruit is gekomen, kan nooit veel zijn denk ik. Word de AC nog steeds koud? Dit zijn 2 belangrijke vragen om een redelijk antwoord te kunnen geven.
Op de vraag of het kostbaar is, voor alles op het gebied van AC word je een poot uitgedraaid in Nederland.

Hans4040 (355) PRO, 17 jaar geleden

[quote=ruudwiwik]Vertel eens hoeveel groene vloeistof eruit is gekomen, kan nooit veel zijn denk ik. Word de AC nog steeds koud? Dit zijn 2 belangrijke vragen om een redelijk antwoord te kunnen geven.
Op de vraag of het kostbaar is, voor alles op het gebied van AC word je een poot uitgedraaid in Nederland.[/quote]
Veel of weinig , lek is lek!
En als de AC nog koud wordt ,komt dat omdat er nog koude middel inzit , maar dat duurt niet lang meer.

mvg,
Hans.

Peter-jan (0), 17 jaar geleden

Er komt maar weinig uit steeds een vlekje van ca. 10cm doorsnee maar het ruikt wel constant in de auto.
Heb hem vandaag maar eens naar de garage gebracht want ik had zelf het middenpaneel van het dashbord eruit gehaald maar daar was niks te vinden van de airco. Heb de moed maar opgegeven en wacht nu op een diagnose van de garage.

Uitslag zal ik posten.

ruudwiwik (0), 17 jaar geleden

[quote=Hans4040][quote=ruudwiwik]Vertel eens hoeveel groene vloeistof eruit is gekomen, kan nooit veel zijn denk ik. Word de AC nog steeds koud? Dit zijn 2 belangrijke vragen om een redelijk antwoord te kunnen geven.
Op de vraag of het kostbaar is, voor alles op het gebied van AC word je een poot uitgedraaid in Nederland.[/quote]
Veel of weinig , lek is lek!
En als de AC nog koud wordt ,komt dat omdat er nog koude middel inzit , maar dat duurt niet lang meer.

mvg,
Hans.[/quote]
Hallo Hans4040,

Lek is lek, dat klopt. Een AC van een Omega bevat 900 gram R134A wat te vergelijken is met de inhoud van 2+ blikjes bier. Bij een restant van 300 gram koelt het systeem niet meer. Een plekje van 10 cm doorsnee is redelijk veel dus de AC zou er in dit geval binnen een paar dagen mee ophouden.
Ik ga ervan uit dat het systeem lek is, maar ook een mogelijkheid is dat de afvoer van het condens water niet voldoende doorloopt en dat er een deel de cabine inloopt. Dit stinkt ook, en als de AC een tijgje niet gebruikt is kan er in de afbak en afvoer van alles groeien. Ik heb al diverse 2.5td Omega's gehad met AC en CC en heb met allemaal wel weer iets anders meegemaakt, dus kan soms leuke info verschaffen. Vandaar mijn vraag.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.