Ik heb de laatste tijd, sinds het weer koud en vochtig is, een beetje vervelend probleem....de ramen beslaan continue.
Nu zat ik aan een aantal mogelijkheden te denken: Nat interieurfilter, binnen circulatie klep en gewoon pech....
De circulatie klep vermoed ik omdat ik sinds kort geen verandering meer kan horen/waarnemen als ik de knop onder de ventilatie knoppen in druk. (het lampje was altijd al defect, dus daar zie ik het ook niet aan)
Nu begreep ik laatst dat ook het interieur filter nat kan zijn.
Echter, ik vroeg me van beide af waar ik deze kan vinden, en wat het meest waarschijnlijk is....
Of zijn er nog andere mogelijkheden?
Of beslaat dit type auto gewoon ontzettend snel?
Overigens heb ik het dus ook als het niet regent en het gewoon droog is.
Vandaag in de file kreeg ik de ramen alleen schoon door de blower continue op 3 te houden en soms op 4......
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Filter zit onder de motorkap. onder de plastic plaat recht onder de voorruit. Het gebeurt wel vaker dat deze plaat aan de bovenzijde niet goed in de rand ligt en daarom het filter nat wordt. Rubberrand weghalen, dan kan de afdekplaat er zo uit.
De rotzooi onder de paravan verwijderen,zit vaak twee of drie handen vol bladeren,zand aarde in.
Dit blijft vochtig en dit gaat meteen het interieur in.
De voorruit blijft vochtig en het filter slaat dicht.
popey
17 jaar
nou, ik had ook vaak beslagen ramen
- interieurfilter was nog vrij nieuw, niet nat, toch maar een avond bij de kachel gelegd
- inderdaad een goede handvol modder/bladertroep weggehaald
- alles goed en strak teruggeplaatst
nog steeds last :)
ik heb al een tijdje een bison vochtvreter achter mn stoel en daar komt elke week een beker water uit..
maar mn voorruit is vrij snel weer goed met de blower op de hoogste stand, dus Buzzin, ik denk dat je het toch maar daar in moet zoeken. recirculatieklep
succes met speuren en rommelen!
17 jaar
Hallo,
Volgens mij is dit een typisch opel probleem.
Overkwam mij en een aantal mede opel rijders regelmatig als er mer mensen in de auto zaten, alleen heb je er meestal weinig last van.
Het zou logisch zijn als het met de recirculatie van lucht te maken heeft, immers het vocht dat vrijkomt in de auto (hoofdzakelijk uit je adem hoop ik) word telkens teruggepompt in de auto. Lucht van buitenaf is relatief droog als het koud is (ook als het regent) en kan dan ook vocht opnemen tijdens het opwarmen.Als die lucht naar buiten word geblazen verdwijnt dus ook vocht uit de auto.
Wim,
17 jaar
Dan zou je filter ook niet nat worden met wat jij nu beweert.
Ik denk dat de bestuurder niet om kan gaan met de recirkulatie klep en met het hele verwarmingssysteem en dat is me meer opgevallen.
popey
NB:Als er lucht naar buiten word geblazen moet er OOK dezelfde hoeveelheid naar binnen worden gelaten (dit is een natuurkundig gegeven)
Dus als de buitenlucht relatief vochtig is,dan is hetde bedoeling dat de lucht via de verwarming minder vocht per m3 bevat.
Op die manier beslaan de ruiten niet.
Ga je met een natte jas in de auto zitten en je zet de verwarming aan,dan help je verdamping te bevorderen,dus natte ramen bij lage ruit
temperatuur.
Dit is weer mede afhankelijk van de buitenlucht temp.
Alles draait om de relatieve luchtvochtigheid.
Ook ademlucht bevat een bepaalde hoeveelheid vocht.
Dus gauw de airco aan bij beslagen ramen.
17 jaar
Ben het wel met Popey eens dat er heel veel mensen zijn die simpelweg NIET weten hoe hun ventilatie- c.q. kachelsysteem werkt.
Hele volksstammen zie je momenteel met hun 10 geboden over de ruiten wrijven. Met name vrouwelijke bestuurders zijn hier erg "goed" in.
Je filter verwijderen en de zooi daar schoonmaken. Indien dit geen soelaas biedt is idd de recirculatieklep verdacht, temeer omdat de auteur schrijft dat hij GEEN verschil meer kan horen bij in- of uitgeschakelede recirculatiestand.
Deze klep blijft ook bij de Vectra's nogal eens hangen waarbij het lampje overigens WEL gaat branden, maar de klep dus gewoon blijft zitten in de stand "recirculeren".
Vochtvreters zijn leuk maar doen slechts aan symptoombestrijding.
Uiteindelijk kun je ook nog ff de vloerbekleding checken of deze wel overal droog is.
17 jaar
Ok, dank allen, zal binnenkort eens kijken....tis namelijk best vervelend als je ramen continue beslaan.
Normaal staat mijn auto eigenlijk nooit op binnencirculatie, tis wel eens handig als je het snel warm wilt hebben, maar verder gebruik ik het nooit....
Maar vanwege de symtomen als continue beslaan en geen verschil met aan/uit denk ik dat de klep vast zit.
Heb ik overigens goed begrepen dat die klep te vinden is achter het dashbord kastje?
17 jaar
ja,
kijken of ik tekening heb
popey
17 jaar
[url=http://imageshack.us][img]http://img241.imageshack.us/img241/2007/...[/img][/url]
17 jaar
heirbij een tekening van een Astra G.
ik hoop dat dit de juiste tekening is.
Je kunt de ventilator op 4 zetten en dan rec in/uit zetten.
Hoor je verschil dan is deze inorde.
Als je de rec. aan hebt en de ventilatie op de ramen zet zal de rec. automatisch uitgaan,ten minste in mijn type van 2003.
popey
17 jaar
Gezien het bouwjaar van 1997 zal het waarschijnlijk een Astra-F zijn, daar zit de klep in het midden van de kachel. Ook kan daar de klep bediend worden als de verwarming op het voorruit staat. Als je de schakelaar bediend moet je een sissend geluid horen dat de klep aanstuurt(vacuumbediend). Ook zul je zoals bovenvermeld moeten merken dat de luchttoevoer een ander geluid gaat geven. De schakelaars gaan wel eens stuk, en soms als men aan het dashbord heeft gewerkt dan worden de slangen naar de klep wel eens omgewisseld.
Ook is het belangrijk wat Haverdonk zei, kijk goed of de afschermplaat in de rand van de paravant valt!!
Succes, Nico.
Hee Nico, had jij vroeger zo'n wit met blauwe Manta A in ralley-uitvoering.....??
17 jaar
Heren, ik heb af en toe een vergelijkbaar probleem als dit, zie ook mijn berichtje van gisteren. Mijn auto is een Astra G sedan X1.6XEL Centennial met airco. Ik hoor wel verschil als ik de 'recycle'modus aanzet, maar hoor met recycle modus af om de 7 seconden een puffend geluid binnen rechtsvoor, ook bij vent. op stand 0, wel zachter dan. Kan dit de terugvallende of fladderende klep zijn? Ik wil ook checken of er in de door jullie genoemde paravant geen obstructies aanwezig zijn ondanks dat ik dit 2 weken geleden aan de Opel dealer gevraagd heb te doen tijdens de jaarlijkse onderhoudsbeurt, hoe doe ik dit?
Interieurfilter is 2 weken geleden vervangen volgens rekening, maar wil ik ook checken op juiste plaatsing zoals jullie aangegeven hebben. Popey, bedankt voor de verhelderende foto hieronder, hoe is de klep toegangkelijk? Via dashboardkastje?
17 jaar
Naar mijn mening wel,maar heb het nooit zelf gedaan bij dit type.
Er is vast wel iemand die het wel weet,ik denk moderator bijv.
Dacht dat er verschil met een airco is,heb denkelijk de tekening.
popey
17 jaar
[url=http://imageshack.us][img]http://img84.imageshack.us/img84/2296/ai...[/img][/url]
17 jaar
Meer en duidelijker heb ik niet
popey
17 jaar
[url=http://imageshack.us][img]http://img84.imageshack.us/img84/5953/mi...[/img][/url]
17 jaar
Heb je hier nog wat aan??
popey
17 jaar
Als je een ietwat zoete lucht in de auto ruikt dan lekt je kachelradiateurtje of de aansluitingen daarvan. Slang, kraan,ed. Grtn.Ad
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar