Ik heb een Astra G met een X1.6SZR motor 150.000km
Na meermale MM lampje gebrand toch ff laten checken.
Conclusie: (Overgtyped van factuur)
"
Foutcode P1405 EGR stand
Fout in Multec, stuurapparaat waarschijnlijk stuk
Rep kosten stuurapparaat en egr klep ongeveer 635 euro
"
Volgens de dealer moet ik eerst de stuurapparaat van de multec laten vervangen a 435 euri en als het dat niet is ook de egr voor 200 eurie!
Wat doet dat stuurapparaat van de multec en waar zit dat ding?
Zou die multec er iets mee te maken kunnen hebben of zou het geoon de bekende EGR problematiek zijn en afdoppen met die hap.
O ja. Mij temperatuurmeter doet niets, waarschijnlijk los contact want voordat ze wat aan mijn bedrading veranderde deed hij het nog en toen ze er een keer wat aan de draden plukte deed hij het ook weer een tijdje. Dat wisten ze ook bij de dealer, zou dat de problemen met de Multec kunnen geven
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je temperatuurmeter op je dash heeft niks te maken met motorische dingen, draadje er goed op doen.
EGR en stuurapparaat vervangen lijkt me wat overdreven, maar wat merk je tijdens het rijden ? stotteren / inhouden / niks ?
voor de rest , eurocard mastercard de ideale opelcreditcard
Probleem begon met branden van mm lampje.
Ik vond hem al wat horterig bij lage toerentallen in lage snelheden maar dacht dat dit astra eigen was. (dacht eerst zelfs aan een motosteun maar dat was het dus niet).Lijkt heel erg op de bekende egr klachten. Ook bij doortrekken vanuit laag toerental in 2e versnelling met koude motor lijkt het dat hij ff na moet denken voordat hij reageert
Afgelopen week sloeg bij bij stationair draaien rijden helemaal af. Toen heb ik hem maar naar de dealer gebracht met bovenstaand verhaal als resultaat.
Als hij Motorstoiring aangeeft merk ik trouwens niet dat hij slechter gaat lopen of trekt.
Ik moest trouwen 190 euro afrekenen voor bovenstaande diagnose, terwijl ze niets vervangen hebben da's toch niet normaal!
Is de Multec hetrzelfde als de ECU of is dat weer wat anders? Als zij geconstateerd hebben dat Multec een fout geeft moet dat toch ook een storingscode hebben?
17 jaar
EGR zit bij dit type motoren rechts
Bij oudere motoren boven het inlaatspruitstuk
twee voorbeelden van een EGR klep.
de derde zit op een 1.2XE motor
popey
17 jaar
Gedeeltelijke terugvoer van de uitlaatgassen naar de inlaat.
Dit om de uitstoot van NOX gassen te verminderen en percentage te verlagen.
Hetgeen een milieueis is.
popey
17 jaar
Ok bedankt
dat van die egr was mij al bekend, en ik ga hem schoonmaken en mischien afdoppen.
Wat ik vreemd vindt dat ik volgens hen eerst het stuurapparaat van de multec moet vervangen en dan misschien nog de egr.
Mijn vraag is nu wat dat stuurapparaat is/doet en wat het verband is met die egr-klachten
17 jaar
Dit doet het stuurapparaat.
De regeleenheid verzamelt de gegevens,verwerkt deze via een Eprom en vervolgens de juiste hoeveelheid brandstof en
juiste tijd met een hoeveelheid berekende lucht en dat is Lambda 1.5 theoretisch.
In werkelijkheid iets ingewikkelder,maar dit is het uiteindelijke doel.
popey
17 jaar
De EGR klep is hier niet bij.
Als deze niet op tijd open en dicht gaat wordt dat gemeld via het MM lampje.
De lambda sond meet of er een goede /juiste verbranding is.
Werkt de egr klep niet goed dan is dit van invloed op de verbranding en meldt dit via het MM lampje.
Dop je de klep af dan heb je meer O2 en loopt de auto zuiniger.
De samenstelling van de uitlaatgassen verandert en voldoe je niet meer aan de huidige milieueisen.
De EGR regeling onder nr 2 in bovenstaande tekening wordt via 2 Lambda sondes geregeld en is voorzover
mij bekend niet af te sluiten zonder dat het MM lampje dit meldt.
Mocht dit wel kunnen dan hoor ik dit wel van iemand.
popey
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar