Beste forumgebruikers.
Ik zit met een dilemma en heb jullie advies nodig. Begin deze maand kwam ik de snelweg af en bij gasgeven geen effect, motorstoringslampje sprong aan. Om een lang verhaal kort te maken, code uit laten lezen: lekkage inlaat kanaal, dus.... wervelkleppen. Afgelopen weekeinde gekeken, stangetje ligt eraf en 1 klep zit vast (dus de oorzaak gevonden). Nu heb ik nog meer pech want als ik de versnellingsbak in vrij zet en gas geef hoor ik bij het terugvallen in toeren een licht geratel. Met ingetrapte koppeling geen gehoor.
Nu ben ik echt een hele handige sodemieter.....met computers, en zodoende heb ik heel veel gelezen over het dubbele massa vliegwiel (de Engelsen hebben een veel mooiere benaming nl. dual-mass flywheel, maar ja) De symptomen die ik hier beschrijf komen overeen met meerdere beschijvingen op andere fora.
Het dilemma is nu, zal ik de wervelkeppen laten repareren of de koppeling/vliegwiel? Ik heb op dit moment budget voor anderhalve reparatie, dus moet ik kiezen. Het repareren v/d wervelkleppen kost bij de dealer 925,-, ik schat in dat het repareren van het geratel ook zoiets gaat kosten.
Mijn vraag is nu:
1. denken jullie dat het ook het DMV is?
2. zo ja wat gaat er dan kapot aan dat ding, en kan ik er zonder veel gevolgschade te maken mee doorrijden?
3. wervelkleppen of vliegwiel? De auto rijdt niet meer zo soepel als voorheen, de kleppen staan in open stand (ook die vast staat)
Graag jullie gewaardeerde mening.
Mvrgr
Arjan
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
het geratel komt van je druklager af
deze zit dan vrij en begin dan door de snelheid waarmee de as draait te trillen. door het trillen tikt hij elke keer tegen de drukgroep aan.
hierdoor geratel.
trap je de koppeling in dan hoor je het niet omdat hij geen ruimte heeft om te bewegen.
een druklager ligt meestal maar net vrij
voor de druklager moet de bak eraf
dus hier ben je ook al snel 800 euro voor kwijt
koppeling, druklager, drukgroep totaal rond de 200-250
uurloon van een dag werk, snel gerekend 400-600euro
het geratel zal niet heel veel probleem zijn
dit zal alleen op den duur erger worden. met de mogelijkheid dat hij aan de drukgroep vast slaat en dan totaal kapot is (druklager en drukgroep) zodoende kun je er ook niet mee rijden op dat moment. hoe lang dat dit duurt ligt puur aan de mate van de spelling dat de lager is
een 2 massa vliegwiel kan het natuurlijk ook zijn alleen dit verwacht ik niet omdat het niet vaak voor komt.
dit komt alleen voor bij hard rijden en stationaar schakelen. rij je rustig normaal mee dan gaat hij zo lang mee als de koppeling
Perfect, bedankt voor de toelichting! Ik denk dat ik toch maar de koppeling, druklager en/of vliegwiel laat vervangen, i.p.v. het manifold. Prijsopgave voor het vervangen van een complete koppeling inclusief uurloon is volgens " mijngarage" 704,- een druklager kost 267,- inclusief BTW exclusief evt olie.
Ik ga vanmiddag even langs de Opel garage om te vragen wat zij van dit gerammel kunnen maken....
Groet, Arjan
15 jaar
zal waarschijnlijk wel 2massa vliegwiel zijn heb er al verschillende vervangen met de druklagers heb ik nog geen last gehad bij een 1.9 meestal laat ik deze steken
15 jaar
Gistermiddag bij de dealer gaf de Chef werkplaats aan dat hij dit probleem nog niet eerder had gezien. Best vreemd, op heel veel (buitenlandse) sites wordt gal gespuugd over de kwaliteit van dit vliegwiel. Volgende week dinsdag breng ik de auto even langs voor een wat uitgebreidere diagnose, wordt vervolgd.
15 jaar
ik dacht eerst het volgende
dat je een 2massa vliegwiel alleen hoort als je de koppeling op laat komen. (tenminste keer gehad)
maar zat net te denken dat ik keer heb meegemaakt dat het bij toeren hoort
dit was een taxi wagen dus je kunt het al raden. er is zeer lomp mee om gegaan.
de keer dat ik het zelf heb meegemaakt, dacht de klant dat het niet weg was.
hij deed de auto afzetten en meteen weer starten.
terwijl de motor nog draait. (tanden poetsen)
we hoorden alleen de vliegwiel bij het afzetten en meteen op contactzetten.
bij toeren hoorde je hem niet
vandaar dat ik het eerst niet aan de 2massa vliegwiel zat te denken
maar als de bak onderuit is wordt meteen de koppeling en druklager beoordeelt.
Tja inderdaad. In het ergste geval is het de versnellingsbak zelf. Dit hoop ik natuurlijk niet, voor de rest geldt dat als je alles open hebt je eenvoudig kunt zien wat het probleem is (vliegwiel of drukgroep). De auto heeft 185000 km gereden, uit de onderhoudshistorie haal ik niet of dit al eerder is voorgekomen.
Verder vind ik het echt belachelijk dat een onderdeel zoals een vliegwiel zo kort meegaat, dit zou toch een autoleven mee moeten? Stel dat er gemiddeld 60 km/h is gereden met deze auto, dan is de boel te barsten gegaan na slechts 3000 bedrijfsuren!!! Of dit zegt iets over de engineering van het geheel, of over de kwaliteit v/d onderdelen.
15 jaar
dit ligt voornamelijk aan de rijstijl
rij je constant 60 dan zal de lak eerder slijten dan de vliegwiel
de vliegwiel is vooral in gebruik bij acceleren en deacceleren.
ik heb meegemaakt dat de druklager bij een renault uit elkaar is geklapt. er stond nog geen 40.000km op de teller.
heb een keer gehoord van een collega dat hij bij een bedrijf heeft gewerkt waar er geen garantie werdt gegeven op de kapote motor. dit omdat hij de kleine beurt over had geslagen. er stond nog geen 10.000km op de teller. en hij was nog maar 1000km over de kleine beurt heen
oftewel er zijn zaken dat vaak aan het licht komt.
op kassa was zelf de gasklep van de volvo dat deze snel kapot gaan. dezelfde techniek zit in andere auto's die het pas last krijgen bij het dubbele km stand. gek maar helaas waar
ik stop maar met typen want het gaat te ver off-topic nu.
ik hoor wel wat het is.
Ik denk ook aan vliegwiel ,komt meer voor en ratelen indd. bij afvallen in toeren .is een prijzig dinggetje ,succes groet mup
[quote=trucker0werner]dit ligt voornamelijk aan de rijstijl
rij je constant 60 dan zal de lak eerder slijten dan de vliegwiel
de vliegwiel is vooral in gebruik bij acceleren en deacceleren.
ik heb meegemaakt dat de druklager bij een renault uit elkaar is geklapt. er stond nog geen 40.000km op de teller.
heb een keer gehoord van een collega dat hij bij een bedrijf heeft gewerkt waar er geen garantie werdt gegeven op de kapote motor. dit omdat hij de kleine beurt over had geslagen. er stond nog geen 10.000km op de teller. en hij was nog maar 1000km over de kleine beurt heen
oftewel er zijn zaken dat vaak aan het licht komt.
op kassa was zelf de gasklep van de volvo dat deze snel kapot gaan. dezelfde techniek zit in andere auto's die het pas last krijgen bij het dubbele km stand. gek maar helaas waar
ik stop maar met typen want het gaat te ver off-topic nu.
ik hoor wel wat het is.[/quote]
Met gemiddeld 60 km/h bedoel ik natuurlijk stads -en snelwegverkeer door elkaar, dit wordt door een boordcomputer aangegeven.
Wat ik niet weet is de rijstijl van de vorige eigenaar, ik kocht de auto met een km stand van 175.000 km, met de gedachte dat dit een dermate betrouwbare auto zou zijn dat ik er zonder problemen nog 150.000 mee kon sturen (mits goed onderhouden). Helaas blijkt dit niet het geval te zijn, na een Vectra A 1.8, een Vectra A V6, een Astra G 1.6 en een Zafira 2.0DTH is dit veruit de meest onbetrouwbare Opel die ik ooit heb gehad.
Automobielfabrikanten zetten de toeleveranciers dermate onder druk dat deze zo goedkoop mogelijk onderdelen moeten leveren, en raad eens wat voor gevolg dit heeft......? Inderdaad de kwaliteit, enkele maanden geleden heb ik de thermostaat vervangen en ik heb nog nooit zo'n treurig gietstukje met plastic pijpjes gezien!
Maar ja, ik laat me nu ook gaan want eigenlijk ben ik gewoon heel teleurgesteld. Dit gaat me een kapitaal kosten en dat is nooit leuk.
15 jaar
Ik snap er niets meer van, de garage heeft me net gebeld en aangegeven dat er met de versnellingsbak niets aan de hand is (olie afgetapt en plug gechecked op slijpsel). Over de rammel zeggen ze: laat maar gaan, ik zou de wervelkleppen laten repareren. Ook zeggen ze nu dat de EGR klep niet goed werkt, dat is vreemd want die heb ik 2 weken geleden helemaal schoon gemaakt en gecontroleerd alles ging nog heel soepel.
Kan de storing aan de wervelkleppen een fout veroorzaken zodat de computer aangeeft dat er iets is met de EGR klep?? Wat kan het risico zijn als je doorrijdt met een rammelend vliegwiel?
Alvast bedankt.
Arjan
15 jaar
als het vliegwiel rammeld wilt dat zeggen dat hier teveel speling op zit , en dit kan zo erg verergeren dat het helemaal doorvliegt en kan de koppeling schade oplopen , maar kan je het vliegwiel ook lawaai laten maken op stationair probeer eens voor zichtig de koppeling in neutraal gewoon half to helemaal en trug stilletjes lossen in te trappen met de deur open en hoor dan naar het geluid van de motor en jaa en die egr zou wel eens kunnen want meestal gaan de motortjes hiervan stuk dus kuisen heeft geen zin .maar meestal als de wervel kleppen iets mankeren slaagt deze zelf een code op van de kleppen zelf
15 jaar
Jerrekeu,
Het is idd zoals je het beschrijft, als je de koppeling een klein beetje intrapt dan hoor je een geratel. Met de versnellingsbak in zijn vrij en gas geven dan hoor je het ratelen ook bij terugval in toeren. Ik ben gistermiddag nog bij 2 andere (universele) garages geweest en zonder vooraf te zeggen wat Opel heeft onderzocht kwam de ene garage tot de conclusie dat het misschien een druklager was maar ook kon de oorzaak het vliegwiel zijn. De andere garage begon eigenlijk meteen over het vliegwiel, maar hield ook een slag om de arm. Beide garages gingen zorgvuldig te werk, de ene garage gebruikte zelfs een stetoscoop om een evt lagerprobleem in de bak op te sporen.
Beide garages gaven natuurlijk aan dat je pas achter de oorzaak bent als de versnellingsbak er onder vandaan is, en dat is volgens beide ca. 8 uur werk (snik).
Als Opel leifhebber wil ik de auto natuurlijk 100% hebben, bij de dealer zeiden ze dat het gezien de leeftijd v/d auto niet verstandig was om een reparatie uit te voeren (....?) Maar ik wil nog zeker 4 jaar sturen in deze machine.
Arjan
15 jaar
ik geef u 95 procent dat het het vliegwiel is !!!! maar idendito zeker ben je als de bak der af is .maar ik ben er zeker van dat het vliegwiel is laat maar vervangen zal wel een mooi prijskaartje hebben en aangezien de kilometerstand laat maar ineens eens naar de koppeling zien !!!! en als het een lager is zou hij het constant moete hebben . en als het om een vectra c gaat moet dit op 5 uur zeker lukken misschien 4 uur als de mechaniker goed doorwerkt , heb dit al op 4 uur gedaan dus moet lukken !!ach de leeftijd van de wagen als hij altijd goed onderhouden is kun je hier nog vele jaren plezier van hebben .
15 jaar
Slim bedacht maar veel te slap uitgevoerd blijkbaar
15 jaar
zoals ik gezegd heb de twee massavliegwielen van een 1.9 zijn een zwak een duur punt bij deze motor . blijf er wel niet met rond rijden want de primaire as kan hier worden onder lijden en dan ben je verder van huis .
15 jaar
Nee doe ik ook niet, morgen ga ik naar een andere Opel dealer voor " advies" en een mogelijke reparatie. Het liefst laat ik het bij de dealer doen, maar ik heb er nog geen een gevonden die bekend is met dit probleem terwijl iedereen hier roept: VLIEGWIEL!
Of jullie moeten een ervaringsdeskundige weten in de regio Alkmaar?
15 jaar
raar ik heb er zeker 2 de week met een vliegwiel kapot maar wij zijn een opel dealer in belgie en behoren tot 1 van de grootste en hebben een totaal van 7000 klanten
15 jaar
Zoveel.....? Komt dit door het ontwerp, of door een bepaalde rijstijl? Krijg je voornamelijk auto's binnen die hun eerste vliegwiel kapot hebben, of zijn de huidige nieuwe vliegwielen ook zo slecht?
15 jaar
[quote=longdude6634]Zoveel.....? Komt dit door het ontwerp, of door een bepaalde rijstijl? Krijg je voornamelijk auto's binnen die hun eerste vliegwiel kapot hebben, of zijn de huidige nieuwe vliegwielen ook zo slecht?[/quote]
arjan waarom vraag je niet of johan het wil doen
die heeft het meer gedaan.
als die zin heeft uiteraard
of ben ik nu te brutaal
15 jaar
[quote=kleijn][quote=longdude6634]Zoveel.....? Komt dit door het ontwerp, of door een bepaalde rijstijl? Krijg je voornamelijk auto's binnen die hun eerste vliegwiel kapot hebben, of zijn de huidige nieuwe vliegwielen ook zo slecht?[/quote]
arjan waarom vraag je niet of johan het wil doen
die heeft het meer gedaan.
als die zin heeft uiteraard
of ben ik nu te brutaal[/quote]
Hahaha, brutaal? In mijn ogen niet, ik ben de hele volgende week vrij, kan ik ook nog lekker meesleutelen. Kratje bier en een envelop met inhoud voor Johan.
Vliegwiel kost 760,50 ex BTW, meteen maar de koppeling doen 322,- ex BTW. Druklager even beoordelen, kost 265,- ex BTW.
Wat zal de home office manager (mijn vrouw) blij zijn.....!
15 jaar
arme jij
weer een mooi kettingkje voor haar
mvg willem2
15 jaar
[quote=kleijn]arme jij
weer een mooi kettingkje voor haar
mvg willem2[/quote]
Nee, hoor ze weet hier nog niets van. Als het wel doorgaat poets ik dat oude vliegwiel op en zeg ik dat het een klok is, leuk voor aan de muur!!
15 jaar
ik heb er nog geen eentje trug gezien waar ik een nieuw heb ingestoken , maar doe dit alleen in de garage brug is noodzakelijk en heb dit thuis niet . en woon in belgie
15 jaar
[quote=jerrekeuh]ik heb er nog geen eentje trug gezien waar ik een nieuw heb ingestoken , maar doe dit alleen in de garage brug is noodzakelijk en heb dit thuis niet . en woon in belgie[/quote]
Jammer....
15 jaar
goedemiddag heren
heb hier hetzelfde probleem
bak gedemonteerd open gemmaakt niets aan te zien
nieuw vliegwiel gemonteerd doet het nog steeds!!!!
denk dat het toch in de bak zit maar er is helemaal niets los te krijgen.
want om de bak goed te kunnen beoordelen moeten de lagers en de tandwielen
gedemonteerd worden.
iemand nog meer ervaringen???
mvg steve
lekker, jij geeft de burger ook wel moed....
15 jaar
[quote=steve01]goedemiddag heren
heb hier hetzelfde probleem
bak gedemonteerd open gemmaakt niets aan te zien
nieuw vliegwiel gemonteerd doet het nog steeds!!!!
denk dat het toch in de bak zit maar er is helemaal niets los te krijgen.
want om de bak goed te kunnen beoordelen moeten de lagers en de tandwielen
gedemonteerd worden.
iemand nog meer ervaringen???
mvg steve[/quote]
zoals ik al gezegt heb kan het probleem net zo goed de druklager zijn. (maar neem aan dat dit bekeken is)
als alle onderdelen tussen de blok en de bak goed bevonden zijn. dan kan het helaas in de bak zitten
de bak laten reviseren kost ook al weer gauw 700-800euro dit is dan wel is waar een andere 2de hands bak
maar deze is volledig schoongemaakt en opnieuw gemonteerd
onderdelen in de bak zijn los verkrijgbaar
vw is een van de enige die ik ken waar ze dat bij het bedrijf zelf kunnen doen.
een revisie bedrijf kan ook onderdelen voor deze bak aankomen.
vandaar dat ik zeg een andere bak kopen.
zo maken ze jouw bak terwijl jij al rond rijdt met een goeie bak onder de auto
Tja mijn auto is 10 en 11 maart aan de beurt...Ik ben benieuwd, bij mij wordt alles vervangen (koppeling, duklager en vliegwiel). Ik zal ze op het hart drukken dat ze eerst alles goed beoordelen.
Thanks.
15 jaar
goedeavond heren
heb de bak bij een revisie bedrijf gehad en samen met hem gekeken
alles en idereen afgebeld en er is alleen een orgineele ruilbak te krijgen
KOSTEN 2250 ex btw
druklager is ook vervangen.
schijnt een groot probleem te zijn bij opel
sprak vanmiddag nog iemand met een zafira 1.9cdti 6 bak
heeft al twee nieuwe bakken gehad dus hou mijn hart vast
als iemand weet waar ik wel de spullen kan halen hoor ik het graag!!!
groeten
steve is het een m32 boite, heb er ook al vervangen 5 keer in zafira en astra meestal is dat met de 150 pk versie ??? want van een vectra c is het een m40
15 jaar
[quote=jerrekeuh]ik geef u 95 procent dat het het vliegwiel is !!!! maar idendito zeker ben je als de bak der af is .maar ik ben er zeker van dat het vliegwiel is laat maar vervangen zal wel een mooi prijskaartje hebben en aangezien de kilometerstand laat maar ineens eens naar de koppeling zien !!!!.[/quote]
Ik hoop niet op die andere 5% van jou....
15 jaar
zal je pas weten als de bak er af is .
15 jaar
[quote=jerrekeuh]zal je pas weten als de bak er af is .[/quote]
Ja dat lijkt me logisch, jammer dat je niet gereageerd heb op mijn aanbod via mail.
15 jaar
Vanmiddag na het werk even langs de garage geweest bij de renovatie. De monteur nam even de tijd om het vliegwiel en de koppeling te bekijken. De koppeling zag er niet fraai meer uit, na 185000 kilometers ook niet vreemd. Het vliegwiel vertoonde ook wat verdachte sporen die de monteur niet echt kon plaatsen (en ik ook niet want dit was het 1e 2 massa vliegwiel wat ik mijn leven gezien heb). Met een schroevendraaier was héél eenvoudig tegen de veerspanning in te bewegen, maar daarnaast had dit vliegwiel ook radiale speling (hoort dat zo?) je kon de seperate platen enkele mm van elkaar bewegen. Ik heb gevraagd de onderdelen in de kofferbak te leggen, ik zal er wel wat foto's van maken kunnen jullie ook je oordeel vellen. Morgen is de auto gereed, vanmorgen om 8 uur begonnen, het subframe lag er nog naast nu waren ze met het inlaatkanaal bezig.
EGR kleppen zijn op dit moment niet te bestellen, er staan 10000 van die dingen in backorder bij Opel.
Gr. Arjan
15 jaar
Heren,
De klus is geklaard en de auto rijdt weer zonder bijgeluiden!! Het ontkoppelen gaat bijzonder licht, voor mij een teken dat alles daar onderin aan het slijten of aan het kapot gaan was. En door een nieuw en schoon inlaat kanaal met werkende klepjes trekt de auto weer als een lier! Ik wil een ieder bedanken voor de aanvullingen op dit topic, ik ben in ieder geval blij dat het allemaal weer opgelost is!
Ik heb wat foto's op mijn site gezet, staan onder menu --> Opel support.
Gr. Arjan
15 jaar
ben blij voor je dat de bak nog goed is.
een kleine vraag wat is er precies allemaal vervangen. zover ik begrijp inlaat met wervelkleppen, koppeling, drukgroep, vleigwiel. is de druklager ook vervangen. (verklaart tenminste dat de koppeling ligt gaat.)
de wervelkleppen zien er inderdaad goed vies uit. de vliegwiel ziet er wel vettig uit (oorzaak hiervan?,) omdat hij vettig was is de koppeling helemaal weg. een auto met een schone koppeling kan zonder veel probleem (mits geen wagen en/of aanhanger achter hangt) wel 3 ton mee.
belangrijkste is dat het nu goed is
Werner,
De complete koppeling (platen, druklager en vliegwiel) is vervangen, en daarnaast ook het inlaatkanaal. Koppeling en vliegwiel zijn 1 dus dat kon niet anders, het druklager heb ik ondanks de prijs (266,-) toch mee laten vervangen. Op de totale reparatiekosten is dat niet zo veel, en die heeft ook niet het eeuwige leven. Het lijkt er inderdaad op dat er wat vettigheid bij de platen is gekomen, ik heb van de monteur geen bijzonderheden gehoord. Als ik het document van LUK kijk dan kunnen de koppelingsplaten carboniseren (verkolen) als gevolg van olie of vet. Vergelijk ik dat met mijn platen dat lijkt het er wel sterk op.
Hij rijdt weer als een.......juist Opel.
Nu weer verder met mijn volgende project, de radio werkend krijgen
15 jaar
[quote=longdude6634][quote=jerrekeuh]ik geef u 95 procent dat het het vliegwiel is !!!! maar idendito zeker ben je als de bak der af is .maar ik ben er zeker van dat het vliegwiel is laat maar vervangen zal wel een mooi prijskaartje hebben en aangezien de kilometerstand laat maar ineens eens naar de koppeling zien !!!!.[/quote]
Ik hoop niet op die andere 5% van jou....[/quote]
Had die toch mooi gelijk he haha
ja gelukkig geen rotte vertragingsbak
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar