close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Vectra: Relais koel ventilator

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: X20XEV

De koelwater temperatuur loopt op tot 110 graden.
Nu wil ik de ventilator door verbinden ik wil daarom graag weten waar het relais zit van de venilator

Geplaatst door

ruudswanink (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

in de radiateur zit een ronde sensor met 3 draden.

deze kun je onderling doorverbinden en kijken of de vin gaat draaien.

De relais van de koelvin zitten in het kleine kastje links van de accu (als je voor de auto staat)

trek er 1 uit en de vin gaat al draaien, dit ivm ingebouwde veiligheid



>> Let op!! <<

Doorverbinden van de koelventilator heeft meestal niet veel werking ivm het op tijd sluiten van de thermostaat.


In Veel gevallen geeft de meter ruim 110 graden aan terwijl de motor gewoon netjes 90 a 95 graden is.

dit is echter een veel voorkomend probleem bij de Vectra-B

Dit komt door een Slechte verbinding van de massa van de motor naar de massa van de auto / accu

doordat er dan verkeerde stromen gaan lopen door het metaal van de motor geeft de temp meter op je dashboard verkeede informatie.

probeer eens:

Leg een Stevige kabel aan, van de - pool van de accu, naar de motor (gewoon op een ijzeren del van de motor of versnellingsbak).

Ikzelf heb hetzelfde probleem gehad bij mijn vectra-B 2.5 V6 van '96, en bij mij en meerdere vectra's B heeft het aanleggen van deze kabel geleid tot een Normaal aangeven van de temp meter.

Willem

Willem12089 0
badge

16 jaar

Bedankt voor de info.
Ik zal in het weekend een extra massa kabel monteren. Het vreemde is dat de temperatuur dus alleen oploopt bij het trekken van de caravan. Ik heb afgelopen zaterdag de sensor in de radiator vervangen. Weet niet of dit de oplossing is omdat ik nog niet met de caravan gereden heb.

Ruud

ruudswanink 0

16 jaar

hey kan ook nog zijn dat de weerstand van de eerste stand van de ven kapot is.

motor stationeer laten draaien en kijken of de ven aan sprinkt in stand 1 (langzaam) en als hij dan warmer word moet stand 2 (snel) er bij komen.

dit gaat overigens alleen op als de ronde stekker van de senzon inderdaat 3 draden heeft.

gr tijne

tijne 0

16 jaar

Het is inderdaad een sensor met 3 draden.
De test heb ik uitgevoerd en de eerste en tweede stand komt netjes in. De eerste stand heeft volgens mij ook iets te maken met de airco.
Als ik de airco op eco zet, dan komt de eerste stand niet direct in

Ruud

ruudswanink 0

16 jaar

nee oke dan is dat goed

maar als je de caravan er achter hebt hangen staat de meter dan constant zo hoog of gaat hij om hoog en zakt hij dan weer? en wat is dan de buitenthemp en staat de airco dan aan?

gr tijne

tijne 0

16 jaar

Er zit zo'n automatisch temperatuur control in. Die staat altijd aan en bij hoge buitentemperaturen springt de airco dus ook aan.
Als de caravan er achter hangt, meestal in de zomer en met hogere buitentemperaturen, dan loopt de temperatuur van de motor op naar 110 graden, vervolgens zakt hij naar 100. Dan loopt hij weer op naar 110 enz.
Ik concludeer hieruit de de radiator voldoende capaciteit heeft, anders zou de temp niet zakken. Mijn idee was dat de thermostaat te laat lees bij een te hoge temperatuur in komt. Vandaar dat ik die vervangen heb. De sensor kost net 20 euro vandaar. Kon er niet echt goed bij, maar na het verwijderen van de rechter koplamp ging het prima.

Ruud

Ruud

ruudswanink 0

16 jaar

nou zo als ik het zo lees is alles in orde want hij koelt netjes en de ven springt aan maar ik begrijp dat het je niet bevalt en dat je de themp lager wil hebben.

het makkerlijkste en zonder schade is een door verbinding te maken in de ronde stekker(neem wel een draad die dik genoeg is).

verder valt er heel wijnig aan te doen volgens mij.

gr tijne

tijne 0

16 jaar

Probeer toch die massakabel eens.

ik had het ook voornamelijk bij stevig werkende motor (rijden met aanhager of langere stukken op ZEER hoge snelheden).

en met de airco aan liep ie ook wel op.

De meter stond dan ook niet constant op een plaats maar beweegt continu tussen de temperaturen 100 en 110 graden, (soms zelf in het rood in een later stadium).

echter bij uitlezen bij de dealer gas de testkast (Tech2) wel een waarde van 90 graden aan terwijl de meter op 110 graden stond.

Willem

Willem12089 0
badge

16 jaar

Ik ga het weekend die kabel monteren. Zodra ik met de caravan gereden heb, laat ik het even weten of het gewerkt heeft.

Bedankt

ruudswanink 0

16 jaar

zo wel zo lekker wezen als het werkt.

heb je weer een zorg minder

Willem

Willem12089 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.