Opel Corsa: Remblokken vervangen, veertjes/klipjes ?

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Hallo iedereen,

Ik wil zelf remblokken vervangen. Heb een setje remblokken van Bosch besteld en ontvangen.
Maar ik zit meer een vraagje.

In de doos zitten naast de blokken ook ' veertjes' en 2 stuks en 2 stuks bouten.
Waar moet ik de veertjes op klikken ? en waarvoor dienen de bouten ? ( is dat gewoon een vervang bout voor de klauw ? )

Hier de fotos :




[url=http://postimg.org/image/lxrzf0yq5/][img]http://s22.postimg.org/lxrzf0yq5/fv5n2h....[/img][/url]


[url=http://postimg.org/image/jk9ofo2jj/][img]http://s11.postimg.org/jk9ofo2jj/ze2s6_Z...[/img][/url]



[url=http://postimg.org/image/ldnw455oj/][img]http://s29.postimg.org/ldnw455oj/3ef_Aml...[/img][/url]


Alvast bedankt.

OpelCorsa2003

Geplaatst door OpelCorsa2003 (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

firedriver (60), 9 jaar geleden

Vervangbouten, en zijn veertjes ook, je kan ze beter ook mee vervangen, je hebt ze toch. als je dezelfde gebruik is dat helemaal geen drama als ze nog goed zijn.
Gr.

OpelCorsa2003 (0), 9 jaar geleden

Bedank voor je antwoord.

Het probleem is dat ik niet weet waar de veertjes op moeten, de blokken die er nu op zitten zijn volgens mij orginele van Opel en die hebben dan ook een ander veersysteem, kan het dus niet nadoen.
Op welk gedeelte van de blok moet het veertje geklikt worden?

Alvast bedankt.

kleijn (0), 9 jaar geleden

Denk dat die er standaard in zitten hoeven niet perse voor jouw auto te zijn gewoon de veren gebruiken van je oude blokken

OpelCorsa2003 (0), 9 jaar geleden

Hoi Willem bedankt, maar waarom niet nieuwe gebruiken nu ik ze toch heb ? Want ben bang dat de oude helemaal geroest zijn, en als ze er nog goed uit zien willen ze dan wel passen op deze blokken ( want er zitten nu andere merk blokken erin )..heb je misschien enig idee waar de bijgeleverde geplaatst moeten worden ? Graag wil ik de nieuwe gebruiken.

Alvast bedankt.

R_Bakker (0) PRO, 9 jaar geleden

leverincl. waarschuwingscontact

Dit staat bij Bosch bij de remblokken het is waarschuuwingscontact voor als de remblok bijna op is of dat voor deze auto toepasbaar is weet ik niet.
Dit blok set is ook voor Holden daar word het wel meer gebruikt

OpelCorsa2003 (0), 9 jaar geleden

[quote=R_Bakker]leverincl. waarschuwingscontact

Dit staat bij Bosch bij de remblokken het is waarschuuwingscontact voor als de remblok bijna op is of dat voor deze auto toepasbaar is weet ik niet.
Dit blok set is ook voor Holden daar word het wel meer gebruikt[/quote]
Beste, op de site waar ik ze heb gekocht na het intikken van mijn kenteken kron ik onderdelen kiezen geschikt voor mij auto.
Er staat bij deze remblokken : Zonder waarschuwingscontact !
De waarschuwingscontact is ook overbodig en heb daarom voor dit product gekozen.
Maar niemand die een idee heeft waar ik ze op moet klikken ? Als ik dat weet kan ik ze beginnen met monteren..

Alvast bedankt.

Punt (35) PRO, 9 jaar geleden

Die veertjes houden de blokjes met enige dwang op hun plaats . Monteer de blokken zonder en je hoort ze op een slecht wegdek klapperen.

Schuif de veertjes op de "kop " van het blokje zodanig dat ze beide in de draairichting van de remschijf worden gedrukt .

Maak voor het monteren de contactvlakken in de klauw GOED schoon en smeer deze in met wat grafiet vet. De winter met z'n zout komt er weer aan.

Maak alles zo gangbaar mogelijk en kijk onder de afdekhoes van de zuiger of er geen roest op de zuiger zit .

Neem dit weg en doe er wat remmen vet bij dat de zuiger met wat moeite met de hand te verplaatsen is .

Succes.

kleijn (0), 9 jaar geleden

Uitbouwen, demonteren

1. Voorwielen demonteren
• Positie t.o.v. wielnaaf aftekenen


2. Bevestigingsbout voor onderste geleidingspen remklauw (2) demonteren. Remklauw (1) omhoogklappen.

3. Remblokken (4) uit houder verwijderen
Aanwijzing: Op inbouwpositie van remblokken letten.

Let op: Remvloeistof stijgt in reservoir remvloeistof!

4. Zuiger van remklauw (3) in behuizing terugduwen.



5. Houder bij contactvlak van remvoeringsplaat dun met speciaal vet uit de remvoeringsset insmeren


Inbouwen, monteren

6. Remblokken (2) in houder plaatsen.
Aanwijzing: Op inbouwpositie van remblokken letten.
• Remvoering met de ronding (pijl) aan de kant van de zuiger plaatsen

• Remklauw (1) over remvoeringen naar beneden klappen

• Nieuwe bevestigingsbout (3) voor onderste geleidepennen remklauw monteren - aanhaalkoppel 27,5 Nm.




7. Voorwielen monteren - aanhaalkoppel 110 Nm

zoals al reeds gezegd blokken zijn voor meerdere types auto,s
dus je hebt die klemmetjes niet nodig

OpelCorsa2003 (0), 9 jaar geleden

[quote=Punt]Die veertjes houden de blokjes met enige dwang op hun plaats . Monteer de blokken zonder en je hoort ze op een slecht wegdek klapperen.

Schuif de veertjes op de "kop " van het blokje zodanig dat ze beide in de draairichting van de remschijf worden gedrukt .

Maak voor het monteren de contactvlakken in de klauw GOED schoon en smeer deze in met wat grafiet vet. De winter met z'n zout komt er weer aan.

Maak alles zo gangbaar mogelijk en kijk onder de afdekhoes van de zuiger of er geen roest op de zuiger zit .

Neem dit weg en doe er wat remmen vet bij dat de zuiger met wat moeite met de hand te verplaatsen is .

Succes.[/quote]
Bedoel je zo :



[url=http://postimg.org/image/a0wleh2jv/][img]http://s9.postimg.org/a0wleh2jv/PJnnif.j...[/img][/url]


[url=http://postimg.org/image/av3niwi4h/][img]http://s16.postimg.org/av3niwi4h/qk4nn_C...[/img][/url]


En bedankt voor de tips, daar had ik al veel over gelezen ..alleen wist niet hoe die veertjes gemonteerd moesten worden.

kleijn (0), 9 jaar geleden

[url=http://postimg.org/image/rg2qcc263/][img]http://s17.postimg.org/rg2qcc263/Page_1_...[/img][/url]

[url=http://postimg.org/image/fhhynjggt/][img]http://s14.postimg.org/fhhynjggt/Page_1_...[/img][/url]


nu moet het zeker goed komen
vergeet die veertjes maar dat is voor slijtage sensor die er bij jou niet op zit

OpelCorsa2003 (0), 9 jaar geleden

Hartstikke bedankt, dat monteren gaat me wel lukken heb er veel over gelezen, het probleem was dat veertje.
Dus het kan ook gewoon zonder ? ( dan bedoel ik echt alleen de blokken erin en klaar ? )

OpelCorsa2003 (0), 9 jaar geleden

[quote=kleijn][url=http://postimg.org/image/rg2qcc263/][url]http://s17.postimg.org/rg2qcc263/Page_1_...[/url][/url]

[url=http://postimg.org/image/fhhynjggt/][url]http://s14.postimg.org/fhhynjggt/Page_1_...[/url][/url]


nu moet het zeker goed komen
vergeet die veertjes maar dat is voor slijtage sensor die er bij jou niet op zit[/quote]
Ok bedankt, dus helemaal geen veertje gebruiken. Alles duidelijk, ga het zsm monteren..alleen nog een lijmklem halen voor de zuiger terug te duwen.

Bedank heren, helemaal top !

kleijn (0), 9 jaar geleden

gewoon een flinke schroeven draaier er tussen zetten voordat je de blokken er uit haalt druk je ze zo terug

OpelCorsa2003 (0), 9 jaar geleden

Vandaag een poging gedaan om de blokken en de schijven te vervangen. Helaas kwam ik niet verder dan de klauw moeren.
Ik heb de sleutel er niet voor..de bouten zijn niet zoals de andere 6 hoekig, maar hebben een ster vorm.

Hoe heet zon bout en welke sleutel heb ik hier voor nodig ? ( het gaat dus om de rechtse) :




[url=http://postimg.org/image/6djsxpnxb/][img]http://s3.postimg.org/6djsxpnxb/NAk_C42....[/img][/url]

Alvast bedankt.

moderator (0) PRO, 9 jaar geleden

Torx

OpelCorsa2003 (0), 9 jaar geleden

Aha Hartstikke bedankt, morgen effe langs de bouwmarkt dan.

kleijn (0), 9 jaar geleden

Je kunt ook een gewone dop gebruiken ff passen

OpelCorsa2003 (0), 9 jaar geleden

[quote=kleijn]Je kunt ook een gewone dop gebruiken ff passen[/quote]
Beste Willem

Dat gaat helaas niet, dop 14mm pakt net een klein stukje van de voorkant in de dop dus past er niet helemaal op..
Dop 15mm gaat er wel op maar met veel kracht erop gaat het doldraaien, dus beschadigd het de bout..heb het gerprobeerd maar tevergeefs.

Nu ben ik aan het kijken voor een Torx dop maar weet niet precies welk maat ik moet, Torx E14 ?
Heb gekeken op de site van Praxis waar ik morgen snel heen kon, maar het lijkt erop dat ze dat niet hebben..Gamma en Karwei lijken hem ook niet te hebben ( hoewel gamma gesloten is ). Dan denk ik dat ik het moet bestellen, maar nu in de maat E14 of E16 ?

Alvast bedankt.

kleijn (0), 9 jaar geleden

Je hebt gelijk zo.n dop kost bijna niks dus waarom niet

kaleido 1 (1715) PRO, 9 jaar geleden

Automaterialenzaak heeft hem wel.

P.Rutser (0), 9 jaar geleden

Als je al een doppendoos hebt kan je beter een set torx doppen kopen ,heel je auto zit vol torx.

kleijn (0), 9 jaar geleden

Inderdaad opel is torx

Hendrik4290 (0) PRO, 9 jaar geleden

En waarschijnlijk heb je ook een 7 mm inbus nodig

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.