Mijn 2.0-8V GT met ABS remt steeds slechter. De remschijven en blokken is niks mis mee. Het zit hem waarschijnlijk in de bekrachtiging. Maar wat mag en kan ik daar aan controleren/schoonmaken.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
een rembekrachtiger is in principe onderhoudsvrij , maar je kunt hem wel testen.
Trap een paar keer op de rem om het vacuum op te heffen en start dan de motor terwijl je het rempedaal ingetrapt houdt.
Als de rembekrachtiger goed werkt moet nu het pedaal zakken als de motor aanslaat.
Gebeurd dat niet , controleer dan de vacuumslang die vanaf de motor naar de rembekrachtiger loopt op scheuren en verbinding.
Verder kan je de remvloeistof eens verversen.
Dat moet om de twee jaar en in bergachtige gebieden zoals Duitsland en Oostenrijk zelfs elk jaar.
succes ,
mvg,
Hans.
vervang e olie maar en je merkt het verschil is een verschil van dag en nacht.
gr tijne
19 jaar
Nadat ik de test van Hans had uitgevoerd, bleek de bekrachtiging OK te zijn. Op jullie advies heb ik inmiddels de olie in het reservoir ververst (alle remzuigers ingedrukt, olie uit reservoir gezogen en ververst dat scheelt me ontluchten, schijnt bij ABS systemen nogal omslachtig te zijn) en toch maar nieuw remblokken op de achterwielen gezet. Verder nieuwe geleide-pennen en veertjes gemonteert ( Opel durft 15 euro voor te vragen). Volgens mij remt ie nu wel iets beter maar echt overtuigend is het niet. Maar ja, de nieuwe remblokken moeten natuurlijk eerst nog wat inslijten om het goed te kunnen beoordelen.
19 jaar
Mistral,
Als ik het dus goed begrijp heb je dus alleen eigenlijk het reservoir ververst?? Dit helpt dus geen bal om het maar even zo uit te drukken.
Juist op de plek waar de olie het meest aan temperaturen en drukken en mogelijke vervuiling is blootgesteld, namenlijk in de remunits zit dus nog steeds oude olie (als ik het goed begrepen heb). Dit heeft dus niets met verversen te maken, maar alleen maar wat nieuwe olie bovenop de oude zetten.
Sorry Rene,
maar dan is er toch een verschil van opvatting. Uiteraard heb je gelijk dat totaal verversen beter is dan reservoir verversing.
Maar deze olie heeft weinig smerende werking als taak en hoeft weinig vuil op te nemen. Zijn hoofdtaak is hydraulische druk overbrengen en vocht opnemen. Deze vocht verspreid zich in de remolie. De druk is in een gesloten systeem overal gelijk. Door de jaarlijkse verversing van het reservoir lijkt mij dit voldoende. Hoevaak ververs jij de remolie van jou auto ?????
19 jaar
Om te beginnen is remolie geen olie maar een remvloeistof en heeft zodanig dus niets te maken met smering.
Wel is het zo dat remvloeistof vocht opneemt en naarmate de remvloeistof ouder wordt komt er steeds meer vocht in.
Met als gevolg , dat wanneer je veel moet remmen , de remvloeistof kan gaan koken en met stoom remmen gaat niet !
Dat is ook de reden waarom men in bergachtige landen zoals Duitsland en Oostenrijk elk jaar verversen.
En aangezien ik daar elk jaar ben , ververs ik elk jaar .
Ik moet dan ook met Rene meegaan in zijn conclusie dat alleen het remvloeistof potje verversen wijnig nut heeft.
Ik ben dan ook van mening dat je het onderhoud aan de auto goed moet doen en niet een klein beetje , zodat je snel klaar bent.
Mvg,
Hans.
Mistral,
Je geeft zelf al aan dat vocht opnemen een taak is van de olie/vloeistof. En daar zit nou het venijn. Als je een rem cilinder/klauw uit elkaar haalt dan moet je eens kijken wat er voor een drab uitkomt en wat het vocht dus aan inwendige corrosie heeft veroorzaakt. Deze troep spoel je dus naar buiten door er nieuwe olie in te gooien. De druk is inderdaad gelijk, maar waar het meeste drab gaat zitten, onderin dus, ontstaan er dus andere zaken, die je niet wilt. Zie ook Hans zijn reactie.
Indien jouw theorie correct zou zijn dan waren er dus nooit problemen met remmen en lekkende cups en dergelijke. Maar helaas zijn die er dus wel en ontstaan door vocht/corrossie en vervuiling van de olie. Ik ververs minimaal 1 x in de twee jaar of als er een probleem ergens is in het remsysteem doe ik het ook totaal op alle wielen, moet er wel bij zeggen dat ik in de tropen woon en daar is de inwerking van de standaard temp en de hoge luchtvochtigheid zowieso al een probleem. Ben het met je eens dat het geen leuk karweitje is, maar je begint je topic hier door de vraag te stellen dat er een probleem met remmen is , geeft daarbij aan dat het rem materiaal in orde is, doet de test van Hans betreffende de bekrachtiger, volgens mij heb je nog niets opgelost dus. Wat blijft er dan over?? Alleen de remolie/vloeistof dus. Maar dan wel totaal, waarbij je het risico loopt bij het ver induwen van de hoofdremcilinder dat deze inwendig gaat lekken, aangezien je bij het eruit pompen van de olie een grotere (drukloze) slag kan maken waarbij de cups dus over een vervuild dan wel gecorrodeerd stuk van de cilinder kan gaan. Wat ontstaan is door .... Enfin de cirkel is rond.
Succes
Rene
ik ben van mening dat het geen taak is om vocht op te nemen in de remvloeistof,maar een lastige eigenschap is van remvloeistof
verder zakt inderdaad alle troep naar de cilinders dus alles verversen is het beste
Klopt als een bus.
mvg,
Hans.
Oeps, het valt niet niet mee om me nu nog staande te houden. Zoals ik al aangaf weet ik ook wel wat het beste is. Ik neem nu echter genoegen met een in mijn ogen voldoende verversing. Ik geloof niet dat de olie na een jaar nog steeds boven elkaar blijft zitten en zich onderling niet zal mengen. Verder ben ik er ook niet van overtuigd dat verontreinging die onstaat bij de klauw bij een reguliere verversing verwijdert wordt. Ik ben het dus helemaal met jullie eens, behalve dat "reservoir"-verversing gelijk staat aan geen verversing.
19 jaar
ik zou toch mar naar hun luisteren want alleen je olie uit je rezovar vermengt zig als je blokken verder verslijten want er is geen enkele door loop van het rezovaar naar de lijdingen ook niet bij het remmen.
dus sorry dat ik het zeg maar je ben zo eigenwijs als wat na de verhallen die je nu heb gehad.
gr tijne
19 jaar
Beste Mistral,
als je nou je eigen vraag nog eens leest , gaat er dan geen (remolie)lampje bij je branden?
Doe nou eens niet zo eigenwijs en luister gewoon naar 4 mensen die het beste met jou voor hebben.
Wij willen gewoon niet dat je straks tegen een boom staat met je schone remoliepotje !
En meer kan ik hier niet van maken ,
mvg,
Hans.
Dag Mistral,
Doe voor de gein eens het volgende: Doe een slangetje op de ontluchtingsnippel van een remklauw. Hang het in een potje en vang daar eens wat remvloeistof in op. Moet je eens kijken hoe dat eruit ziet!! Wat een troep. Geheel verversen en doorspoelen die handel! Goed werkende remmen zijn voor jouw veiligheid en de veiligheid van de mensen om je heen het beste!
Succes,
Paul
en ik wil er als laatst nog is aan toe voegen dat als je het neit doet en je komt in de zelfde sitowatie als ik net dat ik door een mede weg gebruiker van de weg word gedrukt zonder dat die het in de gaten heeft dan sta jij achterste voren op de a4 en geloof mij dan heb je een heel groot ongeluk en wees dan nog maar is trots op je eigenwijs heid.
met vriendelijke groet,
tijne
19 jaar
Okee, Okee. Ik ben overtuigd. Wanneer ik tijd over heb zal ik het geintje van Paulus eens proberen. Ik wist niet dat de "reservoir"-verversing zoveel stof deed opwaaien. Ik dank jullie voor de adviezen en goedbedoelde bezorgdheid.
Oja, inmiddels remt de auto weer naar volle tevredenheid en de oorzaak ligt volgens mij bij de versleten remblokken achter en de "verkankering" van de achterremmen. Na het verwijderen van de roest en het gangbaar maken (kopervet) van de klauw, kunnen de achterremmen nu beter hun werk gaan doen.
mvg Mistral.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar