Ik heb door het ''kijkgaatje'' gezien dat ik nog 2 mm remvoering overheb. Ik probeerde de remtrommel eraf te halen door met een ''vuistje" op de trommel te slaan en gelijk te te trekken. (Wel eerst het vasthoud-boutje verwijderd, natuurlijk). De remvoering blijft haken aan de trommel, dus hoogstwaarschijnlijk zijn de trommels ingesleten en is er een randje ontstaan aan de buitenkant. Vroeger (hoor mij nou, ik ben maar amper 63...) kon je langs de achterkant de trommels met een schroevendraaier terugstellen. Dat gaat volgens mij niet. Er zit wel een rubberdop, maar die komt volgens mij nergens op uit. Als ik met grof geweld de trommel eraf sla, beschadig ik volgens mij de trommel en ook binnenin de remcylinders. Wat is de beste manier?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Terug stellen met een schroevendraaier door een wielboutgat. Linker wiel ongeveer op 10/11 uur en rechts op 1-2 uur zit een stelwieltje als je goed door het boutgat kijkt.
Ahhh..., daar had ik niet aan gedacht. De wielboutgaten. Ik heb wel gezien dat er inwendig schroefdraad zit, dat aan het automatisch stelsysteem zit met van die taps toelopende tanden. In die tanden valt dan weer een verend tegenhoud-ding, dat voorkomt dat de schroefdraad de andere kant opdraait...
Dus om terug te stellen moet enerzijds dat ''terughoudding'' terug gehouden worden en tegelijkertijd de tanden met een schroevendraaier o.i.d.
terugstellen?
Is dit nog te volgen, klopt het zo of moet het anders?
12 jaar
Omdat de trommel van een combo groter is dan van een astra moet je het eind van de schroevendraaier 3cm haaks ombuigen anders kom je niet bij het stelwieletje. Wij haalden bij iedere grote beurt die rand weg met een freesje op lucht. Succes.
Je kunt het wieltje terug draaien tegen de veerkracht in van dat "terughoud-ding"........
OK, dank, ...ik dacht dat dat ding er juist voor was om het terugdraaien tegen te houden en dat ik dat ding krom zou maken als ik tegen de draairichting in zou gaan.
Zo zie je maar weer: niet teveel denken , maar gewoon doen.
Nogmaals dank. Een dezer dagen zal ik het resultaat melden.
Groet
12 jaar
Aan de achterkant op de ankerplaat zit een rubber dopje. als je die er uit haalt dan kun je met een schroevendraaier de handremgaffel terugduwen. Beetje duwen en wippen.
Die wip je dan een stukje over de remschoen heen. dan heb je in één klap een halve centimeter ruimte in je trommel en pak je de trommel er zo af.
12 jaar
[quote=wannert]OK, dank, ...ik dacht dat dat ding er juist voor was om het terugdraaien tegen te houden[/quote]
Nee, theoretisch dient die als automatische opsteller, als het goed is. In de praktijk komt er meestal weinig van terecht.
Tja, ik was wat voorbarig: met een aantal klappen aan weerskanten op de trommel met een vuistje, kreeg ik de trommels er toch normaal af. Dit lukte eerst niet. Er zat wel een klein randje van een mm, dat ik met grof schuurpapier en ronddraaiend af heb geschuurd. Alles zit weer goed.
Bedankt voor de tips.
12 jaar
Goed dat te horen . Jaarlijks even losnemen is mijn advies en metaalcontacten met een warmte bestendig vet invetten.en handremhefboom smeren. Groeten.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Combo of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar