close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Meriva: Reparatie hoes aandrijfas

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Benzine, Motorcode: Z16XE

In januari 2011 heb ik bij de plaatselijke Opeldealer de hoes van de aandrijfas aan wielzijde (linkervoorwiel) laten vervangen omdat deze gescheurd was.
Min of meer toevallig heb ik op 2 juni geconstateerd dat de vervangen hoes aan wielzijde losgeschoten was. Zowel de hoes als de klem waren intact. Hoe de hoes los heeft kunnen raken is onduidelijk. Op 29 mei heb ik vanwege een geluid waarvan ik dacht dat het van de remmen afkwam, onder de auto gekeken. Hierbij is mij niet opgevallen dat de hoes los was.
Op 3 juni de garage gebeld waar de reparatie is uitgevoerd. Na mijn verhaal gedaan te hebben was de 1e reactie van de garage "er kan natuurlijk altijd iets tegen de hoes komen waardoor deze losschiet".
In mijn ogen onzin; naar mijn mening heeft de hoes niet goed vastgezeten. Ik vroeg of er nog garantie zat op de reparatie (officieel niet meer, volgens de voorwaarden is dit 3 maanden). Maar ik mocht dezelfde dag langskomen en dan zouden ze kijken wat ze konden doen. Toen ze klaar waren met de auto, kreeg ik te horen dat ze een nieuwe klem hadden gemonteerd en hoefde ik niets te betalen.
De dag erna heb ik het betreffende wiel verwijderd, omdat ik een hekel heb aan smerige wielen. De binnenzijde van de velg zat immers vol met vet afkomstig uit de losgeschoten hoes). Natuurlijk heb ik toen een blik geworpen op de "nieuwe" ring. Tot mijn grote verbazing zag ik dat het niet een originele ring was. Men had eenvoudigweg een slangenklem geplaatst.

Mijn vraag is nu de volgende: is de slangenklem stevig genoeg om de hoes heel en op zijn plaats te houden. Er komt naar mijn idee een behoorlijke kracht op de staan tijdens het nemen van bochten. Ook denk ik dat de hoes weer kan inscheuren naar verloop van tijd, omdat de slangenklem nooit geheel aansluit op de homokinetische koppeling (diameterverschil).
Tussen de reparatie van de hoes en de constatering op 2 juni heb ik nog geen 1500 km gereden. Met de zomer gaan wij met de auto naar Frankrijk. Ik verwacht in die periode 2000 à 3000 km te rijden.
Maar ik ben er niet erg gerust op of de hoes het op deze manier uit gaat houden.
Is een slangenklem een gebruikelijke manier van repareren? Maak ik me misschien druk om niets? Of moet ik toch de hoes laten voorzien van een originele klem?

Geplaatst door

jdebrouwer (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

als je hem bij de dealer hebt laten repareren gebruiken ze speciale klemmen
in de garage of anders zins worden vaak slange klemmen of t raps gebruikt
is op zich niets op tegen loisschieten kan altyd gebeuren
wel netjes van de garage dat dat onder garantie gerepareed word

kleijn 0

13 jaar

Slangklemmen worden vaker gebruikt en blijven ook beter zitten. De originele spanklemmen breken heel vaak spontaan door.

moderator 0
badge

13 jaar

helemaal mee eens, niets aan toe te voegen.

papa010 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Meriva of stel zelf een nieuwe vraag.