Opel Zafira: roetfilter 100% wervelklep en inlaatsspruitstuk

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 cdti 150PK

vorige week ging er een geel motormanagement lampje aan.
bleek bij uitlezen dat het roetfilter 100% was.
deze bij de garage laten regenereren. nu weer 20%.

bij de garage heeft men gekeken of er meer aan de hand was. maar dat viel mee.
de monteur gaf wel aan dat de as van de wervelkleppen ingelopen was en dat de kleppen waarschijnlijk in de open stand blijft staan.

Ik moest dat pas gaan vervangen als het echt problemen geeft.
Dan zou het veel geld gaan kosten omdat het complete inlaatspruitstuk vervangen moet worden. klopt dat?

of zijn deze kleppen los te vervangen?
is dat iets wat je zelf kunt doen?

al vast bedankt voor jullie reactie

gr Jaap

roepy

Geplaatst door roepy (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

sel (0), 9 jaar geleden

wervelkleppen kun je niet los vervangen. Stang van de wervelkleppen wel.
Of stang nog goed opzit en functioneert is makkelijk te zien door plastic cover op motorblok te verwijderen. Laat een 2e persoon gaspedaal bedienen, dan zie je dat (Als het goed is) stang heen en weer beweegt. Beetje zoeken op google of op youtube op wervelkleppen z19dth geeft heel veel info.
Afhankelijk van de vervuiling kun je inlaat ook schoonmaken met "intake cleaner", "egr cleaner etc".
Tevens is het mogelijk om de wervelkleppen uit te laten schakelen; het wordt dan in meest gunstige stand vastgezet; dit wordt door diverse tuners gedaan.

roepy (0), 9 jaar geleden

alvast bedankt. ik zal er in duiken.
maar waarom zitten die kleppen er dan op? als deze het beste open kunnen staan hoeven ze er toch niet op te zitten.

sel (0), 9 jaar geleden

Ik zeg niet dat ze het beste open kunnen staan. De wervelkleppen zitten op om extra kracht te leveren bij lage toeren. Z19DTH is bv 150 pk. Terwijl andere Z19DTJ/Z19DTL 120 of 100 pk zijn.

Opgegeven moment is de inlaat dusdanig vervuild dat je eigenlijk gehele inlaat moet vervangen. Maar er zijn ook 2 andere mogelijkheden.
1. Je wervelkleppen in een vaste positie vast laten zetten, dit doet men o.a. bij EDS motortechniek (Duitse tuner). Er zijn waarschijnljik nog meer garages/tuners die dit kunnen.
2. De wervelkleppen worden vervangen door vast aluminium bussen. Hiervoor zijn diverse setjes op ebay e.d. te koop. zoek bv op 'blanking swirl flaps' etc.
Bij optie 1 hoeft inlaat niet te worden verwijderd. Dit klus is redelijk snel te doen.
Bij optie 2 moet inlaat verwijderd worden, er moet dus wel wat uurtjes gesleuteld worden.

Maar zoals eerder gemeld, behandel is eerst je inlaat met 2 busjes van EGR/Intake cleaner. Kost je paar tientjes en het is wel een gokje waard.

roepy (0), 9 jaar geleden

Voorlopig heb ik niets gedaan aan de wervelkleppen en de vervuiling van het spruitstuk (zoals ze bij de garage ook aangeven. het vermogen is voldoende zonder de wervelkleppen.

alleen ging 2 weken geleden op vakantie wederom het lampje aan.
weer het roetfilter dicht.

in Spanje opnieuw laten regenereren en probleem was weer weg.
De garage in Spanje gaf aan dat binnen 3000 km wel snel is dat dit weer moest gebeuren door een garage.
zij zijn verder gaan kijken en hebben de uitlaatgas druksensor vervangen. bosch part 0 281 002 784.
nu al 2000 km geen probleem meer gehad. wel al 2x heeft de auto zelf geregenereerd.
hopelijk blijft het nu goed.

voorlopig rijdt ik weer!!
bedankt voor jullie inbreng.

roepy (0), 9 jaar geleden

gisteren ging helaas wederom het motormanagement lampje aan. waarschijnlijk weer het roetfilter dicht.
dus het lag niet aan de sensor die in Spanje vervangen is.
het lampje is uit als ik na een stop weer start. na een aantal verschillend minuten gaat het weer aan.

heeft iemand ideeën

misschien roetfilter leeghalen en uit laten programmeren?

roepy (0), 9 jaar geleden

gisteren is de auto wederom bij de garage geweest om te regenereren.Nu wel weer even goed
zelf regenereerde de auto niet (ook niet na een busje forte dpf cleaner in de tank.)
Na statisch regeneratie drukverschil 0.1, er voor 0.3
Stinken die auto maar geen troep uit de uitlaat??
gaf foutcode p1901 voor regeneratie.

het roetfilter is denk ik echt verstopt.

als ik het filter laat vervangen is het dan raadzaam een origineel exemplaar voor €1375,- te kopen of een after market exemplaar voor €675,-??
schoonmaken kan ook (hoop ik)kosten €395,- plus de en montage.

mag je een roetfilter verwijderen zonder boete?? ik lees er veel over maar wil er geen problemen door krijgen.
kunnen andere oorzaken ook nog, bijvoorbeeld egr, lmm, turbo,of toch de wervelkleppen oorzaken zijn?

Graag advies!

sel (0), 9 jaar geleden

Roepy, zijn de drukslangen en druksensor in orde? Bij was druk-slang (onder de auto ongeveer in het midden, is verstopt onder hitteschild) kapot. Het was verbrand. Daardoor kon druk-sensor niet op tijd signaal krijgen om tijdig te regenereren. Nadat drukslang was vervangen, was mijn probleem opgelost.

roepy (0), 9 jaar geleden

Hallo Het lijkt er uiteindelijk op dat het probleem opgelost is.

ik wilde het roetfilter laten reinigen. bleek dat de aansluitpijpen rot waren.
Hierdoor gekozen voor een aftermarket roetfilter.

het probleem bleek op dat moment toch niet opgelost.

Na 2 weken kreeg ik weer de melding.
Hierop heeft de garage de motor inwendig gereinigd. dat is nu zo'n 6 weken geleden en het lijkt er voorzichtig op dat het probleem opgelost is.

Bedankt iedereen voor de reacties.
Als het probleem alsnog terug komt zal ik het weer aangeven.

Gr Jaap

roepy (0), 9 jaar geleden

ik ben nog vergeten te melden dat de wervelkleppen nog steeds op 1 stand staan.
De motor heeft hierdoor wel wat vermogen minder meer de auto is nog steeds meer als vlot genoeg.

Xilinx (0), 9 jaar geleden

Het stangetje van mijn wervelkleppen was er uiteindelijk ook uitgevlogen en afgelopen weekend heb ik een Swirl Valve repair kit van ebay geplaatst. Werkt uitstekend en makkelijk te plaatsen!



Noot: De tweede van rechts moet je wel wat uitboren! (dit is de vijs zonder moer die op je hendel zit)

sel (0), 9 jaar geleden

Dat had ik ook met mijn zafira Z19DTH gedaan. Werkte perfect.
inmiddels na 340.000 km Zafira ingeruild.

roepy (0), 9 jaar geleden

Ik denk dat ik een dezer dagen het setje ga bestellen op ebay.
bedankt voor jullie reacties!

roepy (0), 9 jaar geleden

vandaag stangetje gemonteerd op de wervelkleppen.
de kleppen bewegen echter niet mee. en de auto valt in noodloop. is er een eenvoudige manier om de kleppen soepeler te laten bewegen? ik kan ze handmatig alle 3 bewegen en de klep die ze meeneemt beweegt met draaiende motor ook. er is 1 klep die heel gemakkelijk beweegt en 2 kleppen wat minder.
De klep die gemakkelijk kan bewegen is erg vettig.

graag jullie advies.

sel (0), 9 jaar geleden

Roepy, om te beginnen moet je zeker weten dat motortje voor de bediening van de kleppen goed werkt. Als dat goed werkt kun je een busje (of ..2) inlaat cleaner bij automaterialen zaak kopen. En je inlaat behandelen. Dat heb ik met mijn z19dth gedaan met goed resultaat. De slang na turbo, voor inlaat losmaken, auto starten stationair laten lopen en met tussen pozen van paar seconden busje in de inlaat spuiten. O.a. Wyn's heeft van dat spul te koop om inlaat, egr etc schoon te maken.
Dat het bij bepaalde kleppen vettig is kan kloppen, Je had mijne moeten zien na 341.000 km :-).
Een andere opties is om wervelkleppen buiten werking te laten zetten. Bij EDS autotuning (in Duitsland net over de grens) kunnen ze kleppen in vaste positie zetten. Ik begreep van hun dat dit beste en goedkoopste oplossing is.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.