close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Zafira: opel zafira blijft hevig roken

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: zafira A Z1.6xe

hallo.

ik heb mijn koppakking vervangen en laten vlakken daarbij heb ik ook de distributie riem, waterpomp, spanrollen en bougies vervangen, maar tijdens het starten en onder het rijden blijf hij hevig roken, kan dat van de katalysator af komen dat die wellicht vezadigd is van olie of kunnen er nog meer oorzaken zijn?

Geplaatst door

Geert1963 (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat is de kleur van de rook, zwart of wit ? En om welke reden is de pakking vervangen

jan5047 0
badge

10 jaar

de kleur van de rook is wit en je ruikt verbrande olie lucht, de reden is vermoedelijk te heet geworden de pakking was naar binnen kapot gesprongen en de olie over de zuigers gelopen

Geert1963 0

10 jaar

Gewoon ff wat kilometers rijden, dan gaat het wel over.
In de uitlaat zit nog resten van koelvloeistof/olie, dat moet eerst verbranden.
In de regel de kat ff los halen als de zaak goed lek is geweest, deze kan namelijk vol zitten met vloeistoffen.
En word dan te heet met de eerste kilometers.
Gezien dat er al mee gereden is..................
Op dit moment is deze rookvrij??

jethro 0

10 jaar

het roken naar een aantal kilometers op de snelweg is afgenomen maar ik ruik nog steeds een verbranden olielucht en ik heb al 2 keer olie moeten bijvullen kan het niet aan de lambdasonde liggen het verbruik van de olie?

Geert1963 0

10 jaar

Geert ; had je ook de olie ververst ?? Hier zit ook koelvloeistof bij. !!!

Al zit er maar een liter koelvloeistof in de uitlaat daar kan je kilometers rooksignaal mee maken.

Met die 1600 motoren moet je geluk hebben wat oliegebruik betreft na een pakking wissel .

Zorgvuldig aanhalen van de bouten is een must .

De lambda-sonde heeft daar niets mee van doen ............Gaat vaak wel eerder buiten werking door al die halfverbrande olie.

Zoek op wat zo'n sonde voor zin heeft.

Vr. Groet.

Punt 50
badge

10 jaar

bedankt voor je reactie, antwoord op jou vraag ik heb de olie ververst en tevens olie filter vervangen wat betreft de kopbouten kan ik helaas geen antwoord op geven ik heb de koppakking laten vervangen dus niet zelf gedaan, maar kan ik de kopbouten alsnog controleren en eventueel natrekken of moet dan wederom de koppakking vervangen worden? kan het ook wellicht ook aan de kleprubbers liggen dat die zijn losgekomen of zijn verdroogt?

ik zal kijken of ik iets kan zinnigs kan vinden wat betreft de lambda sonde.

Gr. Geert

Geert1963 0

10 jaar

Geert ; nogmaals aanhalen van de kopbouten zou ik niet doen . Vervorming van de cilinder treedt juist op door het (te) vast draaien van die bouten.

De bouten zelf worden al door deze handeling blijvend op gerekt. 25 nm + 3maal 60 graden . Na motor warmdraaien nog eens 30 gr. Vandaar dat 2 maal gebruiken van die bouten niet is toegestaan!

Klepsteelrubbers vervangen hoort er gewoon bij vind ik . Kon ik gelijk ook de kleppen controleren.

Klachten achteraf over niet goed draaien en oliegebruik was ik dan voor.

Groet.

Punt 50
badge

10 jaar

hallo, bedankt voor deze info, het roken is een stuk minder geworden ik ben er nu achter dat de rook wat er nu uitkomt blauw is, dus ik vermoedt dat de olie rechtstreeks via de cilinders of Klepsteelrubbers verdwijnt? als ik de olie op pijl heb gebracht en enkele kilometers heb gereden is bijna al het olie weer verdwenen, om de klepsteelrubbers te vervangen moet daar dan wederom de kop eraf gehaald te worden of kan het ook zonder demonteren van de kop?

Gr.Geert

Geert1963 0

10 jaar

Zo snel kan het bij defecte klepsteelrubbers NOOIT gaan .

Hoe lang is er gereden met die defecte koppakking?

Het lijkt mij dat er defecte zuiger een oorzaak is . Ook dat kon men dat controleren door wat vloeistof op de zuigers te gieten .

Degene waarbij de vloeistof snel weg loopt is de oorzaak .

Je kunt met lucht een lekproef doen . Lucht onder druk in het bougiegat met de kleppen gesloten. of in het BDP.

Compressie testen kan ook nog. Welke kleur hebben de bougies ? Nat en roetig zwart is fout.

Komt er onder het draaien van de motor een walm uit de olievuldop ?

Succes.

Punt 50
badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.