Ruim een jaar geleden roetfilter vervangen (eind 2021), nu bij APK afkeuring ivm te veel roetdeeltjes. Mocht Max 1 mln. zijn. Opel garage weet niet waar het aan kan liggen. Reiniger voor de verstuivers in de tank gedaan. Helaas zonder resultaat. Nu kan de auto niet goed gekeurd worden. Wat nu? Wat is nu de oplossing?
Geplaatst door grkoerkampjam (0) , lid sinds 14 jaar geleden
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
5 Reacties
kaleido 1 (1395) PRO, 1 jaar geleden
Veel korte afstanden ?
Roetfilter laten reinigen.
Is het een imi filter ?
Onderhoud staat slecht ?
Er is wel een truc , brandstoffilter vol verstuiverreiniger en dan de test doen .
mankia (0), 1 jaar geleden
Gebruikt of Nieuwe monteren.
De beste oplossing
bert klein (80) PRO, 1 jaar geleden
Verschildruk na generatie moet stationair minimaal 5-6 mbar zijn,een te lage verschildruk wijst op een te grote doorstroming, beschadiging of breuk in het DPF,de uitlaat zal dan ook roetsporen vertonen.
De grootste boosdoener is inwendige motor vervuiling,door korte ritten en lange olie interval .,olie interval om het jaar of 15000km.
Bij iedere onderhoudsbeurt dieselinjector toevoegen .
bert klein (80) PRO, 1 jaar geleden
Je kunt overwegen het roetfilter uit te laten schrijven bij de RDW betaal je wel meer houderschap belasting.
Roetmeting doen kijken hoeveel k-waarde beneden de 1,5m kun je deze daarop keuren .
grkoerkampjam (0), 1 jaar geleden
Auto is uiteindelijk goedgekeurd. Filter vervangen door oude filter dat is gereinigd. Daarna deeltjes meting bij kwik fit. 370.000 deeltjes. De dag erop ging auto in regeneratie modus. Daarmee bij de Opel garage neergezet. Volgende ochtend meting met koude motor. 2.5 mln deeltjes. Daarna warm gereden. Toen 1.4 mln deeltjes. Garage belde dat auto was afgereurd. Wel de vermelding dat koel fan hard draaide. Toen wist ik dat hij nog in regeneratie zat. Verzocht door te rijden tot hij uit regeneratie was. Dat hebben ze gedaan. Toen was de auto binnen de norm en is de APK afgerond. Maar wel drama hoeveel moeite het koste en hoe weinig kennis bij de dealer. Maar voor nu opgelost.