Opel Zafira 2014: Roetfilter

Bouwjaar: 2014, Brandstof: Diesel, Motorcode: B16DTH, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 100

Ruim een jaar geleden roetfilter vervangen (eind 2021), nu bij APK afkeuring ivm te veel roetdeeltjes. Mocht Max 1 mln. zijn. Opel garage weet niet waar het aan kan liggen. Reiniger voor de verstuivers in de tank gedaan. Helaas zonder resultaat. Nu kan de auto niet goed gekeurd worden. Wat nu? Wat is nu de oplossing?

Geplaatst door

grkoerkampjam (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Veel korte afstanden ?
Roetfilter laten reinigen.
Is het een imi filter ?
Onderhoud staat slecht ?
Er is wel een truc , brandstoffilter vol verstuiverreiniger en dan de test doen .

Gebruikt of Nieuwe monteren.
De beste oplossing

mankia 0

1 jaar

Verschildruk na generatie moet stationair minimaal 5-6 mbar zijn,een te lage verschildruk wijst op een te grote doorstroming, beschadiging of breuk in het DPF,de uitlaat zal dan ook roetsporen vertonen.
De grootste boosdoener is inwendige motor vervuiling,door korte ritten en lange olie interval .,olie interval om het jaar of 15000km.
Bij iedere onderhoudsbeurt dieselinjector toevoegen .

Er is nog niet een échte diagnose gesteld. Er zitten meerdere storingen in Board computer. Auto rijdt goed. Tijdelijke afsluiting EGR werd het niet veel beter van. Het filter wat er nu onder zit is een imitatie gekocht bij online auto materialen zaak. GTL brandstof getankt. Uitlaat is idd erg zwarte. Hoe kan ik zeker weten dat na monteren nieuw DPF filter het wel goed is? Als daar duidelijkheid over is, is het de investering (1000 a 1500,= )wel waard. Maar daar wil / kan de Opel garage geen antwoord op geven? Hoe is vooraf vast te stellen dat na plaatsing nieuw roetfilter de uitstoot wel beneden de norm van 1 mln Dee tjes zit?

PS. Auto rijdt alleen lange afstanden. Minimaal 75 km per enkele reis. 150 km/dag.

Je kunt overwegen het roetfilter uit te laten schrijven bij de RDW betaal je wel meer houderschap belasting.
Roetmeting doen kijken hoeveel k-waarde beneden de 1,5m kun je deze daarop keuren .

Auto is uiteindelijk goedgekeurd. Filter vervangen door oude filter dat is gereinigd. Daarna deeltjes meting bij kwik fit. 370.000 deeltjes. De dag erop ging auto in regeneratie modus. Daarmee bij de Opel garage neergezet. Volgende ochtend meting met koude motor. 2.5 mln deeltjes. Daarna warm gereden. Toen 1.4 mln deeltjes. Garage belde dat auto was afgereurd. Wel de vermelding dat koel fan hard draaide. Toen wist ik dat hij nog in regeneratie zat. Verzocht door te rijden tot hij uit regeneratie was. Dat hebben ze gedaan. Toen was de auto binnen de norm en is de APK afgerond. Maar wel drama hoeveel moeite het koste en hoe weinig kennis bij de dealer. Maar voor nu opgelost.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.