Sinds een tijdje heb ik het volgende probleem:
Op de interval stand (stand 1) maakt de ruitenwisser bijna altijd een halve slag. Soms iets meer. Met als gevolg dat je de hendel nog een keer moet bedienen om de wisser op goede rustplek te krijgen. Vaak meerdere keren als ie midden op de ruit stil staat.
Naast stand 1 doet ie dit ook bij zelf eenmaal wissers bedienen. Bij stand 2 en 3 in principe niet, maar alleen bij uitzetten wil ie nog wel is half eindigen.
Nu ben ik bij de Opeldealer geweest. Daar is een nieuw relais uitgesloten. Ook werd er geconstanteerd dat de linkerwisser heen en weer te bewegen is op het punt waar ie door de plastic afdekkap naar buiten leidt!!?
Ik zit dus waarschijnlijk op een nieuwe ruitenwissermotor. Ik kan geschikt aan een goede komen, maar is dit makkelijk zelf te vervangen? Ben op zich handig, maar zou graag een beginpunt weten of een korte demontage uitleg. En moet ik begin en eindpunten vd wissers instellen oid?
Alvast heel erg bedankt voor de antwoorden en / of uitleg. MVG
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Jammer dat tot nu toe niemand mij advies kan geven.
Ik heb precies hetzelfde probleem; ben je al verder gekomen?
Opmerkelijk is dat de electrische ruiten ook niet meer automatisch helemaal open of dicht gaan als je de knopjes een paar tellen ingedrukt oudt; doen ze normaal wel.
Daarom heb ik het vermoeden dat de multitimer misschien defect is.
18 jaar
Jeroen, meestal hebben ruitewissermotoren een vaste slag (draaien gewoon 1 omwenteling) en valt er niet veel aan af te stellen.
Bij jou lijkt het of de buitenkant van de ruitewisseraandrijving (degene waar de moer op zit en waarmee deze in het carroserie vast zit) afgebroken is. Maar voor hetzelfde geld zit alleen de moet los.
Dat de ruitewisser op het midden van de ruit stopt bij stand 1 (is volgens mij de interval stand) en bij het uitzetten direct stopt, lijkt erop dat je de continue spanning op ruitewissermotor mist. Je stuurt de ruitewissermotor aan met je schakelaar ( of met een intervalautomaat) en als je de schakelaar uit zet, moet de continue spanning ervoor zorgen dat de wissers doorlopen tot in de ruststand. Dit kun je meten op de stekker bij de ruitewissermotor. Succes.
Kjeld, ik heb niet de indruk dat jouw probleem te maken heb met de ruitewisser, maar voor hetzelfde geld is de continuespanning van de ruitewissermotor ook gebruikt voor de electrische raambediening. Sjaak
Sjaak, alvast hartelijk dank voor je uitleg. Ik zal op de aangewezen plek is meten. Vraag die wel direct rijst is waarom dat dan niet zo is op de andere standen. Dan komen ze wel op goede plek terug. Verder lijkt het erop als de continuespanning niet goed is, ik nog verder van huis ben?...
18 jaar
Jeroen, als je de ruitewisser aan laat, werkt de motor gewoon op de spanning die van je schakelaar af komt. Zet je de schakelaar uit, dan is er geen spanning op de ruitewissermotor en stopt de motor direct, onafhankelijk van de plaats waar de arm is.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar