auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Astra: Schavend geluid links uit 't vooronder?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: x18xe1

Hallo!

Ik heb een Astra G coupé 1.8 16v uit 2000.
Tijdens het rijden(maakt niet uit welke versnelling) komt er links vooronder een soort "sjoepsjoepsjoep"geluid uit de aandrijflijn.
Het geluid verdwijnt wanneer ik de koppeling intrap en de auto verder laat rollen. Wanneer ik op de motor afrem, danwel accelereer is het geluid sterker. Het is niet sterker of minder in bochten, dus denk niet dat het aan de aandrijfas ligt.
Ik heb de aandrijfas bekeken en gevoeld of er speling in draairichting zit, maar dit is niet abnormaal veel. De homokineet is reeds vervangen, dit biedt geen soelaas. Ook zit er geen geluid of speling in het wiellager en heb tevens de remklauw eraf gehaald en de auto in z'n één laten draaien met het rechter voorwiel op een blok. Helaas hoor je het geluid dan niet! Is dus alleen aanwezig indien er koppel op losgelaten wordt...
De bak schakelt verder normaal, zonder abnormale weerstand.
Ben bang dat het in de versnellingsbak zit, maar weet het niet zeker. Ik word er gillend gek van!

Heeft er iemand enig idee, danwel ervaring met dergelijk probleem?

Groeten van Michel!

Geplaatst door

Astragcoupe (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

zal je snaar zijn waar vuil en zout op zit

kleijn 0

14 jaar

[quote=kleijn]zal je snaar zijn waar vuil en zout op zit[/quote]
Was reeds voordat de huidige weersomstandigheden invielen.
Het geluid komt toch écht uit de aandrijflijn!
Het komt trouwens niet van rechtvóór maar van linksvóór.

Groeten van Michel!

Astragcoupe 0

14 jaar

was maar een suggestie geluid is altijd moeilijk te traceren

kleijn 0

14 jaar

Toch bedankt voor de snelle reactie!

Astragcoupe 0

14 jaar

Is het niet toevallig het druklager die je hoort ?

Meestal een teken hiervan, als je de koppeling indrukt is het weer stil.

Maar geluiden zijn altijd lastig te beoordelen zonder ze te horen.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Ja, maar moet je dat ook niet kunnen horen wanneer je stilstaat in z'n vrij, en dan de koppeling intrapt?
Want als je stilstaat in vrij hoor je niks, en als je daarna de koppeling intrapt hoor, of voel je nog steeds niets...

Astragcoupe 0

14 jaar

het is vreemd dat het geluid weg is als je de koppeling indrukt.
je zei al dat het niet uitmaakt in welke versnelling de auto staat, maar is het geluid dan snelheids of toerental afhankelijk?

marc

dockedmarc1 0

14 jaar

Nee, het geluid is alleen afhankelijk van de snelheid.
Het leek eerst zelfs alsof de remklauw linksvóór bleef hangen, maar die was het niet.
Ik ga als eerste de versnellingsbakolie vernieuwen, om te kijken of het geluid dan minder, danwel erger wordt.

Groeten van Michel!

Astragcoupe 0

14 jaar

Links-voor is toch bestuurders kant? Bij mijn vorige auto had ik ook zo iets en kon ik niet achterhalen wat probleem was. Probleem was kromme velg en wiel-lager...
laat wiel-lager controleren (ook als je zelf geen speling vult) en kijk ook of je velg niet beetje krom is

DDNiko 0

14 jaar

Zal ik doen!
Ik heb wel gevoeld en als ik het wiel vrij laat draaien hoor ik geen lager, maar ik kan hem bij wijze van uitsluiten wel vervangen.
Ik moet toch ergens beginnen....

Bedankt!

Astragcoupe 0

14 jaar

Als het lager niet kapot is, dan lekker zitten laten, vervangen heeft dan geen zin en brengt alleen maar onnodige kosten met zich mee..

Als een lager geluid begint te maken, en het stijgt naar mate de snelheid toeneemt, moet je het ook blijven horen als je de koppeling intrapt.

Anders zou ik het toch zoeken in de aandrijving, dus koppeling of versnellingsbak, omdat je zegt dat het geluid verdwijnt als je de koppeling drukt.

Zou het eens laten beoordelen bij een plaatselijke garage of anders de dealer.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Ik zal er vanmiddag eerst 'ns mee langs de dealer gaan, misschien dat zij het geluid wel herkennen.
Bedankt in ieder geval!

Groeten van Michel!

Astragcoupe 0

14 jaar

al langs de dealer geweest???

DDNiko 0

14 jaar

je kunt beter gericht repareren anders loop je leeg
op allerlei onnodige reparaties
mvg willem2

kleijn 0

14 jaar

Ja, ben inmiddels maar op zoek gegaan naar andere versnellingsbak.
Het blijkt dat deze aan 't overlijden is. Ik denk dat er ergens in de bak een lager in de frut ligt...

Bedankt!

Astragcoupe 0

14 jaar

is het zo erg dan ??
ik zou zeggen zolang die rydt rydt die
mvg willem2

kleijn 0

14 jaar

Nou, als ik het geluid hoor, heb ik het gevoel dat ik ieder moment met 'n kluitje tandwielen op schoot tot stilstand ga komen...
Het lijkt alsof er een lager compleet verwoest is en dat de onderdelen tussen de rest van de bak liggen.
Gek genoeg gaat 't schakelen nog steeds goed, en zijn er ook geen problemen met de koppeling.

Ik ga de bak zelf vervangen, waar ik best wel tegenop zie.
Zijn er nog handige tips en tools?
Ik weet inmiddels dat ik het subframe zal moeten laten zakken, om vervolgens de bak tussen het frame en de motor door te wurmen.
Zijn daar nog handigheidjes voor?

Groeten van Michel!

Astragcoupe 0

14 jaar

kijk even onder de noemer versnellings bak vraagje
was voor jouw bedoelt maar geef hem aan de verkeerde

kleijn 0

14 jaar

Oja, ik heb er gisteren een opelmonteur in laten rijden, en die trok ook een moeilijk gezicht toen hij het hoorde.
Hij zei ook, dat als ik de boel wilde repareren, ik er niet of nauwelijks meer moest rijden.

Groeten van Michel!

Astragcoupe 0

14 jaar

Maakt niet uit, was mijn eigen schuld. Ik had ook naar mijn topic kunnen verwijzen(ik maak er weer 'n zootje van, hahaha!)...
Ik ga effe kijken, thnx!

Astragcoupe 0

14 jaar

Heb het even naar m'n eigen vraag gekopieerd, is wat overzichtelijker...

Analysehulp bij klachten over geluiden bij transmissies

Aanwijzing: Klachten over geluiden uit de aandrijflijn hoeven niet altijd afkomstig te zijn van de transmissie. De onderstaande tabel moet dienen voor het verminderen van de klachten over geluiden van de transmissie.

Auto staat stil en motor draait stationair

Klacht: geluid treedt alleen op bij ingetrapt koppelingspedaal

Type geluid
Extra informatie
Oplossing

Lagergeluid
Trillingen in het koppelingspedaal
Koppelingsplaat controleren

Stand van de koppelingsdrukleiding controleren

Kloppend geluid
Hoorbare geluien in het onderste toerentalbereik
Verdere storingsopsporing bij de motor


Klacht: geluid treedt op bij zowel ingeschakelde als ook bij uitgeschakelde koppeling

Type geluid
Extra informatie
Oplossing

-
Bereik motor
Geluidsbron nader lokaliseren


Klacht: geluid wordt luider bij ingetrapt koppelingspedaal

Type geluid
Extra informatie
Oplossing

Ratelen
Bij ingeschakelde versnelling
Synchronisatie van het versnellingstandwiel van de hoofdas



Auto rijdt

Klacht: geluid treedt alleen op bij niet ingetrapte koppeling

Type geluid
Extra informatie
Oplossing

Janken, huilen
Geluid wordt sterker bij ingeschakelde 1e/2e/3e/4e/5e of achteruitversnelling en hoger toerental.
Versnellingstandwiel 1e/2e/3e/4e/5e of achteruitversnelling en tandwielblok vervangen

Geluid is afhankelijk van de belastingstoestand bij: stationair toerental, vollast/deellast, trekken/duwen
Geluid wordt luider bij ingeschakelde 4e versnelling en is in alle andere versnellingen hoorbaar
Ineengrijping tandwielen differentieel controleren resp. vervangen

Ratelen
Bij schakelen 2-1 hoorbaar
Synchroniseren van het versnellingstandwiel 5e versnelling controleren

Bij accelereren vanuit laag toerental, in desbetreffende ingeschakelde versnelling hoorbaar
Ineengrijping tandwielen van betreffende versnelling differentieel op flankspeling controleren, eventueel, vervangen

Krassen/schuren
In stilstand bij een niet ingetrapte koppeling, versnellingen in synchrone stand brengen

Geluid wordt minder bij synchrone versnelling
Synchronisatie van elke synchrone versnelling controleren

Geluid wordt luider bij synchrone versnelling
Schakelvorken van de desbetreffende gesynchroniseerde versnelling, resp. groef in verschuifbaar tandwiel of schakelmof controleren
Desbetreffende schakelvork/schakelmof of verschuifbaar tandwiel vervangen

Geluid onveranderd
Spleetmaat tussen koppelingsvertanding en synchroniseerringen controleren
Compleet lagerschild vervangen

Tandflankspeling tandwielblok naar versnellingstandwielen controleren


Klacht: geluidsbron is door de beschreven storingsopsporing niet te definiëren

Geluiden in het bereik van asblok, wiellager en aandrijfassen zoeken resp. opsporen


dit heb ik nog gevonden voor je misschien heb je er wat aan
het is wel een hele klus hoor zo,n bak uit bouwen .

Astragcoupe 0

14 jaar

Tja, het geluid is alleen rijdens rijden, als je de koppeling intrapt is het weg.
Verder geen trillingen of vreemde weerstand in pedaal.
Als het dif zou zijn, moet het geluid dan niet luider worden bij verschillende wielsnelheden, zoals in bochten?

Het geluid is er in alle versnellingen en varieert van rammelen tijdens lastwisselingen tot krassend en janken tijdens afremmen op motor, danwel accelereren. soms houdt het even op tijdens constante snelheid, totdat er weer een lastwissel optreedt(zoals gas los).

Astragcoupe 0

14 jaar

als je dan toch voor een wissel gaat zo,n bak is niet moeilijk te vinden
als je nu ook nog een monteur kunt charteren.
zou het mooi zijn toch??

kleijn 0

14 jaar

Dat gaat wel goed komen.
Heb denk ik wel een bak gevonden.
Is niet moeilijk op zich, er zijn alleen zoveel verschillende uitvoeringen, dus moest eerst tot op naadje uitzoeken.
Onder "versnellingsbak vraag" stond nog een hele nuttige link naar een Duitse site. Hier is veel info te vinden mbt motor/bak en de rest van de hele auto.

www.opel-infos.de

Groeten van Michel!

Astragcoupe 0

14 jaar

Hallo Michel,

heb je de bak al vervangen?
Graag horen we (verslag) resultaat van je.

gr.

DDNiko 0

14 jaar

gekke vraag maar loopt de ankerplaat niet tegen de remschijf omdat de homokoneet is vervangen misschien verbogen met het wiel te verdraaien kleine test wiel opkrikken slaan op bovenkant band dan moet je het kunnen horen

bradpiet 0
badge

14 jaar

graag horen we wat stand van zaken is

gr.

DDNiko 0

14 jaar

ik heb eigenlijk niet gezien of het geluid er ook is als de koppeling niet ingedrukt is en de versnellingsbak in zijn vrij staat, als dat wel zo is dan is het zeker de versnellingsbak.

pe3hmp 0
badge

14 jaar

Nou, mensen!

Het probleem is opgelost!
Hij schakelt weer goed en alle geluiden zijn verdwenen!
Ik heb de versnellingsbak omgeruild voor een goede gebruikte, en het was inderdaad een behoorlijk karwei waarbij je af en toe toch een paar extra handjes nodig hebt. Hoe ik de klus geklaard heb, beschrijf ik hieronder.
Als volgt:

-versnellingspook in vrij verankeren(pookhoes omhoog trekken, pook aan linkerzijde met pen verankeren in gaatje)
-Eerst voorwielophanging losgehaald
-Aandrijfassen eruit genomen (olie opvangen!)
-Speciale steun over de motorruimte geplaatst (rust op de spatborden) om het blok aan bakzijde op te hangen
-koppelingsleiding van bak losnemen en zo hoog mogelijk ophangen(anders loopt alle hydraulische olie weg)
-schakelstangen loshalen(op de ene stang-vast aan steun op subframe- zit een borgveer die je met schroevendraaiertje kunt loswippen, de andere stang van de pook zit met inbustorq geklemd aan schakelmechanisme)
-bevestgingsbouten van bak aan blok losgehaald
-steunen van de bak verwijderd (motor hangt nu aan bakzijde aan steunbalk)
-stuurhuis met pomp en reservoir loshalen van subframe en ophangen met staaldraad
-radiateur ophangen met staaldraad
-voorste uitlaatdeel loshalen (deze kan in de weg zitten bij het zakken van het subframe)
-subframe loshalen en +/- 10cm laten zakken(steunen eronder en brug omhoog)
-bak van blok afschuiven en tussen sub en blok door laten zakken (evt mbv statief)

Het terugmonteren van de bak gaat in omgekeerde volgorde.

Let op dat je de koppeling na afloop ontlucht en de bak opnieuw vult met bakolie (bij f17cr3.74 gaat er 1,8liter in)
Vanwege het feit dat heel 't frame los is geweest, kan het zijn dat er opnieuw uitgelijnd moet worden.

Had trouwens een hele kleine lekkage aan druklager, dus gelijk ook vervangen.
Het oude type lager met zo'n kronkelend drukleidinkje is te vervangen door een nieuwer type met klik systeem. Dit is veel eenvoudiger te monteren, géén lastig schroefdraad met wartel die er per ongeluk scheef ingaat!!)
Tevens was krukaskeerring lek, oude eruit gewipt, nieuwe rubber pakkingring ertussen en nieuwe keerring erin, klaar!

Ik was zeer onervaren mbt deze klus, maar weer een hele hoop wijzer geworden!
Ik denk dat het voor een beetje handige doet 't zelver één dagje werk is.
Let er wel op dat je precies dezelfde bevestigingspunten voor de steunen aan de bak hebt, en voer de oude bak niet eerder af, vóór je klaar met de klus bent!

Groeten van Michel!

Astragcoupe 0

14 jaar

Bedankt voor feedback en veel rijplezier

DDNiko 0

14 jaar

Graag gedaan!

Ben wel blij dat ik er vanaf ben, hoop dat iemand anders er nog iets aan zal hebben....

Grooeten van Michel!

Astragcoupe 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.