Opel Zafira: Scheefstand stuur Opel Zafira

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16V

Ik heb kortgeleden een gebruikte Zafira gekocht en ontdekte pas dat het stuur enkele graden naar rechts staat bij het rechtuit rijden. Volgens de dealer, die het volgens mij onder garantie moet verhelpen, komt scheefstand ook bij nieuwe auto's regelmatig voor en valt mijn scheefstand "binnen de normen". Als ik het stuur perfect recht wil hebben dan kan dat, maar tegen betaling. Het lijkt mij dat de auto uitgelijnd moet worden, of dat de spindel van het stuurhuis er niet goed in zit. (geen idee of dit werkelijk kan, misschien is de scheefstand dan nog véél groter) Verder heb ik persoonlijk nog nooit van nieuwe auto's gehoord met een scheef stuur maar dat zegt natuurlijk niets ;-)

Tips?

dupl-u-11735-5dd147f6a3f27+rontim

Geplaatst door dupl-u-11735-5dd147f6a3f27+rontim (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

19 Reacties

HerZon (0), 17 jaar geleden

Hallo! Het kan zijn dat de auto ooit iets heeft geraakt waardoor de wielen opnieuw zijn uitgelijnt. Als de wielen erg scheef stonden kan dit erin resulteren dat nu je stuurwiel iets scheef staat. Maar zolang je je er niet aan stoort en de auto niet trekt, zou ik het maar gewoon zo laten.

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

een stuur is 100% procent recht te krijgen , ook na een eventuele aanraking met een b.v een trotoir band.

met uitlijnen wordt het stuur met een speciaal hulpstuk vastgezet op de stoelzitting, daarna wordt pas uitgelijnd,
als met eerder uitlijnen verzuimt is om het stuur kaarsrecht te zetten zal er na het uitlijnen een rechtrijdende auto uitrollen met een iets scheefstaand stuur.

wat ook mogelijk is, er is iets geraakt door de vorige eigenaar en die heeft het uitlijnen achterwege gelaten....

bekijk je voorbanden eens goed op vreemde slijtage, bij een verkeerde uitlijning slijten de banden scheef af.

overigens, een goede service bij die dealer...................die is ontzettend wijs met zijn klanten!!
als deze dealer al gaat zeiken over een uitlijnbeurtje......hoop ik voor jouw dat er geen grote kosten aan die zafira gaan komen!!

dupl-u-11735-5dd147f6a3f27+rontim (0), 17 jaar geleden

het probleem is dat ik mij daar wél aan stoor! Aan mijn banden heb ik niets kunnen ontdekken, en de auto gaat keurig rechtdoor als ik het stuur loslaat. Ik denk zelf dat ze het stuur niet recht hebben gezet vÓÓr het uitlijnen.
Inmiddels heb ik een afspraak met de dealer voor een gratis uitlijnbeurt, ik snap niet dat zoiets zoveel moeite moest kosten. Ik heb weleens zoiets gehoord als: een tevreden klant verteld het aan 10 mensen en een ontevreden klant......... ehhh aan meer, denk ik!

Inmiddels ben ik ook al een keer terug geweest om de nodige olie eruit te laten halen, men had gewoon maar even minstens een halve liter teveel olie erin gegooid. Misschien de peilstok niet goed erin gedaan? Beetje gebrek aan interesse, lijkt mij. Nou ja, andere kleine probleempjes zijn zondermeer goed opgelost. Ik denk dat het scheve- stuur probleen ook een beetje te wijten was aan de monteur die in de auto heeft gereden. Men sprak -nadat de monteur had proefgereden- over een scheefstand van één tot twee graden terwijl het zeker vier zijn, goed zichtbaar dus. Een kwestie van verkeerd inschatten.

Bedankt voor jullie reacties!

Ron

Santa (0), 17 jaar geleden

Vraag je dan WEL ff om het UITLIJNRAPPORT van je auto???
Je zult niet de eerste zijn waarbij een uitlijning wordt belooft en men vervolgens gewoon ff het stuur demonteert en recht zet......
Is goedkoper, namelijk.....!

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Het moet nou niet veel gekker worden.....zou het niet accepteren. Gut, dan zijn mijn klanten veel mondiger. Wij lijnen een auto van onder de 1000 euro nog uit als het stuurwiel ook maar iets scheef staat. Dat doe je toch even voor een klant lijkt mij. Het kost alleen een beetje tijd. We hebben het al zo vaak besproken, maar oke nog een keer dan: als een auto goed is uitgelijnd en de wielstanden zijn goed kan nog wel degelijk het stuur iets scheef staan tijdens rechtuit rijden. Dan staan de achterwielen niet helemaal in de juiste stand. Deze kun je niet altijd uitlijnen dus zul je dat voor moeten compenseren.

Sytze

dupl-u-11735-5dd147f6a3f27+rontim (0), 17 jaar geleden

[quote=sytze]Het moet nou niet veel gekker worden.....zou het niet accepteren. Gut, dan zijn mijn klanten veel mondiger. Wij lijnen een auto van onder de 1000 euro nog uit als het stuurwiel ook maar iets scheef staat. Dat doe je toch even voor een klant lijkt mij. Het kost alleen een beetje tijd. We hebben het al zo vaak besproken, maar oke nog een keer dan: als een auto goed is uitgelijnd en de wielstanden zijn goed kan nog wel degelijk het stuur iets scheef staan tijdens rechtuit rijden. Dan staan de achterwielen niet helemaal in de juiste stand. Deze kun je niet altijd uitlijnen dus zul je dat voor moeten compenseren.

Sytze[/quote]
Accepteren zou ik dat nooit, net zoals ik niet accepteer dat men mij wil laten rijden met een scheef stuur omdat "hen niet gevaarlijk is". Ik vind het belachelijk dat men voor die paar centen het risico wil nemen de klant nooit meer terug te zien, en mét hem een paar mogelijk nieuwe klanten nooit te zien verschijnen.

Binnenkort laat ik de wagen uitlijnen en ik blijf er dan gewoon bij, dan weet ik teminste wat ze uitspoken! Een uitlijnrapport zou mooi zijn, dan kan ik dat eens vergelijken met de waardes die de fabriek opgeeft, want die heb ik hier ergens...

Groeten,

Ron

Santa (0), 17 jaar geleden

Bij elke GOEDE uitlijner krijg je ALTIJD het uitlijnrapport mee.
Anders er gewoon om vragen.

Veel dealers besteden het uitlijnen uit aan een uitlijnbedrijf. Zo besparen ze zelf op kosten en materiaal.
Daar is helemaal NIKS mis mee MITS ze bereid zijn om de kosten voor het uitlijnen op zich te nemen.
Ik heb ervaringen met een dealer die de klant mededeelde de auto tot 2 keer toe te hebben uitgelijnd.
Pas na de 3e keer was het goed.
Wat bleek? De 1e twee keren had de dealer ZELF getracht de auto uit te lijnen met zo´n ouderwets stokje.....
Met bijbehorend resultaat, uiteraard............

pe3hmp (0) PRO, 17 jaar geleden

Als je geen garantie hebt kun je beter het uitlijnen niet door de garage laten doen, de meeste garages brengen hem namelijk weg om uit te laten lijnen, je kunt dan beter zelf meteen naar de bandenboer rijden die het uitlijnt dat is veel goedkoper, vaak kun je er ook zelf bijblijven als ze het uitlijnen.

dupl-u-11735-5dd147f6a3f27+rontim (0), 17 jaar geleden

Ze hebben in de garage gewoon zo'n systeem staan, daarom vind ik het ook zo dom dat ze zo moeilijk deden! Over de kosten gesproken, men heeft het hier steeds over 100 Euro, dat lijkt mij ook een tikkeltje aan de prijzige kant!

Ron
[quote=pe3hmp]Als je geen garantie hebt kun je beter het uitlijnen niet door de garage laten doen, de meeste garages brengen hem namelijk weg om uit te laten lijnen, je kunt dan beter zelf meteen naar de bandenboer rijden die het uitlijnt dat is veel goedkoper, vaak kun je er ook zelf bijblijven als ze het uitlijnen.[/quote]

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

normale prijs is tussen de 45 en 60 euro..incl btw.

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Daar doen wij het niet meer voor Arie.

(fiifensantig mak hawwe)

RvL (0), 17 jaar geleden

Laatste keer bij nieuwe banden uit laten lijnen, €57,50. Bij mijn auto staat het stuur nog wel wat scheef, maar dit heeft als oorzaak dat het camber van het linker voorwiel (bestuurderskant dus) iets afwijkt van de fabrieksstandaard. Let dus ook eens op deze waardes (als je een uitlijnrapport krijgt).

Overigens laat ik dat camber mooi zo. Het heeft geen grote nadelige gevolgen voor het weggedrag en oplossen zou waarschijnlijk een nieuwe veerpoot betekenen.

Waarom lijnen de meeste goede bedrijven trouwens standaard 4 wielen uit, zelfs als bij een auto de achterbanden niet uitgelijnd kunnen worden? Lijkt me een beetje verspilling van werk (al duurt het niet bepaald lang, als de monteur weet waar hij mee bezig is).

Edje Raketje (0), 17 jaar geleden

Ik kwam in 1994 bij een bedrijf werken waar een vrij nieuwe Corghi uitlijnkast stond.
Bij het bedrijf waar ik tot die tijd gewerkt had was de bekende Dunlop uitlijnset dagelijks in gebruik.
De Corghikast werkte met rood=fout en groen is goed.
Ik keek het uitlijnen van de monteurs een paar dagen aan en ging ze toen vragen wat ze nu eigenlijk aan het afstellen waren.
Geen van de 8 monteurs kon mij dat goed vertellen, alleen dat groen op het scherm goed was.
Het viel mij op dat als er voor een in de uitlijnkast ingevoerde auto uitspoor voorgeschreven was, en het scherm groen aangaf de wielen op toespoor stonden.
Was eenvoudig te zien door langs de voorwielen naar achter te kijken.
Geen van die monteurs keek daar naar want groen was immers groen.
De leverancier is toen gebeld om de uitlijnapparatuur te laten ijken.
En wat bleek, 1 achterste meetarm was krom !
1 van de monteurs heeft die een keer laten vallen en niets gezegd.
Zo zijn er tientallen auto's verkeerd uitgelijnd, vooral omdat de monteurs niet wisten wat ze nu eigelijk aan het meten waren.
Mijn persoonlijke conclusie, leve de Dunlop spoorstokken.
Die worden tegenwoordig nog steeds in de racerij gebruikt, dus niemand roepen dat het ouderwets is.

dupl-u-11735-5dd147f6a3f27+rontim (0), 17 jaar geleden

Update:

De wagen is keurig uitgelijnd, ik heb er ook een uitlijnrapport bij gekregen. Men heeft meteen een probleem met mijn ABS verholpen (ABS lampje ging soms branden) Kostte toch een wiellager met ABS sensor van zo'n 400 Euro, denk ik (verkoopprijs)
Gelukkig heb ik voorlopig nog garantie!

hoogfrequent (0), 17 jaar geleden

Ten eerste zou ik blij zijn dat de auto goed rechtuit rijdt. Er zijn heel wat gevallen waar de auto trekt en het niet te vinden is, ondanks goede 4-wiel uitlijning. Dat het stuur 4 graden scheef staat vind ik zelf minimaal. Ik kan me wel voorstellen dat de garage het wat overdreven vind dit te corrigeren, er van uitgaande dat de wielstand goed is. Het is altijd verstandig dit na te laten gaan i.v.m. slijtage banden. Als blijkt dat het echt verkeerd is dient de garage de kosten op zich te nemen. Overigens betaal ik bij een beslist goed bandenbedrijf met goede 4-wiel uitlijnapparatuur en uitdraai testrapport Euro 35 :-)

dupl-u-11735-5dd147f6a3f27+rontim (0), 17 jaar geleden

[quote=hoogfrequent]Ten eerste zou ik blij zijn dat de auto goed rechtuit rijdt. Er zijn heel wat gevallen waar de auto trekt en het niet te vinden is, ondanks goede 4-wiel uitlijning. Dat het stuur 4 graden scheef staat vind ik zelf minimaal. Ik kan me wel voorstellen dat de garage het wat overdreven vind dit te corrigeren, er van uitgaande dat de wielstand goed is. Het is altijd verstandig dit na te laten gaan i.v.m. slijtage banden. Als blijkt dat het echt verkeerd is dient de garage de kosten op zich te nemen. Overigens betaal ik bij een beslist goed bandenbedrijf met goede 4-wiel uitlijnapparatuur en uitdraai testrapport Euro 35 :-)[/quote]
Het stuur staat nu recht, en de wielstand is nu ook goed. => stuur scheef, wielstand verkeerd? Ik weet het niet maar ik ben wél van mening dat een stuur recht behoort te staan! Ik reed hiervoor in een Civic van 18 jaar oud, met een recht stuur. Ik zou niet weten waarom ik dan met een auto van een paar jaar oud genoegen zou moeten nemen met een scheef stuur ;-)

Groeten,

Ron

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Ja tuurlijk man! Een stuur hoort recht te staan.....laat je nou niks aanpraten!
Het is trouwens een fluitje van een cent om um recht te zetten. Als ie reeds goed uitgelijnd is hoeft dat ook niet nog een keer, je kunt zo de spoorstokken merken en beide hetzelfde stukje links of rechtsom draaien al welke kant het stuur uit moet. Maar dat weet elke uitlijner die het systeem begrijpt en niet domweg de wielen zo verdraait dat ie in het groene balkje valt.............

Sytze

Santa (0), 17 jaar geleden

[quote=Edje Raketje]Mijn persoonlijke conclusie, leve de Dunlop spoorstokken.
Die worden tegenwoordig nog steeds in de racerij gebruikt, dus niemand roepen dat het ouderwets is.[/quote]
Dus alles wat heden ten dage nog gebruikt wordt is NIET ouderwets..........
Boute uitspraak die niet te staven is....

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Dat ze in de racerij gebruikt worden is waar. Echter vergeet edje erbij te vermelden dat deze auto's op speciaal daarvoor ontworpen bokken staan en dat er niet met de wielen maar met speciale schijven wordt uitgelijnd. Ook is het systeem alleen voor die ene auto toepasbaar. Er zijn inderdaad nog steeds mensen die goed overweg kunnen met de spoorstok, echter heel precies is dit niet, maar daar kom je pas achter als je beschikt over laser-uitlijning of andere precieze meet apperaten.
Trouwens, ik gebruik nog elke week iets wat al hopeloos ouderwets is maar nog steeds tot volle tevredenheid functioneerd.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.