close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel ZAFIRA-B-VAN A17DTJ-DPF: Schokken na vervangen EGR-klep

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Benzine, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: Z16XEP, Motorinhoud (cc): 1600, Vermogen (kw): 105

Ik zit met het volgende probleem met mijn Zafira 1.6, Z16XEP:

De motor liep prima tot ik besloot om de vastzittende EGR-klep te vervangen door een nieuwe. Nadat ik dat gedaan heb bleek de auto onder halflast schokkerig te rijden. Bij accelereren gaat het prima, gas los ook. Zet je hem op de cruisecontrol tussen de 50 en de 90 dan bokt en schokt hij.

Wanneer ik EGR loskoppel is het over. Maar dan is hij lastig te starten en weg te rijden. Wanneer ik de MAP-sensor afkoppel doet het euvel zich ook niet voor. Nieuwe MAP-sensor geprobeerd maar blijkt niet de oplossing. Afdoppen van huidige EGR-klep helpt ook niet.

Ligt ook niet aan de ecu, daar heb ik ook een andere van geprobeerd met dezelfde problemen.

Sinds het plaatsen van de EGR is er wel een fout bij gekomen, P0117 Engine Coolant Temperature Circuit Low Input.

Iemand enig idee wat de oorzaak en dus de oplossing zou kunnen zijn? (motor z16XEP)

Geplaatst door

enne_f (0)

al 5 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Het slechte starten kon wel eens door de koelvloeistof temperatuur komen.
Daar zit een kortsluiting naar massa in het circuit. Dat kan in de sensor zelf zitten, maar ook in de bedrading.

Je kunt dit eventueel testen door de stekker van de koelvloeistof temperatuur sensor los te nemen.
Als de fout in de sensor zit, krijg je een andere foutcode (P0118).
Je kunt het ook nameten met een voltmeter. 1 van beide draden in de stekker moet nu (nagenoeg) 5 volt zijn.
Zijn beide draden (nagenoeg) 0 volt, dan zit de kortsluiting in de bedrading.

oldford 0
badge

5 jaar

Probleem van het schokken is opgelost. Bleek toch te liggen aan de nieuwe EGR-klep. Deze was van Chinese makelij. Waarschijnlijk gaf deze een storing richting ECU. Tweedehands Pierburg gemonteerd en het probleem is verholpen. Nu nog de overige foutcodes zien te verhelpen. Mogelijk staat die op zichzelf of werd toch ook veroorzaakt door de EGR. We zullen zien.

enne_f 0

5 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.