auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Opel Omega B 2.5TD: schokkende motor bij bepaalde toerentallen

Bouwjaar: 1994

sinds een tijdje vertoont de auto het volgende probleem. Bij toerentallen tussen 1700 en 2200 tpm schokt de auto. Dit gebeurt vooral als ik tussen de genoemde toerentallen bij constante snelheid ga rijden en een stuk minder bij vol doortrekken. Als de motor nog koud is is het schokken vrij hevig; bij warme motor iets minder maar nog steeds goed voelbaar en dus vervelend. Wat ook opvalt is dat bij het uitrijden (gas los; verbruik 0.0 op het display) vanaf een hoger toerental ook lichte schokjes te voelen zijn tussen 2200 en 1700 tpm. De ene dag is het schokken erger dan de andere. Soms staat de auto ook te schudden tijdens het stationair draaien, maar niet altijd (ik weet niet zeker of dit hetzelfde probleem is). Een grote onderhoudsbeurt lost het probleem niet op. Ik heb de computer nog niet laten uitlezen. De auto heeft inmiddels dik 300000 km op de teller maar rijdt verder nog perfect (normaal verbruik, goede acceleratie en geen vreemde geluiden).

Het probleem is ontstaan na een rit vanuit Oostenrijk die ik grotendeels met snelheden boven 160 per uur heb afgelegd. Temperatuur en oliepeil zijn de hele rit in orde geweest. Tijdens de rit was er niets aan de hand; pas de volgende dag was het schokken er.

Ik denk nu aan de volgende mogelijkheden:

- probleem met EGR systeem

- probleem met luchtmassa meter

- versleten brandstofpomp (krijg je dan deze verschijnselen? Het lijkt me dat het dan bij het uitrijden niet zou optreden..)

- verstuivers vuil (lijkt me onwaarschijnlijk want dan zou het toch bij alle toerentallen moeten optreden? Reiniging met speciale vloeistof in brandstof heeft niet geholpen)

- koppeling versleten (heeft een paar maanden voordat het probleem begon ooit een weekje geslipt doordat er diesel op was gekomen door een lekkende verstuiver. Na vervangen van de verstuiver en droogfohnen van koppeling was het verholpen)


Wie heeft dit gedrag al eens eerder gezien en heeft een idee waar ik het moet zoeken?

Geplaatst door

Nymous (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo Ano,

Dit probleem komt vaker voor en bij diverse merken. (Toyota, Ford....) Het kan nogal wat zijn. Komt het alleen bij koud weer voor? En bij bepaalde versnellingen, bij halflast of ook bij vol doortrappen? Bij een toyota avensis zit het nogal eens in een te slappe d-riemspanning. Hierbij deed ie het stationair ook maar alleen als de airco werd aangezet.
Verder kan het idd van alles zijn. Helaas heb ik voor een Picnic 2,2TD met schokken rond deze toerentallen bij koud weer, ook nog geen oplossing.

PL 0

19 jaar

zois het bij onze astra 1.7dtl, 235.000 km ook begonnen,en uiteindelijk hebben we (half jaar later) de turbo kapot. weet niet of het bij jou hetzelfde is, maar de klachten lijken er veel op.
groeten fritske

fritske 0

19 jaar


Hallo PL,

het gebeurt bij elk weertype en in elke versnelling.

En goed dat je ernaar vraagt want ik was idd iets vergeten (inmiddels toegevoegd aan verhaal hierboven): als ik flink gas geef dan is het schokken er wel maar in veel mindere mate. Het schokken is vooral heel hevig wanneer ik bij genoemde toerentallen met een constante snelheid wil gaan rijden (noem je dat halflast?).

Nymous 0

19 jaar


Hallo Fritske,

weet je wat er precies kapot was aan jullie turbo?

Wat me wel opviel nadat ik een tijdje in een andere Omega met hetzelfde type motor had gereden was dat bij mijn eigen auto het typische fluiten van de turbo veel minder goed (nauwelijks) hoorbaar is. Maar qua acceleratie en trekkracht voelde ik geen verschil. Hoe was dat bij jullie auto? En wat kostte dat grapje?

Ik hoop dat je geen gelijk krijgt, maar bedankt voor de info.

Groeten

Nymous 0

19 jaar

Hallo Ano,
Klopt dat bedoelde ik met halflast. Je ERGklep kun je eens loshalen en reinigen of afsluiten, dit is eenvoudig zelf te doen.
mvg PL

PL 0

19 jaar


Hallo PL,

is het feit dat de auto meer schokt bij halflast dan bij vollast de reden dat je aan de EGR denkt? Of noem je de EGR klep alleen omdat dit eenvoudig en snel uit te proberen is?

Hoe kom ik trouwens het best bij de EGR klep? Is dat van bovenaf te doen? En waarom zou ik kiezen voor schoonmaken enerzijds of afsluiten anderzijds?

Groeten,
Ano

Nymous 0

19 jaar

In vollast mag deze openstaan, als ie niet goed sluit is dit in halflast vervelend. Dit moet vanaf de bovenzijde te doen zijn. Met afsluiten weet je zeker dat ie dicjt zit, met schoonmaken kan het nog zijn dat ie niet geheel sluit. Op problemcar staat diverse instructies over hoe dit uitgevoerd kan worden.

PL 0

19 jaar

Hoi PL,

bedankt voor je uitleg. Ik begrijp nu je redenatie.

Weet je zeker dat het afsluiten van de EGR bij dit type motor niet tot problemen leidt? Ik kan hierover nergens iets vinden met betrekking tot een X25DT. Proberen kan altijd natuurlijk, maar vantevoren weten is fijner.

En als ik de EGR afsluit heeft het dan zin om de boel ook nog goed schoon te maken (ivm uitlezen van de stand van de EGR klep door de ECU of iets dergelijks) of is dat dan niet nodig?

Gr, Ano

Nymous 0

19 jaar

De ECU zou een storting te zien kunnen krijgen. Of dat bij deze motor ook zo is weet ik niet. Hier uitschakelen kan normaal geen kwaad, er wordt gewoon geen deel uitlaatgas meer in de inlaat geblazen. Een goed werkende klep heeft natuurlijk de voorkeur, maar om te kijken of deze lekt moet ie toch los. Als je hem dan even afsluit weet je of dit effect heeft.

PL 0

19 jaar

wat er precies aan kapot is weet ik niet, maar er zou een nieuwe turbo op moeten,kosten 800 euro ex montage. en dat zou een dag werk zijn. we hebben het niet laten maken, en zijn nog op zoek naar een andere auto. Ik kan niet zeggen dat ik hem ooit heb horen fluiten, maar het is een soft-turbo, ik weet niet of je die ooit moet horen fluiten.
acceleratie en trekkracht was in het begin ook niks aan te merken, maar is langzaam wel erger geworden. Met koude motor kom je nu bijna niet meer weg als ie toevallig in een gat staat, met warme motor gaat het wel goed.
Ik hoop ook niet dat het bij jou hetzelfde is.

fritske 0

19 jaar

Hallo Ano
Met belangstelling je beschrijving gelezen. Mijn wagen doet nl identiek hetzelfde.
Daarom mijn vraag : is je probleem opgelost met het proper maken van je EGR-klep, of was er meer aan de hand?
Vriendelijke groeten

Jos5906 0

18 jaar


Hallo Jos,
nee ik ben er tot nu toe nog niet aan toegekomen; hopelijk heb
ik deze maand tijd om de EGR af te sluiten en te zien of dit
inderdaad de oorzaak is.

Na wat zoeken op internet zie ik wel tegenstrijdige verhalen
over de precieze werking van de EGR klep. In de beschrijving
van PL staat de klep bij vollast open en bij halflast dicht;
een niet goed sluitende klep zou dan inderdaad een probleem
geven bij halflast. Maar andere beschrijvingen laten de klep
juist bij halflast open gaan en bij vollast weer dicht; in dat
geval kan de EGR ons probleem niet verklaren. Weet iemand
wanneer de EGR klep open moet gaan, bij halflast of bij vollast?

Gemakkelijkst is het natuurlijk om het uit te proberen maar ik
heb het te druk gehad de laatste tijd. Moet een niet te moeilijk
klusje zijn.

Zodra ik nieuws heb laat ik het horen. Ook als jij iets meer
weet hoor ik het graag (jouw Omega heeft ook een X25DT motor?).

Succes,
Ano

Nymous 0

18 jaar

Hallo Ano,
Ik heb inderdaad dezelfde motor(200.000km).
Ik had gehoopt dat het bij jou zou verholpen zijn door die EGR-klep proper te maken.
Mijn ervaring in de garage(merkgarage en geen kleintje). Eerst was het zeker de pomp. Toen ik dan vroeg waarom hij perfekt loopt boven de 2.000 toeren waren het de gloeibougies dan de luchtmassameter en daarna weer iets anders.
Ik heb wel een opleiding gehad als garagehouder maar heb maar een paar jaar in een garage gewerkt, en dan nog beging jaren 60, toen er van elektronica nog geen sprake was.
Ik vraag mij dus af of er wel genoeg Opels bollen met een dergelijke motor en of ik niet beter naar een BMW garage ga.
Volgende week donderdag gaan ze nog eens proberen iets te vinden.
Toen ik over die EGR klep begon was hun kommentaar dat ze daar nog nooit last hadden mee gehad.
Waarom ik daar, gezien mijn opleiding, niet zelf aan pruts?
Mocht ik zeker zijn wat er fout zit zou ik dat wel doen, maar volgens mijn vraagbaak zitten er zoveel sensoren in, die allemaal iets anders meten, en die ik toch niet kan testen, dat ik het onbegonnen werk vind.
Ik heb ook geen moeite om er kosten aan te doen alleen ik moet zeker weten wat het is. Een aantal dingen vervangen, die dan achteraf niet defekt bleken, vind ik maar niks.
Dus mochten ze onverhoopt iets vinden, en dat helpt, laat ik het je weten.
Groetjes

Jos5906 0

18 jaar

Ano,
Nog iets vergeten. Toen ik in de garage vroeg om de motor uit te lezen vertelden ze me dat de computer niet meer kon zien dan het check-systeem dat op mijn wagen zit, en aangezien die geen enkele foutmelding geeft zouden ze dus ook niets vinden.
Groetjes

Jos5906 0

18 jaar

Hallo Ano,
Klopt ik heb de stand stand van de erg-klep verkeerd aangegeven in vollast moet ie dicht zijn. Beneden de ongeveer 2000 toeren staat ie open. (2000 kan varieren per motor 1700 of 2300 kan dus ook) Maar net in dat gebied is ie dus aan het open en dicht gaan.

PL 0

18 jaar

Hallo Jos,

als jouw garage bij deze problemen direct de pomp wil gaan
vervangen dan verbaast het mij niet dat ze nog nooit last hebben
gehad met de EGR klep: nadat zo'n kostbare 'reparatie' geen
resultaat oplevert is de klant weg naar een andere garage!
Misschien moet je eens bij een kleinere garage proberen, daar
luistert men vaak veel beter naar je. Het lijkt me geen goed
idee om naar een BMW garage te gaan omdat deze geen ervaring
hebben met deze auto (alleen het kale blok is hetzelfde).
Je zou ook een diesel-specialist kunnen proberen.

Wat betreft de computer: deze werkt naar behoren of is kapot.
De computer werkt nooit 'half goed'. Dus als er iets in het
gedrag van de auto verandert dan komt dat door defecte of
vervuilde onderdelen. Er is dus niets veranderd sinds de jaren60:
zodra deze onderdelen zijn vervangen dan loopt de motor weer
goed. In mijn geval ontstond het probleem binnen 24 uur, dus het
lijkt mij onwaarschijnlijk dat het opgelost kan worden door de
software van de computer te wijzigen. Ik denk eerder aan defecte
of vervuilde onderdelen. Of is het probleem in jouw geval
langzaam steeds erger geworden?

Groeten,
Ano

Nymous 0

18 jaar

Hallo PL,

bedankt voor de correctie. Het probleem treedt op bij halflast en
tussen 1700 en 2200 tpm. Dit is het gebied waarin de EGR open moet gaan.

Bij stationair toerental (de klep zou dan dicht moeten zijn)
loopt de moter onregelmatig (soms ok, maar 70% van de tijd staat
ie te kloppen en schudden). Dit zou dus goed te verklaren kunnen
zijn door een EGR klep die permanent open staat.

Boven 2200 tpm loopt de motor perfect, ook bij halflast.
Is dat mogelijk in het geval dat de EGR klep open staat?

Stel dat de EGR-klep inderdaad permanent open staat: hoe is het
dan mogelijk dat juist tussen 1700 en 2200 tpm de motor schokt?
In dit gebied hoort die klep juist open te staan dus dat lijkt
in orde..

Zou het misschien kunnen dat de klep te ver open staat voor
halflast, maar de juiste stand heeft voor vollast?
Is dat wat je bedoelde?

Groeten,
Ano

Nymous 0

18 jaar

Hallo Ano,
Ik kan de werking van de ERG klep ook moeilijk volgen (aanvulling: nu wel: http://www.home.zonnet.nl/leeoscar/egr_a... Echter ik ben met de storing bij mijn Toyota bij een dieselspecialist geweest die aangaf dat deze storing vaak door een ERG klep ontstond en dat afsluiten dan vaak hielp. Bij mij helaas niet. Maar volgens mij gaat de ERG klep juist dicht in het gebied tussen de 1700 en 2000 toeren omdat de onderdruk in het inlaatspruitstuk dan zou afnemen dus minder vacuum. Bij mijn avensis TD was de te slappe distributieriem de oorzaak met exact dezelfde gevolgen. In de zomer (boven de ongeveer 10 graden) heb ik er geen last van maar op dit moment is het weer flink mis, net als vorig jaar. Ook de gasklepsensor heb ik al vervangen alsook de D-riem. Tevens is net de koppeling vervangen maar ook dit heeft op deze storing geen effect.

PL 0

18 jaar

Hallo Ano
Ik weet niet of het goed of slecht nieuws is voor jou.
Verleden donderdag start ik mijn wagen, hij slaat aan en plots flikkert het lampje dat een electronica probleem aangeeft. De motor slaat af en doet dan een terugslag.
Terug gestart draaide hij direct - en zoals vroeger.
Onder weg gedaan met hoesten en niezen, stotteren en stoten.
Ik kan hem nu weer op eender welk toerental vasthouden.
Het enige probleem nu is dat hij bijna niet te starten is.
Verleden jaar heb ik ooit eens een startprobleem gehad - na een rit van 250 km - enkele dagen later PC laten aansluiten en die gaf toen een fout aan de gloeibougies aan. Maar aangezien hij daarna telkens bij de eerste tik startte heb ik daar nooit iets laten aan doen.
Het is wel degelijk zo dat de bekende problemen zich daarna zijn beginnen manifesteren. Eerst sporadisch tot uiteindelijk konstant.
Dus donderdag, inplaats van de EGR-klep te laten nakijken ga ik toch maar mijn voorgloeibougies laten checken.
Wat ik niet versta. Eenmaal ingang geweest mag hij 5, 6 of 7 uur in de kou staan - toch start hij dan onmiddelijk.
Eens kijken wat ze daar voor verklaring gaan voor geven
Vriendelijke groeten

Jos5906 0

18 jaar

Jos,

bij mijn auto heb ik nog nooit het lampje voor motorstoringen
zien branden. Ik neem aan dat er dus geen storing in de computer
opgeslagen is en dat uitlezen dan geen zin heeft.

Ik hoop dat jouw voorgloeibougies de oorzaak zijn.

Maar wat bedoel je precies met "de bekende problemen"?
Ik weet niet of jij exact dezelfde verschijnselen hebt.
Als ik vol gas doortrek tot aan de 5e versnelling voel ik
nauwelijks trillingen in de motor. En boven 2200 tmp heb ik
nergens last van. Maar als ik beneden ongeveer 2200 rpm rustig
met een constante snelheid wil rijden dan begint de motor
te stotteren en stoten (hoesten en niezen heb ik nog nooit
gehoord). Wat dus vooral opvalt is dat het probleem bij
halflast veel meer prominent is dan bij vollast. Met koude
motor is het erger dan met warme motor. Ook loopt de motor
niet altijd mooi stationair en staat dan een beetje te
schudden. Het verbruik is niet merkbaar toe- of afgenomen.

Heb jij ook precies deze verschijnselen of is het anders?

Ik ben benieuwd wat donderdag de uitslag is.

Groeten,
Ano

Nymous 0

18 jaar

Hallo Ano,
Mijn wagen vertoonde inderdaad de zelfde symptomen. Onregelmatig draaien op ralentie, onder 2000 toeren niet trekken. Ik kon de naald van mijn toerenteller zelfs niet stabiel houden onder de 2000 toeren.
Ook zeer sporadisch begonnen dan frekwenter en ten slotte constant.
Vandaar het hoesten en niezen, zo onregelmatig draaide hij uiteindelijk.
Tot hij stilviel met een terugslag en sindsdien draaid hij terug volkomenen normaal. Aangezien nu het lapje van de electronica heeft gebrand konden ze ook de foutcode bekijken.
Mijn vermoeden is uitgekomen. Een van de sensoren werkte niet, toen.
Ergens in het forum zegt er iemand met een gelijkaardig probleem maar met een andere motor dat hij het kontakt van de koelvloeistofsensor had schoon gemaakt en dat zijn probleem daarna opgelost was.
Dus als ik jou was zou ik dat maar eens doen voor je aan die EGR-klep begint.
Mijn motor loopt terug zoals een horlogeke, zoals ze bij ons zeggen.
Vriendelijke groeten

Jos5906 0

18 jaar

Hallo Jos,

Schokte je motor alleen tussen de 1700 en 2200 toeren of ook direct stationair?
Was het schokken over als de motor goed warm was?

Deze vragen omdat ik eind deze week de temperatuursensor ga doormeten als deze koud is, dus kijken of de beginwaarde goed is, meer is er blijkbaar niet aan te meten.

Update: de beginwaarde van de sensor is bij -5 en -3,5 graden binnen de tolerantie (wel aan de bovenzijde).

PL 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.