Opel Signum: SIGNUM 1.8i ECOTECH Controlelampje

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8i 16V Ecotec

Bij mijn Signum gaat steeds een controle lampje branden (oranje lampje met motorteken er op).
Ik heb dit al enkele keren laten nakijken maar men weet het niet echt.
In de boordcomputer wordt de fout geregistreerd "Lambda sonde 1 en 2".
Men is niet zeker dat het de sondes zijn maar zouden ze wel eerst willen vervangen.
Dit is een dure zaak als daarmee het probleem niet is opgelost.
Kent iemand dat probleem om misschien toch een beter diagose te stellen om zo onnodige kosten te besparen?
In het begin ging het lampje na enkel dagen vanzelf weer uit. Op het moment blijft het branden.
De fout is ondertussen al meerdere keren gereset geweest. Ook dan komt de fout terug. Wat ik wel merk is dat bij een koude motor de motor wat inhoudt. Vergelijkbaar met een auto waar de manuele choke is van blijven opstaan. Eens een beetje gereden is dit weg.
Misschien is dit normaal? Ik heb de auto ook niet nieuw gekocht. Ook het verbruik ligt volgens mijn normen vrij hoog. Bij normaal rijden 9.5l/100km. Ook dit heeft misschien iets met deze fout te maken. Ik weet niet of andere benzine 1.8 Signums merkelijk minder verbruiken?
Ik dacht nogthans dat de ECOTEC vrij zuinig was?
Iemand suggesties?

technica

Geplaatst door technica (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Signum? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

venedijk (0) PRO, 15 jaar geleden

Bijna altijd:
Luchtmassameter defect, je hebt dan foutcode p0170.

technica (0), 15 jaar geleden

Wanneer het probleem nu aan de luchtmassameter zou liggen en ik vervang deze, verdwijnt dan de fout vanzelf of moet telkens de boordcomputer gereset worden?
M.a.w. "reset" de boordcomputer de fout zelf (uitgaan van oranje controlelampje) wanneer de fout is opgelost.
Ik heb de luchtmassameter nu vervangen door een andere (zelfde Siemens type) maar het lampje blijft branden.

In het begin ging het controle lampje na enige tijd vanzelf uit. Vandaar dat ik misschien denk dat de computer zich na eninge tijd zelf reset maar de fouten wel in zijn geheugen opslaat.

Ps. Wat de nummer van de foutcode betreft weet ik zelf niet, de fouten zijn uitgelezen in de garage en die zeggen voor de rest ni veel. Alleen dat de boordcompuer een fout aangeeft op Lambda sonde 1 en 2.

venedijk (0) PRO, 15 jaar geleden

waarschijnlijk eerst de foutcodes laten wissen,

idd wel precies dezelfde lmm gebruiken ( merk en type)

mvrgr

technica (0), 15 jaar geleden

Hey Venedijk, ik heb gisteren terug de originele luchtmassameter gestoken maar wel uitgespoten met contactspray. Op zich was deze niet erg vuil maar toen ik hem reinigde met contactspray was het verschil wel vlug merkbaar. De sensoren binnenin blonken terug. Dat ding leek terug nieuw. Dit spul wordt op het werk ook gebruik om printplaten zuiver te maken. Het reinigt enorm en droogt onmiddelijk terug op. Geloof het of niet maar heb net een eindje gereden met de auto en het lampje is uitgegaan. Zou het dan toch de luchtmassameter geweest zijn? Ik hoop dat het lampje uitblijft en dat het probleem is opgelost.
Als dit de oorzaak was dan bent gij zeer erg bedankt voor de informatie.
Bedankt, en ik laat nog iets horen hoe het verder evolueerd.

technica (0), 15 jaar geleden

Tot mijn grote spijt, het lampje is na een 800km terug aangegaan.
Van zodra dit lampje blijft branden stijgt het gemiddelde verbruik al vrij snel met 1 tot 1,5l per 100km!!
Naar prestaties toe merk ik aan de auto niks.
Optrekken, stationair draaien,...alles is vrij normaal.
Zal hem toch maar eens terug laten nakijken.

venedijk (0) PRO, 15 jaar geleden

eerst weer eens laten uitlezen zou ik zeggen...

mvrgr

mclambo (0), 15 jaar geleden

Technica,

Ben je er nog achter gekomen wat er nu scheelde?

technica (0), 15 jaar geleden

Nee, het probleem is er nog steeds! Ondertussen heeft men dit al terug enkele keren nagekeken maar men vindt niks concreets.
De fout op de boordcomputer blijft steeds één van de Lambda sondes (zowel Lambda sonde 1 als 2 komt er voor in de diagnoselijst). De sondes zijn individueel nagekenen en getst geweest en blijken normaal te werken. Voor het moment rij ik er gewoon mee verder zonder er echt nog rekening mee te houden. Ik heb wel opgemerkt dat de fout vaker opkomt wanneer ik met een remorque rij. Ook nu in de winter (koud, nat en smog weer) wanneer er vaker gereden wordt met lichten, verwarming, ontwaseming, ruitenwissers,....op gaat het lichtje vaker branden.
Zou het niet kunne te maken hebben met een voedingsprobleem (spanningsdaling)??
Accu heb ik ergens eind mei preventief laten vervangen.
Grtzzz, technica

mclambo (0), 15 jaar geleden

Ik heb een soortgelijk probleem; echter bij mij brand het lampje hooguit 30 seconden om dan weer uit te gaan. Soms wel meerdere keren per dag. (Ik praat hier over het fout-lampje links: Auto met baco'tje erop)

Mijn verbruik lag in het begin ook wat hoger, maar dat is inmiddels weer terug naar normaal (8l/100km) Ik denk dat het kwam dat ik een defecte thermostaat had, waardoor de motor niet goed op temperatuur kwam.

Toen ik LPG in liet bouwen konden ze de wagen niet goedkeuren omdat er een uitlaatgas controle storing was. Was volgens hen de Lamdasonde. Deze heb ik toen (met veel pijn en moeite) eruit geschroefd, en een uurtje in een heftig schoonmaakgoedje (ala remmenreiniger) laten staan. Daarna goed schoongeblazen en weer terug gemonteerd, en sindsdien heb ik niet meer een uitlaatgascontrole storing gehad (wel de computerfout zoals op de eerste regel). Auto rijdt verder prima, en ik meen in het boekje gelezen te hebben dat als de foutmelding vanzelf weer verdwijnt, deze verwaarloosbaar is, dus daar houd ik me dan ook maar aan :)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Signum of stel zelf een nieuwe vraag.