auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Opel Sintra: Sintra 3.0v6 loopt warm, zonder dat ventilator aanslaat

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.0v6

Hallo,
Ik heb van mijn Sintra de waterpomp vervangen, omdat de motor warm liep. Ik heb deze vervangen, omdat het leek alsof er geen doorstroming van het koelwater was. Nu met de nieuwe waterpomp heb ik dezelfde symptomen; motor loopt warm(125graden), ventilator slaat niet aan. Kan iemand me verder op weg helpen?

Geplaatst door

nosuspect2 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Is dit een elektrische ventilator? Kontroleer dan de zekeringen.
Waarschijnlijk zit er onder in de radiateur of vlak daarbij een thermo-schakelaar die de ventilator aan zet.
Stekker hiervan loshalen en dan de pennen doorverbinden. Als het elektrisch goed zit, gaat de ventilator draaien.
Draait de ventilator nu wel, dan moet de thermo-schakelaar vervangen worden.
Draait de ventilator niet, dan is het elektrische circuit (zekering, bedrading, relais) niet goed of de motor van de ventilator kapot.

oldford 0
badge

14 jaar

Thermoschakelaar vervangen en nu slaat de ventilator aan, echter het probleem van warmlopen is er nog steeds.
Als de motor op temperatuur is staat er geen druk op het expansievat van de koelvloeistof.
Zou de oliekoeler defect zijn?

nosuspect2 0

14 jaar

Klinkt als een lek ergens. Waar? Koelsysteem laten afpersen in een garage.

Zie je nergens sporen van koelvloeistof?

oldford 0
badge

14 jaar

zou eerst eens een andere thermostaat proberen

kleijn 0

14 jaar

Thermostaat is vervangen, motor loopt nog heet aan zonder dat er druk op het expansievat komt te staan, misschien dan toch maar de koppakkingen (het is een V6) laten vervangen?

nosuspect2 0

14 jaar

Voor dat je aan een dure reparatie als koppakking vervangen begint, kun je vrij eenvoudig laten testen of ze lek zijn.
Je kunt met een CO-snuffelaar de koelvloeistof laten testen en dan weet je of de koppakking(en) lek zijn.

Verlies je koelvloeistof? Rookt de auto als deze goed warm is?

oldford 0
badge

14 jaar

Ik kan niet zien of ik koelvloeistof verlies, want het lijkt alsof er geen doorstroming is van koelvloeistof. Er komt geen druk op het expansievat te staan als de motor heet is. Wel komt er uit de uitlaat een beetje witte rook en ligt er een beetje vocht op de grond. Het ruikt echter niet als koelvloeistof. Ik heb er vorig jaar 1 keer mee gereden toen ik de auto heb gekocht en toen viel de motor uit toen de temperatuurmeter op 125gr stond. Er kwam toen wat rook van het blok vanuit het midden van het blok tussen de kleppendeksels. Ik heb deze auto aangeschaft een beetje als hobbyproject/ 2de auto.

nosuspect2 0

14 jaar

dat is al wat duidelijker
kijk de warmte wisselaar eens naar of die lekt

kleijn 0

14 jaar

Net warmtewisselaar gedemonteerd. Deze is heel vuil van het bruine water. Nieuwe besteld. Ga ik alles schoonmaken merk ik, dat er een slang verstopt zit van het expansievat naar de warmtewisselaar. Snij ik deze open zit er een cilindervormig stuk metaal in van pakweg 1.5cm lang en een diameter van een centimeter.
Dit zal het probleem zijn, dat koelvloeistof niet rondgepompt werd. Iemand een idee waar dit vandaag kan zijn gekomen? (ik krijg dit stuk niet makkelijk in de slang dus mijn vermoeden is dat de vorige eigenaar de auto gesaboteerd heeft omdat hij van zijn vrouw vast geen andere mocht kopen ;-) )

nosuspect2 0

14 jaar

Maak eens foto's dat is wat duidelijk.

Dan ziet misschien iemand welk stuk metaal dat is.

Gr Jack

misschien heeft de vorige eigenaar het er in gedaan om de overdruk te maskeren

kleijn 0

14 jaar

Dit komt nergens uit de motor dat weet ik zeker.

Maar waarom het erin gestopt is???

zou de auto zo eens laten lopen en kijken wat er dan gebeurd.

Gr Jack

Gisteren oliekoeler gemonteerd, pakking 24 laten drogen. Daarstraks koelvloeistof bijgevuld en auto gestart.
Witte rook uit uitlaat. Even laten draaien, na 10minuten een rondje gereden, ik werd achtervolgt door witte rook. Temperatuur loopt ook nog op. Toen ik na 5 minuten thuis was zag ik dat koelvloeistof in expansievat zo goed als op was. Waarschijnlijke conclusie (corrigeer me als ik het fout heb); cylinderkoppakkingen defect????

nosuspect2 0

14 jaar

Ik wil dit zelf doen, moet dan ook de distributieriem eraf? (zitten de nokkenassen hierop aangesloten?)

nosuspect2 0

14 jaar

zou je dat nu wel doen ??
dat zelf doen waar denk je dat de nokkenassen door aangedreven worden
dit word de vakman (beunhaas)

kleijn 0

14 jaar

Goedkoop nog motor kunnen kopen, deze is erin gezet. Andere was al aan gerommeld geweest volgens monteur.

nosuspect2 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Sintra of stel zelf een nieuwe vraag.