Opel Sintra: Sintra 3.0v6 loopt warm, zonder dat ventilator aanslaat

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.0v6

Hallo,
Ik heb van mijn Sintra de waterpomp vervangen, omdat de motor warm liep. Ik heb deze vervangen, omdat het leek alsof er geen doorstroming van het koelwater was. Nu met de nieuwe waterpomp heb ik dezelfde symptomen; motor loopt warm(125graden), ventilator slaat niet aan. Kan iemand me verder op weg helpen?

nosuspect2

Geplaatst door nosuspect2 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Sintra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Is dit een elektrische ventilator? Kontroleer dan de zekeringen.
Waarschijnlijk zit er onder in de radiateur of vlak daarbij een thermo-schakelaar die de ventilator aan zet.
Stekker hiervan loshalen en dan de pennen doorverbinden. Als het elektrisch goed zit, gaat de ventilator draaien.
Draait de ventilator nu wel, dan moet de thermo-schakelaar vervangen worden.
Draait de ventilator niet, dan is het elektrische circuit (zekering, bedrading, relais) niet goed of de motor van de ventilator kapot.

nosuspect2 (0), 14 jaar geleden

Thermoschakelaar vervangen en nu slaat de ventilator aan, echter het probleem van warmlopen is er nog steeds.
Als de motor op temperatuur is staat er geen druk op het expansievat van de koelvloeistof.
Zou de oliekoeler defect zijn?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Klinkt als een lek ergens. Waar? Koelsysteem laten afpersen in een garage.

Zie je nergens sporen van koelvloeistof?

kleijn (0), 14 jaar geleden

zou eerst eens een andere thermostaat proberen

nosuspect2 (0), 14 jaar geleden

Thermostaat is vervangen, motor loopt nog heet aan zonder dat er druk op het expansievat komt te staan, misschien dan toch maar de koppakkingen (het is een V6) laten vervangen?

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Voor dat je aan een dure reparatie als koppakking vervangen begint, kun je vrij eenvoudig laten testen of ze lek zijn.
Je kunt met een CO-snuffelaar de koelvloeistof laten testen en dan weet je of de koppakking(en) lek zijn.

Verlies je koelvloeistof? Rookt de auto als deze goed warm is?

nosuspect2 (0), 14 jaar geleden

Ik kan niet zien of ik koelvloeistof verlies, want het lijkt alsof er geen doorstroming is van koelvloeistof. Er komt geen druk op het expansievat te staan als de motor heet is. Wel komt er uit de uitlaat een beetje witte rook en ligt er een beetje vocht op de grond. Het ruikt echter niet als koelvloeistof. Ik heb er vorig jaar 1 keer mee gereden toen ik de auto heb gekocht en toen viel de motor uit toen de temperatuurmeter op 125gr stond. Er kwam toen wat rook van het blok vanuit het midden van het blok tussen de kleppendeksels. Ik heb deze auto aangeschaft een beetje als hobbyproject/ 2de auto.

kleijn (0), 14 jaar geleden

dat is al wat duidelijker
kijk de warmte wisselaar eens naar of die lekt

nosuspect2 (0), 14 jaar geleden

Net warmtewisselaar gedemonteerd. Deze is heel vuil van het bruine water. Nieuwe besteld. Ga ik alles schoonmaken merk ik, dat er een slang verstopt zit van het expansievat naar de warmtewisselaar. Snij ik deze open zit er een cilindervormig stuk metaal in van pakweg 1.5cm lang en een diameter van een centimeter.
Dit zal het probleem zijn, dat koelvloeistof niet rondgepompt werd. Iemand een idee waar dit vandaag kan zijn gekomen? (ik krijg dit stuk niet makkelijk in de slang dus mijn vermoeden is dat de vorige eigenaar de auto gesaboteerd heeft omdat hij van zijn vrouw vast geen andere mocht kopen ;-) )

jackvectrac2.0ne (0), 14 jaar geleden

Maak eens foto's dat is wat duidelijk.

Dan ziet misschien iemand welk stuk metaal dat is.

Gr Jack

kleijn (0), 14 jaar geleden

misschien heeft de vorige eigenaar het er in gedaan om de overdruk te maskeren

jackvectrac2.0ne (0), 14 jaar geleden

Dit komt nergens uit de motor dat weet ik zeker.

Maar waarom het erin gestopt is???

zou de auto zo eens laten lopen en kijken wat er dan gebeurd.

Gr Jack

nosuspect2 (0), 14 jaar geleden

Gisteren oliekoeler gemonteerd, pakking 24 laten drogen. Daarstraks koelvloeistof bijgevuld en auto gestart.
Witte rook uit uitlaat. Even laten draaien, na 10minuten een rondje gereden, ik werd achtervolgt door witte rook. Temperatuur loopt ook nog op. Toen ik na 5 minuten thuis was zag ik dat koelvloeistof in expansievat zo goed als op was. Waarschijnlijke conclusie (corrigeer me als ik het fout heb); cylinderkoppakkingen defect????

nosuspect2 (0), 14 jaar geleden

Ik wil dit zelf doen, moet dan ook de distributieriem eraf? (zitten de nokkenassen hierop aangesloten?)

kleijn (0), 14 jaar geleden

zou je dat nu wel doen ??
dat zelf doen waar denk je dat de nokkenassen door aangedreven worden
dit word de vakman (beunhaas)

nosuspect2 (0), 12 jaar geleden

Goedkoop nog motor kunnen kopen, deze is erin gezet. Andere was al aan gerommeld geweest volgens monteur.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Sintra of stel zelf een nieuwe vraag.