Opel Astra: slaat af tijdens rijden.

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: Z18XE

Sinds kort deze auto gekocht; slaat regelmatig( soms 1x per week, soms dagelijks) af en wil niet meer aanslaan
Na ff. af- aan koppelen accu start ie direct. De ECU is vervangen, maar zelfde probleem.
PS. Dit probleem heb ik alleen als ik op LPG rijd.
Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

benchan

Geplaatst door benchan (0) , lid sinds 10 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

56 Reacties

benchan (0), 10 jaar geleden

Nog geen reacties/oplossing .

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Kan zijn dat de LPG injectoren lekken.
Het betreft hier een Necam GSI installatie neem ik aan?

Is de LPG installatie uitgelezen op parameters en foutcodes?
Waarom is de ECU van de LPG installatie vervangen?

benchan (0), 10 jaar geleden

Hoi Richard,
Bij opel geweest, ze hebben de motor-ecu uitgelezen en die gaf na uilezen diverse errors. Na vervangen ECU geen errors meer, maar de storing treedt nog steeds op (weg 250 euro ondz. kosten/resetten ecu) Mijn originele ecu zit weer op de motor en die geeft dus geen fouten meer
Er zit een Koltec-Necam EGI lpg-installatie op.
Zoals eerder aangegeven heb ik dit probleem alleen als ik op LPG rijd, dus niet op benzine.
Ik heb voor dinsdag as afspraak bij Verdampere voor onderzoek . Ik hoop dat hij licht in het duister kan laten schijnen.

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Heb je een gasverdeelhuis dan?
Waren ze bij Opel niet bereid om je tegemoet te komen in de kosten vanwege de verkeerde diagnose?

LPG installatie kan je zelf uitlezen, zie onderstaande link.

benchan (0), 10 jaar geleden

Ja er zit een gasverdeelhuis op. Zie foto

Wat kosten betref: 1e keer met akkoord van mij ECU software geupdated voor 150€ en 2e keer montage/demontage nieuw ecu+sleutelresponder enz voor 100€.

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Hebben ze de ECU van het gas uitgelezen en stonden daar de storingen in?.
Of hebben ze de benzine ECU uitgelezen en de conclusie getrokken dat het uit de lpg ECU kwam.
Dat is nogal een verschil.
Bij storingen op lpg niet een garage aan laten prutsen,maar een lpg inbouwer.
Nu ben je een hoop geld kwijt en storing niet opgelost.
Als ik het zo lees hebben ze de benzine ECU vervangen,gezien het responder verhaal.

benchan (0), 10 jaar geleden

Hoi Richard, Primera,
Ja dat is het nou, ze hebben de motor-, dus de benzine-ecu uitgelezen/software ge-updated/vervangen enz. Vandaar dat ik nu de afspraak met een lpg-specialist heb gemaakt. Dinsdag weet ik meer en laat het jullie weten.

benchan (0), 10 jaar geleden

Gisteren de lpg installatie nagekeken/gemeten,door LPG specialist: geen fouten gevonden, ook niet met uitlezen LPG-ECU. Voor alle zekerheid is de gasverdeler gereviseerd en benzineonderbreker/schakelaar vervangen en afgesproken dat als fout zich weer voordoet de LPG-ECU te vervangen. Zo'n 200 km gereden, geen problemen. Diverse keren omgeschakeld van benzine naar lpg en omgekeerd, geen problemen. Vanmorgen gestart, na 30 seconden automatisch omgeschakeld van benzine naar lpg. Na 5 min rijden, slaat de motor af, motor start, maar slaat niet aan. 10 min gewacht, gestart en motor slaat aan.
Vanmiddag weer hetzelfde probleem, stond ongelukkig langs de weg, dus gauw de plus van accu afgekoppeld/aangekoppeld, motor slaat aan en rijden.
Ben radeloos, weet niet of het aan de LPG-ECU ligt, omdat bij uitlezen geen fouten zijn geconstateerd.
Heeft iemand nog ideeen?
PS. op de gasverdeler zit nog een een druksensor, wat is de functie hiervan???

Gr. Ben

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Slaat de motor ook niet aan op benzine?.
Je zou haast gaan denken aan een nokkenassensor of zoiets.

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Hoe je het probleem nu beschrijft lijkt het er sterk op dat het aan de krukas of nokkenassensor ligt.
Laat deze controleren inclusief de stekker en bedrading.
Zonder deze sensoren kan de motor namelijk niet lopen.

Als je in het vervolg onderdelen laat vervangen waarvan je niet zeker of die wel de oorzaak zijn vraag dan de oude onderdelen terug.
Hoop wel dat je compensatie krijgt voor de foute diagnose die de LPG boer heeft gesteld. Een hoop bedrijven geven dan niet thuis helaas.

benchan (0), 10 jaar geleden

Krukassensor vv, nog steeds zelfde probleem. Het is een min voor dealers/lpg-specialisten dat ze dit probleem niet kunnen traceren/oplossen. Ik ben nu zelf aan het experimenteren met alle info op diverse sites en lotgenoten. Vandaag zelf map sensor vv. Wordt vervolgd.
Ps. bij mijn vorige opel astra konden ze de oorzaak ook niet vinden (ook div. onderdelen vv.), totdat ik zelf erachter kwam dat de filter die op de inlaat van de gasverdeler zit (zie foto) behoorlijk verstopt was, na schoonmaken nog jaren rijplezier gehad.

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Heb je al geprobeerd of het euvel ook voorkomt als je op benzine rijd en de zekering uit de LPG installatie hebt gehaald?
Heb je de bedrading en de stekker van die krukassensor ook gecontroleerd?

benchan (0), 10 jaar geleden

Richard,
Op benzine rijden geeft geen problemen. Krukassensor reeds vv (op aangeven dealer nav errors bij uitlezen motor ecu)
Bekabeling is gecontroleerd.
Ik heb dus donderdag een nieuw map sensor ingedaan, en voorlopig doet ie het nog.

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Je bedoeld de luchtmassameter neem ik aan? (MAF sensor)
Is de auto ook rijdend uitgelezen? (dan had dit waarschijnlijk naar voren gekomen)

benchan (0), 10 jaar geleden

Richard, het is de MAP-sensor, zie foto. Er zit een slang op uit de verdamper en met t-koppeling door naar motorblok. Zie foto
PS. Hij is vandaag weer afgeslagen, ik heb nu de stappenmotor vervangen.

benchan (0), 10 jaar geleden

Het is weer afwachten

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Ik zou het zoeken in het benzinegedeelte omdat het probleem zich ook voordoet op benzine. (slecht starten)
Laat de waardes van de luchtmassameter controleren. (rijdend)
Je kan ook de stekker van de luchtmassameter eruit halen, als hij het dan weer goed doet is dat het probleem.

Heb je al geprobeerd om de zekering van de LPG installatie eruit te halen en dan te kijken of het probleem zich nog voordoet? (zo kom je erachter of het aan het benzinegedeelte of aan het LPG gedeelte ligt.

benchan (0), 10 jaar geleden

Richard,
Ik geef continue aan dat ik geen problemen heb met op benzine rijden.
Het staat voor 99,99 % vast dat de oorzaak in LPG gedeelte zit.
Luchtmassameter is niet de oorzaak, reeds nieuwe op gehad, maar zal het nog eens na laten meten.
Zekeringen LPG zijn diverse keren verwijderd.

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Sloeg de auto niet af toen je op benzine reed met de zekering van de LPG installatie eruit?
Had je toen ook geen startproblemen?

benchan (0), 10 jaar geleden

Ok, op benzine rijden, met de lpg-zekeringen eruit, ga ik proberen, starten geeft geen problemen met verwijderde zekeringen, heb ik net geprobeerd.

benchan (0), 10 jaar geleden

Geen problemen met op benzine rijden gehad.

benchan (0), 10 jaar geleden

Weet iemand nog of de LPG computer 2e hands te koop is? Zo ja waar en waarmee dien ik rekening te houden?
Het gaat om een KOLTEC NECAM EGI installatie voor opel astra 1.8L uit 2003.

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Dan is dat in ieder geval duidelijk.


Je kan je huidige LPG ECU openmaken en kijken of er iets is doorgebrand. Dit kan je dan repareren of laten repareren.
Controleer in ieder geval de DFCO klep, het bijbehorend relais, de lpg afsluiters en de aansturing van deze onderdelen. (indien mogelijk ook rijdend)
Kijk ook naar de waardes van de LPG installatie tijdens een proefrit zodat je kan zien wat daar mee gebeurd als het euvel optreed.

benchan (0), 10 jaar geleden

Nog niet opgelost, alle signalen meten goed. Wat er dus gebeurt, tijdens rijden - soms na 10 km, soms na 200km- gaan motorstoringslampje/traction control lampje en abs-lampje knipperen en slaat af. Niet meer aan de praat te krijgen. Pluspool accu loskoppen, en hij start meteen.
Op benzine rijden, treedt dit probleem NIET op.

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Heb je al een andere LPG ecu geprobeerd?

benchan (0), 10 jaar geleden

Ik w8 op de lpg-boer, hij heeft nog niet gebeld.

benchan (0), 10 jaar geleden

w8 nog steeds op lpg boer.. Weet iemand nog een adres voor een 2e hands lpg ecu? Merk Koltec/ typenr. 09385519

richard9712 (0), 10 jaar geleden

www.onderdelenlijn.nl en dan zoeken op onderdeelnr.

benchan (0), 10 jaar geleden

Geen reactie van gasboer, belt ook niet terug.
Ik wil nu zelf eentje aanschaffen via onderdelenlijn.
Maakt het uit of je deze lpg ecu ook in combinatie met gasverdeler zonder druksensor gebruikt?
Moet deze lpg ecu nog geprogrammeerd worden?
Graag uw expertise.

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Als deze van een auto met dezelfde motor komt hoeft hij niet geprogrammeerd te worden.
Dat van die druksensor weet ik niet, maar waarom is die er niet meer dan? (is een essentieel onderdeel die gebruikt word om het mengsel te bepalen)

Is er ook al gekeken of er uit de vacuumaansluiting van de verdamper gas komt? (als dit zo is is de verdamper versleten.)

benchan (0), 10 jaar geleden

;

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Als je een ECU neemt uit hetzelfde jaar. van hetzelfde type auto en waar dezelfde motorcode op staat kan er weinig mis gaan.
Ruik je direct na het afslaan LPG onder de motorkap?

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Ik wil toch nog even terug naar het begin.
De auto slaat af en is niet meer te starten,zeg je.
Als tie afslaat start tie altijd op benzine.
dan zou die dus gelijk aan moeten slaan,dat doet tie niet.
Als dat gebeurt start tie dan ook daadwerkelijk op benzine,kun je zien aan het knipperende lampje op de schakelaar.
Als tie dan nog op lpg start dan is de lpg ecu verdacht.
Je haalt de accupool los en dan doet tie het weer.
Daarmee reset je de storing die aanwezig is op dat moment.
Ik twijfel of het aan de lpg ecu ligt.

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Misschien een massa probleem.

benchan (0), 10 jaar geleden

Hoi primera p11
LPG/Benzine schakelaar knippert, zou dus op benzine moeten staan, starten doet ie, maar slaat niet aan.

Hoi Richard, diverse massakabels los gehad en schoon geschuurd, probleem blijft.

Zoals ik eerder aangaf als ik op LPG rijd :het begint altijd met branden van Traction control + ABS lampje + motorstoringslampje, en vaak als je gas terugneemt, dan slaat ie af.
Rijd ik op benzine dan doet dit probleem zich niet voor.
Ik heb nog steeds geen ECU kunnen kopen, zijn niet verkrijgbaar, ook niet via onderdelenlijn.

benchan (0), 10 jaar geleden

PS: als tijdens rijden op LPG het probleem zich voordoet, dan zou ie toch automatisch moeten overschakelen op benzine en/of de motor zou dan toch op benzine
moeten kunnen starten en aanslaan?

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Bij een fout zou het LPG systeem idd moeten overschakelen naar benzine.
Ik vind het erg vreemd dat het ABS en TC lampje ook gaan branden, deze hebben namelijk niks van doen met de LPG installatie.
Het lijkt erop dat het LPG systeem op de een of andere manier een storing in deze systemen veroorzaakt.

Zijn alle relais van de LPG installatie gecontroleerd op goede werking? (moeten klikken als er spanning op komt.)

benchan (0), 10 jaar geleden

Ik laat het door andere lpg specialist nog een keer uitlezen als probleem zich voordoet.
Het is jammer Kees uit Helvoirt mij in de steek gelaten heeft.
Als iemand nog een tip heeft waar ik de LPG ECU Delphi Delco 09385519 (geleverd door Koltec voor opel astra Z18EX) kan kopen, let me know.

benchan (0), 10 jaar geleden

Ik laat het door andere lpg specialist nog een keer uitlezen als probleem zich voordoet.
Het is jammer Kees uit Helvoirt mij in de steek gelaten heeft.
Als iemand nog een tip heeft waar ik de LPG ECU Delphi Delco 09385519 (geleverd door Koltec voor opel astra Z18EX) kan kopen, let me know.

benchan (0), 10 jaar geleden

Bedankt Richard, ik bel maandag meteen ff met Klein Gunnewiek

benchan (0), 10 jaar geleden

Hoi Richard, ik heb die ECU ontvangen, zie foto's.

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Ja, dat kan.
Zou als ik jou was wel de druksensor terugplaatsen op het gasverdeelhuis.
Deze hoort er namelijk gewoon op te zitten.

benchan (0), 10 jaar geleden

Ok, ik ga het vrijdag omzetten en laat je het resultaat wel weten.

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Is er ook al gecontroleerd of er geen LPG uit de vacuum aansluiting van de verdamper komt?

benchan (0), 10 jaar geleden

Richard, ja de vacuum aansluiting is gecontroleerd.
Ik heb de lpg-ecu nog niet uitgewisseld, ga ik zondag doen.

benchan (0), 10 jaar geleden

LPG ECU heb ik vandaag vervangen. Er waren geen aanpassingen nodig. Ik heb een kleine 100km gereden, hij doet het goed
Het is weer afwachten.

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Ik hoop voor je dat je hiermee je zoektocht kan eindigen.

benchan (0), 10 jaar geleden

Ik weet het nog niet. Tijdens rijden houd ie soms 0,5-1,0 sec in maar nog niet afgeslagen. Wordt vervolgd.

benchan (0), 10 jaar geleden

Is nog steeds niet afgeslagen, heb inmiddels een kleine 700km mee gereden. Soms houdt ie nog een fractie van een seconde in.
Lijkt dus de goede kant op te gaan met het vervangen van de LPG ECU.

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Dat inhouden kan komen door het ontbreken van de druksensor.
Je zou ook kunnen informeren of er een software update verkrijgbaar is.

benchan (0), 10 jaar geleden

De druksensor zit erop. Ik zal 's nagaan voor de SW update.

richard9712 (0), 10 jaar geleden

Je kan ook nog proberen de gascomputer te resetten.
Dit doe je door de accu minimaal 15 minuten los te koppelen.
Houd er wel rekening mee dat je dan de radio code moet invoeren.

benchan (0), 10 jaar geleden

Heb nog niemand kunnen vinden die de SW kan updaten. Weet iemand nog een bedrijf/lpg specialist die dit kan?
PS. Naast het zo nu en dan inhouden is ie nog niet afgeslagen. Daar ben ik al ontzettend blij mee.

primera p11 (0), 10 jaar geleden

Software van lpg installatie word zelden ge-update.
Is een volg systeem van benzine,de hoeveelheid die ingespoten word is een omrekening naar de lpg injectoren.
Voor de rest maakt de rekeneenheid gebruik van de parameters van benzine.
Als er ge-update word is dat na bijv injectors vervangen,dan word de hoeveelheid ingespoten gas aangepast als de injectoren verschillen met de oude.

check

Beste antwoord, geplaatst door benchan (0), 10 jaar geleden

Ik heb inmiddels zo'n 1000 km gereden met de auto, nog niet afgeslagen. Volgens mij was de oorzaak van dit probleem de lpg-ecu.
Jammer dat de heren lpg-specialisten/opel-dealer dit niet konden traceren.
Het inhouden doet ie nog af en toe. Ik ga de verdamper nog 's reviseren.
Ik wil allen nog bedanken voor het meedenken en alvast prettige kerst en een "no-problem" 2014 toegewenst

PS Oplossing: LPG ECU.
Case closed.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.