Een Opel Vectra B 2.0 DTI 1998 slaat slecht aan na ca 2 dagen stilstaan. Bij een volle tank is dit probleem er volgens de klant niet. Retourslangen zijn vervangen. Brandstoffilter is vervangen (we dachten aan lekkage langs ringen) Bij Opel vertelden ze dat de ringen onder de verstuivers ook vaak problemen geven. Zit er in de tank nog een opvoerpompje?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Nog even iets. Als het oliepeil stijgt, zou er dan toch iets met de verstuivers aan de hand zijn? Klant kwam langs om olie te peilen en het leek of het peil te hoog stond(moeilijk af te lezen met het kunstof uiteinde).
ik denk dat de verstuiverringen onder de verstuivers lek zijn.
hierdoor loopt de brandstof in de leiding terug en krijg le dit soort problemen.
oplossing:
demonteer nokkenas en gerstuivers. en vervang de daaronder liggende afdichtringen.
overigens komt dit vaker voor.
We vermoeden dat toch de ringen lek zijn. Zo te zien zit er diesel in de motorolie. Als de nokkenas gedemonteerd moet worden, dan moet de ketting los. Ik neem aan dat de spanner dan gedemonteerd moet worden. Zijn er verder nog aandachtspunten?
deze week heb ik ook een vectra gehad waar de brandstofpomp doorlekte de motor in. overiens moet inderdaad de spanner ook even los. links achter op de cilinderkop.
Hoe constateer je of de brandstofpomp doorlekt naar het carter?
tja, als je de retourslangen losneemt van de verstuivers en op de vrijgekomen ansluitingen op de verstuivers een vacuumpomje aansluit, kun je zien of de versuiverringen lekken. als het vacuum wegvalt, of als er olie in de vacumslang komt is er een verstuiverring lek. (tip: gebruik doorzichtig slang) als dit niet gebeurt is er iets anders an de hand.....bv de pomp.
Om de ringen van de/het brugstuk te vervangen, moet dan de nokkenas echt helemaal los???
de nokkenas moet omhoog getild worden. ik doe het wel eens zo:
zet de distributieketting vast op het nokenas tandwiel dmv tirips.
demonteer de kettingspanner boven op de cil kop.
verwijder de vacuumpomp.
verwijder de lagerkappen en ligt de nokkenas voorzichtig omhoog.
de ruimte die je nu hebt is genoeg om de verstuivers te verwijderen.
tip: vervang gelijk de retourslangen want deze lekken altyd na demontage.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
22 jaar