Opel Omega: slecht koud start

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.2

Hallo,

Ik heb een vraag ivm het starten van de wagen. Vooral de eerste start van de dag start de wagen niet goed, dus wanneer de motor koud heeft gelegen.
als je dan wilt rijden geef je gas en ineens valt de toeren tal naar beneden en valt de wagen stil maar juist voor dat het stil valt druk ik op de embriage. en zo red ik de wagen tegen stilvallen.
maar als ik wat nog meer gas geef 2000-3000toeren dan valt het niet stil. na eventjes rijden is de wagen terug normaal (dus ook wat opgewarmt). als ik de wagen stop, na enkele uren terugstarten dan gebeurd dit niet. het is echt wanneer het lange tijd stil heeft gelegen.

ik rij met gas, en vorig week heb ik benzine volgetankt en een bepaalde vloeistof ingedaan en tot de helft van de tank met benzine gereden. nu 2 dagen al is het starten al verbeterd maar het rijden nog niet. bij het rijden bij 1e versnelling wilt het nog steeds stilvallen, bij wat meer gas geven gaat het weer.

af en toe brand de motorlampje (lamdasonde, heb het laten uitlezen). kan het aan de egr-klep zitten? een garagist zei zomaar ineens dat ik de egrklep zou moeten reinigen, en daarna zei hij dat het niet gereinigd kan worden maar vervangen moet worden.
Ik heb een tijdje geleden de benzinefilter vervangen (mischien verkeerd geplaatst? aachterste voren?) bolle kant wijst naar de kofferbak.

tuko

Geplaatst door tuko (120) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Omega? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Wat is de exacte omschrijving of het nummer van de storing?
Krijg je die storing bij het rijden op LPG of ook als je een dagje op benzine rijdt?

tuko (120), 12 jaar geleden

nummer van storing is: p0170 en p1130. maar ik heb eerder dezelfde codes gehad, toen was de achterste lambdasonde stuk, regelmatig ging de lampje branden van de motorstoring. soms terug uit na een dag ofzo terug weer aan. dat was toen vervangen. daarna weer lampje gebrand, ik dacht oei weer de zelfde probleem maar dit keer is het de sensor 1. dus de voorste lamdasonde (is niet vervangen). maar nu is dat heel af en toe dat het lampje aangaat, na een dag of 2 is het terug weg voor een tijdje. nu al een lange tijd niet meer gebrand.

Het is bij het rijden bij gas. als ik wel overschakel naar benzine dan blijft het nog branden of als ik de wagen voor een dag stil heb laten liggen, en zeg maar de volgende dag terug gestart dus op benzine kan het lampje nog steeds branden.

Ik heb tot nu toe 2x een ander probleem gehad bij het koudstarten: namelijk dat er maar 3cilinders werkten van de motor. even later sprong de 4e aan (of door terug opnieuw te starten). en dus terug normaal. maar misschien kan dit komen door kleppendekseldichting. die is nu vervangen. bij het vervangen van de bougies zat vooral in de laatste bougie nogal wat olie. misschien daarom?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

P0170 is een mengsel storing. Als het gas-systeem niet goed (meer) is afgesteld (of defect is) dan kan dat ook de slechte start verklaren.
P1130 is daar waarschijnlijk het gevolg van - een of ander raar signaal op de voorste lambda sonde.

Rij de laatste 3 a 4 kilometer van de rit bewust op benzine. Gaat de koude start dan beter?
Zo ja, LPG systeem door een gas-specialist laten nakijken/afstellen/repareren.

tuko (120), 12 jaar geleden

Koude start start sowieso op benzine. het start vooral slecht bij eerste start van de dag.

hm je bedoelt misschien de laatste km met benzine rijden zodat bijvoorbeeld de leidingen zuiverder ofzo wordeN? zoiets in ieder geval. zal dat is zeker proberen.

hobby-monteur (0), 12 jaar geleden

druppende verstuivers,terugslagklep brandstofpomp?

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Beide brandstof systemen kunnen elkaar beinvloeden. Als het mengsel niet helemaal klopt gaat de (Benzine) motor computer de inspuittijd wat aanpassen. Een LPG G3 systeem is zo ontworpen dat het die inspuittijd meet en gebruikt voor de berekening van de gas inspuit tijd.
Dus, bijvoorbeeld gas is te arm, benzine motor computer regelt mengsel omhoog (meer) en motor loopt redelijk op gas.
De volgende morgen starten we op benzine en dan gaan we extra brandstof er in doen - gisteren nog geleerd. Dat is dan net te veel.
Door de laatste kilometers op benzine te rijden leert de motor computer weer teurg naar de voor benzine normale waardes.

Of computer laten uitlezen na een dagje rijden. Moet je dan 2 maal doen, 1 x op benzine en 1 x op gas.
Het gaat dan om de fuel trim (Long Term Fuel Trim bij EOBD) die niet te veel mag afwijken van 0.
Gezien de foutmeldingen zal die op gas wel dicht tegen of op het maximum zitten.

tuko (120), 12 jaar geleden

Ik heb dit laatste getest. er is wel een verbetering maar zeker niet voldoende. nog niet zo lang terug heb ik volgetankt met benzine toen heb ik een tijdje met benzine gereden (400km lang). de start van de wagen was alleen maar beetje beter.

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Tja, dan bij het begin beginnen - het benzine systeem.
Uit laten lezen en vooral de sensoren heel goed kontroleren - luchtmassa meter, lambda sondes, fuel trim, temperaturen, etc.
Beste is dat om het koud (na een nachtje buiten slapen) te laten doen, dus de auto de avond van te voren brengen.

tuko (120), 12 jaar geleden

Op het moment zijn de bougies die er in zitten gasbougies dus maar 1 pin hebben ze geloof ik. de originele die erin zaten hadden er 2 (ofwel omgekeerd). zou het van dat kunnen?

een keer was naar de garage gegaan. de garagist zei ineens die egrklep moet gereinigd worden, daarna zei hij dat het niet gereinigd kan worden maar vervangen. eerlijk gezegd ik vroeg me af waarom want hij zei het ineens zomaar. of is dat misschien zichtbaar door iets? zou het misschien aan dit kunnen liggen?

tuko (120), 11 jaar geleden

na uitgelezen te hebben van gas en benzine, is het terug in orde. wanneer je naar een opel garagist gaat die zeggen dat ze gas niet kennen. wanneer je naar een gasinstallateur gaat die zeggen dat ze de opel niet kunnen uitlezen. Jah er was juist ene die dat wel deed en de regeling van gas en benzine zijn opmekaar afgestemd en zo is het terug in orde gekomen.

downforthecause (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik zou je compressie eens laten meten. En de klepspeling laten controleren.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Omega of stel zelf een nieuwe vraag.