Opel Vectra: Slecht lopen op benzine, na loskoppelen lpg is het weg

Bouwjaar: 2003, Brandstof: LPG, Motorcode: Z2.2SE

Hopelijk is er hier iemand die me wat op weg kan helpen met het volgende probleem;
Twee weken terug begon de motor op gas in te houden/schokken en stationair schakelde hij dan terug naar benzine waar hij ook beroerd op liep.
Auto naar de garage gebracht en uitgelezen en daar hadden ze een foutcode ontsteking cilinder 4, is toen een nieuwe bobine met nieuwe bougies in gekomen en kreeg het advies om eerst een eind op benzine te rijden. Na een 20km weer MM lampje aan maar de motor liep goed met alleen heel af en toe een hikje. Na de rit over geschakelt naar gas en daar ook weer een paar honderd km meer gereden en dit zonder problemen.
De volgende ochtend wou de motor slecht starten en liep op bezine ook weer zeer slecht, na overschakelen naar gas is alles weer goed.
Weer uitlaten lezen maar nu hebben ze het gas los gekoppelt (draadjes losgehaald) en nu loopt de motor op benzine weer goed.
Kreeg nu het advies om naar de lpg specialist te gaan omdat zij het niet verder weten, wel zeiden ze dat er ook een aantal rare foutcodes in stonden.

De volgende codes staan allemaal op me bon; P500, P300, P0204, P1189, P0567, P0568, P1395, P1390 en U2139

Voor dat de problemen begonnen heb ik wel al 2 weken gehad dat de motor stationair vanzelf omschakelde naar benzine en dan bij gas geven gewoon weer terug schakelde naar gas.

Mvg, Mimar

Mimar

Geplaatst door Mimar (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Als de motor goed loopt op benzine met een losgekoppeld gas systeem dan lijkt het erop dat de gas-injectoren lekken.

Wat betreft de foutcodes;
P0204 - Injector #4 circuit - Dat is wel dezelfde cylinder als waar de bobine is vervangen?
P0300 - random misfire
Alle andere codes bestaan niet voor deze motor. Wie (dealer, universeel) en hoe (naam van het apparaat) las deze codes?

Mimar (0), 14 jaar geleden

Hallo oldford,

Nu ben ik een leek op dit gebied maar pakt de bobine niet alle 4 de cilinders? het was zo'n lang ding met 4 pijpjes eraan.
Als er een gas injector lekt, moet hij dan op gas niet slecht gaan lopen, want hier loopt hij nu goed op.
Het volgende had de garage achter de andere codes gezet, P1189->circuit oliedruksensor, P0568->functiestoring cruisecontrol, P0567->signaal cruisecontrol, P1395 en P1390->snelheidssensor rechter/linker voorwiel, U2139 cim busstoring ( geen communicatie met bus)
Ik ben hiervoor bij de saab dealer geweest, deze zeiden me dat ze hetzelfde systeem gebruiken om uit te lezen als de Opel.

PS, hoe kan ik controleren of er een injector lekt??

Mvg, Mimar

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

P0500, P1390, P1395, U2139 zijn codes van het ABS systeem (EBC 430 EV), niet van de motor.
P0567 en P0568 heb ik wel bij de Z22YH motor met een Simtec81 staan, maar niet bij de Z22SE met een GMPT E16 systeem.
P1189 kan ik niet terug vinden. Kan natuurlijk zijn dat in het naslagwerk van Opel wat codes missen, die wel goed door de tester worden weergegeven.

Bobine met 4 pijpjes is eigen 2 bobines in 1 huis die elk 2 cylinders doen.
Blijft opvallen dat je zegt dat er een foutcode op de onsteking van cylinder #4 was en nu op dezelfde cylinder een foutcode op de injector(bedrading).
Kapotte injector(bedrading) kan ook misfires veroorzaken.

Ik geef je hetzelfde advies: ga naar een gas specialist voor controle van het gas-systeem.

Voor wat betreft de foutcode op injector #4, als deze terug komt moet dat zeker uitgezocht worden, anders kan je katalysator of je motor kapot gaan.
Voor wat betreft het ABS ook dit moet uitgezocht worden, ik denk niet dat het ABS op dit moment volledig werkt.

kleijn (0), 14 jaar geleden

zou het niet kunnen zijn dat die gas en benzine krijgt ??
dan loopt die ook niet erg lekker

Mimar (0), 14 jaar geleden

Alvast bedankt voor het meedenken,

Wat mij wel opviel was dat als de motor boven de 3000 toeren kwam je het gevoel had dat de 4de cilinder mee kwam, dan liep de motor ook goed, zo gauw je weer naar stationair gaat begint de ellende weer.
Nu met de losgekoppelde gas installatie heb ik geen foutcodes meer en loopt de motor in alle toeren goed.

peterlpg (0), 14 jaar geleden

neem eens contact op met kees van het bedrijf verdampere.nl hij heeft mij al vaak goed en goedkoop geholpen hij weet het wel succes

Mimar (0), 14 jaar geleden

Woensdag gaat de auto naar de gas specialist, zal daarna nog wat laten weten.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.