Opel Vectra: Koelventilatorschakelaar

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: C2 ONE Automatic E2

[url=http://img691.imageshack.us/i/p1170523.j...][img]http://img691.imageshack.us/img691/4913/...[/img][/url]


Omdat de koelventilator herhaaldelijk weigerde om aan te slaan heb ik vorige week de schakelaar hiervan bij de een Opeldealer laten vernieuwen. Omdat er twee schakelaars in deze radiateur zitten en men niet wist waar de andere schakelaar voor diende heeft men deze ook vernieuwd als mede de bovenste radiateurslang wat ook geen schoonheid meer was.
Sinds de reparatie had ik niet meer met de wagen gereden en ja vanmiddag in de file was het prijs. Grote stoomwolken vanonder de motorkap van de verdampende koelvloeistof over de hete motor. De ventilator slaat weer te laat aan(in het rood).

Vraag; weet iemand waar de onderste schakelaar voor dient?Zie foto) en wat speelt hier?

Frits V

Geplaatst door Frits V (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Vectra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

fonzyastraH (0), 14 jaar geleden

slaat de ventilator uiteindelijk wel aan ? ik heb dit probleem ook eens gehad , nieuwe schakelaar in radiator , toen bleek stekker aan ventilator slecht contact te hebben


gr bart

Frits V (0), 14 jaar geleden

Ja hij slaat wel aan pas toen de naald al aan het rood stond. Ik denk dat het geen contactprobleem is. De bedrading en stekker zien er goed uit. Trouwens heb je enig idee waar die onderste schakelaar voor kan dienen?

Frits V (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor je reactie Bart. Probleem gevonden! Kunststofbuis die aansluit op de slangen achter het motorblok was in de lengte gescheurd (materiaalmoeheid?). Behalve dat koelvloeistof over het motorblok kwam was langs de weg niet te zien waar het vandaan kwam. Verklaard dus ook het koken van de koelvloeistof en het in het rood lopen van de temperatuurmeter. Mijn theorie is dan maar dat door de lekkage de druk in het systeem verlaagd was waardoor de vloeistof eerder kon gaan koken en er voor de ventilatorschakelaar te weinig vloeistof in het systeem zat om nog normaal op te reageren. Het hele geval had dus niets met de ventilatorschakelaar te maken.
De buis wordt bij de dealer vervangen (39 euro) met de montagekosten erbij 170euro totaal en dan moet het weerlopen als een zonnetje. Positieve noot was overigens ook dat ik van Breda naar Schiedam met een met water bijgevuld systeem toch ben thuisgekomen zonder dat de temperatuur dramatisch opliep(geen files), dus wie klaagt hier(lol). Gr. Frits

fonzyastraH (0), 14 jaar geleden

hoi . weet je ondertussen ook al waarvoor de 2 schakelaar voor dient ? ben ook een beetje nieuwsgierig

gr bart

Frits V (0), 14 jaar geleden

Nee Bart, bij de Opeldealer brabbelen ze wat over de airco, uitleggen kunnen ze het niet en het klinkt daardoor niet echt overtuigendend.Met andere woorden ze weten het niet. Op mijn aandringen hebben ze nog in hun computerbestanden gekeken waar de Vectra A niet meer in voorkomt. Ook onderdelen voor deze wagen moeten altijd besteld worden als hij voor het een en ander naar de dealer gaat. Het verhaal is dat ze na 10 jaar geen onderdelen op voorraad hebben en ze centraal moeten bestellen. Ook voor deze reparatie staat hij wel weer tot donderdag bij de garage.

Gr. Frits

Gr. Frits

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.