close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Opel Zafira: Slecht starten na enkele uren stilstand

Bouwjaar: 2000

Hallo, ben een jaar eigenaar van een Zafira 2.0 DL16V(82PK) en heb het volgende probleem. Indien de motor een aantal uren stilstaat en NIET voorgloeit (dus motortemp. boven 10°C) slaat hij heel slecht aan (na 5 a 10 sec. starten). Het starten gaat gepaard met een grijze rookpluim. Als de motor voorgloeit of warm is dan gaat het starten zonder problemen. Heb de postings op deze site met hetzelfde probleem gevolgd en de vernoemde oplossingen zijn ook al aan mijn wagen gebeurd.(retouleidingen vervangen, vacuumtest,gloeirelais vervangen,uitgelezen met Tech (geeft geen fouten)..... Nu heb ik op één van de postings gelezen dat de timing een oorzaak kan zijn, maar bij mijn garage zeggen ze dat dit niet manueel geregeld kan worden , en dit lees ik ook in de "Vraagbaak Opel Zafira". Kan mij iemand goede raad geven wat ik verder nog kan doen aan dit vervelend probleem. Alvast bedankt.

Geplaatst door

Johny (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb dat probleem ook gehad, waren toen retourleidingen die lucht aantrokken zodat de brandstof langzaam terug liep. Tijdens starten moet hij dus eerst ontlucht worden.

nowayout 0

20 jaar

Hoi Marcel, bedankt voor je snelle reactie maar de terugloop van brandstof is denk ik niet het probleem want als hij 24 uren stilstaat en voorgloeit start hij zonder probleem. Dus van terugloop kan hier denk ik geen spraken zijn. Tevens de vacuumtest is oke. Verleden week tijdens die warme dagen van 30°C startte hij zonder problemen na een 9 uren stilstand en zonder voor te gloeien.

Johny 0

20 jaar

Ik heb ook nog steeds hetzelfde probleem als hierboven beschreven. In de garage hebben ze alles nagekeken. Ondertussen ook de traverse ringen vervangen (zie http://www.problemcar.nl/index.php?topic... en de timing gecontroleerd. Deze was goed ook goed. Dus hier ligt het bij mij niet aan.... (denkt de garage).

asimonse 0

20 jaar

als je de retour leiding compleet los neemt en dan het diesel uit de relour leiding laten lopen op een schone witte doek dan moet je kijken of het schone brandstof is of dat er ook olie doorheen zit. als er ook olie doorheen zit moet je aan de verstuiverringen denken om die te vervangen. veel succes basje

basje 0
badge

20 jaar

Deze zijn juist vervangen (Traverse ringen verstuivers). Dus ik neem aan dat het goed is.
Bedankt voor het antwoord.

asimonse 0

20 jaar

Bij mijn wagen is ook alles al vervangen retourleidingen ,dichtingen onder de verstuivers,luchtmassameter,timing gekontroleerd,uitgelezen met Tech (geen fouten),enz....
Alles zonder resultaat.
Kan mij iemand vertellen waar ik terecht kan bij Opel ?????
En dan bedoel ik NIET bij de plaatselijke Opel dealer maar WEL bij de Opel fabriek in Antwerpen .Want dat is toch niet normaal dat een probleem als dit (dat blijkbaar veel voorkomt) niet opgelost kan worden door de dealers. Iedereen spreekt altijd over hetzelfde (retourleidingen,dichtingen onder verstuivers, timing, enz......) maar in een aantal gevallen zoals dit moet er een andere oorzaak zijn. Wat ik mij afvraag is dat ze bij Opel Belgium wel op de hoogte zijn van deze problemen ??????
Als menig dealer dit probleem voorlegt bij Opel, dan moeten zij hier toch een pasklare oplossing voor kunnen aanbieden????? Trouwens als zij het niet kunnen, wie dan wel???????

Johny 0

20 jaar

hallo,heb zelfde probleem is er intussen al een oplossing gevonden .vr gr roland

Ik ben vandaag weer bij de garage geweest om de computer uit te lezen. Hier is niets uitgekomen. Ze weten het niet meer en zullen zich een paar dagen over dit probleem gaan beraden. Ze denken er momenteel over om een doorzichtige slang tussen te zetten zodat ze kunnen zien of er toch ergens valse lucht vandaan komt. Het zou dus kunnen duiden op een defecte pomp (brandstofpomp denk ik).

Er wordt vaak gesproken over timing. Is er verschillende timing (zuigers t.o.v. kleppen en brandstofpomp t.o.v. kleppen). Als er door een garage de timing wordt gecontroleerd, is het dan voor de hand liggend dat ze bij het controleren iets over het hoofd zien?

Mijn gemiddeld verbruik is redelijk hoog (7,5lit/100km), dit kan duiden op een timing probleem. Hoe staat dit bij jullie?

Johny Mols, het lijkt me goed (indien je het wenst) om een emailtje te sturen naar Roland Pierloot, hij onderhoud verschillende email contacten met verschillende mensen die hetzelfde probleem hebben.

asimonse 0

20 jaar

Oke, zal zeker een email sturen naar Roland Pierloot. Wat het verbruik van mijn wagen betreft, dat ligt op 7,1 à 7,2 liter/100km en ik moet er bij zeggen dat ik voor 95% stadsverkeer doe. 14 dagen geleden naar de zee geweest en toen was het verbruik (veel autosnelweg) gedaalt tot 6.9 liter.
Wat de timing betreft heb ik begrepen dat de timing van zuigers t.o.v. kleppen manueel dient afgeregeld te worden (is bij mij onlangs gebeurd bij het vervangen van dichtingen onder verstuivers), en de timing van brandstofpomp t.o.v. kleppen zou softwarematig gebeuren daar de boordcomputer.Dus deze is niet te regelen. Ben helemaal geen specialist op dit gebied maar zo heb ik het begrepen uit de Vraagbaak van Opel Zafira.
Ben verleden week vrijdag terug naar mijn garage geweest en omdat ze het daar niet meer weten hebben ze technische bijstand aan Opel Belgium gevraagd. Normaal krijgen ze van Opel vrij snel de nodige informatie om een probleem op te lossen, maar de informatie om dit probleem op te lossen laat nu al meer dan een week op zich wachten !!!!!! En dat zegt voor mij al genoeg !!!!
Volgens mij weten ze hiervoor gewoon geen oplossing !!!! Wat ik wel zeker weet is dat bij mij nooit of te nooit nog een Opel in huis komt.

Johny 0

20 jaar

tjonge jonge.......als men niet direct een antwoordt terug krijgt houd niet in dat men het niet weet....schuif hem dan direct het diep in.......overigens is de timing niet software matig geregeld...dus gooi dat boek ook maar het water in...wie weet zijn ze bij opel bezig met een oplossing....overigens als je het allemaal zo lang vind duren...waarom bel je zelf niet even met de klantenservice van opel? kun je het lekker zelf regelen..overigens ben ik er van overtuigt dat een goede dealer er uit moet kunnen komen, want dit is geen bestaand veel voorkomend probleem. retourslangen en verstuiverringen komen nou eenmaal voor. en 99 keer is dit echt de oorzaak.

sorry voor de opmerking...maar ik moest het even kwijt....en niet omdat ik een opel fan ben of zoiets, elk merk heeft nou eenmaal zijn gebrek...

waar ik wel nieuwschierig naar ben....wie gaat er naar de dealer en gunt hun de tijd om het op te lossen en wie gaat er naar een niet dealer?

en de belangerijkste oplossing die basje aangeeft is wel degelijk belangerijk. zo sluit je bepaalde dingen uit. dus opzoeken het schone witte doekje...ringen wel of niet vervangen...deze test altijd uitvoeren. tijdens het vervangen kunnen er ook dingen mis gaan...zo kun je fouten uitsluiten...

Opeltje 0
badge

20 jaar

Hoi Opeltje, ik kan de frustratie begrijpen. Laat ik je eerst bedanken voor alle reacties tot zover en het degelijke advies.

Op jouw vraag wil ik graag een antwoord geven. Ik ben al 3/4 jaar bij de OPEL dealer in Apeldoorn bezig om dit probleem op te lossen. Het kost mij erg veel geld en ik zit nog steeds met het probleem. En tot op dit moment weet de garage het ook niet meer. Als ik bij klantenservice opel Nederland aanklop, zullen ze mee direct weer naar de dealer toesturen. Dus ik hoop dat er via dit forum nog iets naar voren komt. Ik zal de laatste tip van basje doorgeven aan mij Opel dealer.

Ik heb het probleem en historie in het kort beschreven op pagina:
http://www.problemcar.nl/index.php?topic...

asimonse 0

20 jaar

Hier een tip om lekkage bij de retourslangen uit te sluiten, deze kreeg ik van een dieselkenner.
Zie ook topic http://www.problemcar.nl/index.php?topic...

Haal de retourslang bij de pomp los en doop deze in een fles of pot met voldoende diesel.
Dop de vrijgekomen aansluiting bij de brandstofpomp goed af.
Als de motor hierna goed aanslaat weet je zeker dat er luchtlekkage via de retourslangen of verstuivers is.

Groeten

Beeper 0

20 jaar

Opeltje,sorry voor mijn wat wilde reactie, maar ik ben een beetje hopeloos geworden wat dit probleem betreft. U moet weten dat ik NIET zo zou reageren indien ik enkele dagen of weken op een antwoord moet wachten, maar ondertussen sleept dit probleem al MEER dan een jaar aan en is nog steeds niet opgelost en zoals Asimonse zegt; het begint stilaan veel geld te kosten. Trouwens nogmaals dank voor alle tips en advies die je tot nog toe over dit probleem hebt gegeven. Wat die tip van basje betreft , deze ga ik zeker nog eens voorleggen aan mijn dealer.
Nogmaals dank en groetjes

Johny 0

20 jaar

natuurlijk snap ik jullie frustraties ook goed. het vreemde is dat dit gewoon op te lossen moet zijn.en natuurlijk wordt het vervelend, en het kost een hoop poen..wat ook al niet leuk is. wat de klantenservice van opel betreft, het zou inderdaad zo kunnen zijn dat opel het weer richting de dealer schuift. op zich niet zo raar, want die moeten kapabel genoeg zijn om het op te lossen. wat de tip van beeper betreft, dit gaat niet werken. dit omdat je hier geen uitsluitsel geeft vn de retourslangen en verstuiverringen. de enigste goede oplossing is om dmv een vacuumpompje de slangen en ringen te controleren.
als er een lek in zit en je hebt het einde van de slang in een potje diesel hangen....komt er alsnog lucht in het systeem. overigens beeper, gaat het nog steeds goed met je wagen?




Opeltje 0
badge

20 jaar

Opeltje,

Ja het starten gaat nog steeds goed.
Alleen heb ik een andere topic geplaatst over het gloeien bij 14 graden omdat ik denk dat hij teveel brandstof krijgt.

Beeper 0

20 jaar

Opeltje, zou jij misschien heel helder en duidelijk willen verwoorden wat onze dealers moeten doen om dit probleem constructief op pakken (stappenplan onderzoek en evt. onderdelen vervangen). Ik begrijp dat dit niet zo makkelijk is omdat elk geval anders is, maar bekijk het een algemeen met in gedachte de problematiek van het starten zoals hierboven beschreven (en op vele andere plaatsen op dit forum).

Als voorbeeld heb ik dat er op een gegeven ogenblik de timing wordt gecontroleerd. De garage zegt dat het goed is. Maar misschien kan je dat wel op 3 verschillende manier controleren of zaken over het hoofd worden gezien. Ik merk dat het verstandig is om ook de juiste vragen aan een dealer stellen. Ik zou je hiervoor zeer dankbaar zijn.

asimonse 0

20 jaar

het is altijd moeilijk om op afstand de klachten te beoordelen...

maar, als eerste stap moet goed gecontroleerd worden of de retourslangen en verstuiverringen goed zijn. dit moet eigenlijk met een vacuumpomp test, waarbij je ook kijkt of er motorolie in het retour circuit zit.
als dit correct is zou ik de distributie timing controleren na mijn mening, dit omdat er mensen zijn die hier wel dergelijk baat bij hebben gehad op dit forum. de timing is maar op 1 manier correct af te stellen. de dealers hebben daar speciaal gereedschap voor. maar voorlopig ga ik nog steeds uit van een luchtlekage in het brandstof systeem.

nogmaals, op afstand is het lastig te beoordelen, en de dealers/garage´s wil ik zeker niet afvallen....ook hun zullen ongetwijveld hun werk goed doen.

Opeltje 0
badge

20 jaar

heel belangrijk vind ik het inspuitbegin van de brandstofpomp als dit niet meer juist staat heb je zeker startprobleem graag zou ik vernemen welk type van roterende pomp op een zafira staat.vr.gr.roland

hierbij wil ik zeggen als de timing van de distributie goed is de volgende check kontole van het inspuitbegin van de pomp

De auto is vandaag weer bij de garage geweest. Ze hebben errors gevonden in het Motor Koeling Management systeem (MKM). Dit is NIET het motormanagement systeem. Deze gaf aan dat de motor temp. sensor niet juist was. Na het vervangen van de sensor was deze error er nog steeds. Opel Nederland gaf het advies vergeulde contacten te gebruiken. Daarna was het probleem opgelost. De garage heeft er het vertrouwen in dat het start probleem is opgelost omdat het MKM verbonden is met de centrale motor management systeem. Bij het starten kan deze dus een onjuiste dosering bij het inspuiten geven. We gaan het testen...

asimonse 0

20 jaar

denk dat ze het juist hebben.

Opeltje 0
badge

20 jaar

Asimonse, ik hoop echt dat ze het probleem gevonden hebben. Mocht dit waar zijn dan denk ik dat hiermee VEEL mensen zullen geholpen zijn. Ikzelf wacht nog even af op hopelijk een positief antwoord van U na het testen. Trouwens wat is de kostprijs van zo'n temp sensor ??? En is dit moeilijk te plaatsen (vele werkuren??). Alvast bedankt voor het "hopelijk" goede nieuws en tot hoors ......

Johny 0

20 jaar

Ook ik heb dezelfde problemen met m'n 2.0 Di16V, na enkele uren stilstand ,vanaf +/- 4 uren, moeilijk starten ,dus na enkele seconden doorstarten of 3x opnieuw starten ,slaat hij aan met de gekende rookpluim alsof het een oude legertank is! Soms start hij s'morgens gewoon van de eerste keer maar 3 keer op 4 niet. M'n outo is momenteel alweer in de garage(officiele dealer) en blijft ook het week-end logeren. Is in December 2003 ook twee keer op logement geweest in de garage(off. dealer) ,zonder resultaat (wel de nodige duiten kwijt) en allerlei spullen vervangen (gloeibougies-o-ringen-retourslangetjes...)en opnieuw en opnieuw en opnieuw getest op terugloop, vacuum, enz. ,ik was het zo moe telkens terug te gaan en je auto weer een nacht en dag kwijt te zijn. Ik breng hem altijd de avond ervoor binnen dat ze het zelf merken maar volgens hun start hij normaal !!! Als je die rookpluim normaal vind ?Nu heb ik zelf al door dat het niets met de temperatuur te maken heeft want voorgloeien of niet maakt niets uit.Kan er van Opel zelf nu geen oplossing komen ?
Mijn gemiddeld verbruik ligt op 8,2L !

grey 0

20 jaar

De test hebben we voor een lange periode gedaan. Hierbij kan ik zeggen dat het veel problemen heeft verholpen. Hij start bijna elke keer goed. Maar... het probleem doet zich heel soms voor. En deze blijft ook hetzelfde van aard. Hij start nu in bijna alle gevallen goed.

DUS: Laat het Koeling Management systeem ook door de Dealer controleren. Dit doen ze standaard niet!! Rapporteer jullie resultaten, zodat we van elkaar kunnen leren.

asimonse 0

20 jaar

Hoi asimonse,

Bij uw Zafira hebben ze de motor temp. sensor vervangen naar aanleiding van de errors in het MKM (motor koeling management).Met een positief resultaat als gevolg....
Graag had ik geweten over welke motor temp. sensor het gaat.
Is het de Koelvloeistof temp. sensor of de olie temp. sensor of nog een andere.....?
Ook die vergulde kontakten waar er sprake van is, zijn die los te krijgen of is dat een speciale stekker?
Alvast bedankt voor de reactie en nog veel rijplezier met de Zafira.

groetjes

Johny 0

20 jaar

Ik kan hier geen exact antwoord op geven. Ik heb van de garage geen bon gehad (ze hebben het gratis gedaan!!).
Naar mijn idee lees je maar 1 sensor uit in de MKM die niet uit te lezen is in het 'standaard' computer systeem. Het ging over een koelvloeistof temp. sensor. In ieder geval niet degene die de temperatuur weergeeft op je dashboard.
De contacten kan je los verkrijgen, deze kosten volgens de garage ook maar een paar euro. Ik hoor graag andere reacties op evt. (andere) oplossingen, want het probleem is nog helemaal voorbij.

asimonse 0

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.