Opel Corsa: Slippende v-snaar bij nat wegdek

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.7

Sinds enige tijd heeft mijn corsa 1.7 D uit uit nov-'99 last van een slippende v-snaar (en daarbij een dalend toerental) als ik over natte weggedeeltes rijd.

V-snaar is 2 maanden geleden vervangen en vorige week nog aangespannen, dus dat kan het probleem volgens mij niet zijn.
In januari/februari 2006 heb ik er een nieuwe (gereviseerde) startmotor en dynamo ingezet.

Iemand suggesties wat het probleem kan zijn?

Shumba

Geplaatst door Shumba (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Het gebeurt wel 'ns dat men er 'n V-riem oplegt die eigenlijk net iets te lang is, metname de riemen van het merk Gates zijn dat. Je kunt ze dan net niet strak genoeg stellen. De originele zijn iets korter. Wellicht dat het daar aan ligt.

Gr.

Check (0), 17 jaar geleden

Gates wordt vaak als OE gemonteerd. Op spannig is op spanning, toch? Als er al lengteverschil is hebben we het over millimeters / 2. Of vergis ik me nu? Is het wel de juiste v-snaar? Ligt hij goed en op de goede hoogte in de poullie?

Shumba (0), 17 jaar geleden

Er was laatste keer bij het spannen nog ruimte over. Dus de V-snaar is m.i. niet te lang.

Hans4037 (0) PRO, 17 jaar geleden

Wanneer een V snaar een tijd geslipt heeft dan is deze dermate versleten dat strakker stellen geen zin meer heeft. De snaar ligt dan te diep in de poelie ,vernieuwen is dan noodzakelijk

Hans

Shumba (0), 17 jaar geleden

De V-snaar ligt in de juiste poelie. En ik heb hem bij de auto-onderdelen zaak gehaald. Die heeft op basis van het kenteken bepaald welke v-snaar het moet zijn, dus ik ga er van uit dat dat klopt.

Hans, wat versta je onder een tijd slippen? Gisteren van Amsterdam naar Utrecht slipte hij ongeveer 10 keer vanwege het natte wegdek, als het wegdek droog is heeft-ie nergens last van. Verder heeft het de afgelopen 2 maanden weinig geregend dus daar kan het, denk ik, niet aan liggen.

Check (0), 17 jaar geleden

[quote=Shumba]De V-snaar ligt in de juiste poelie. En ik heb hem bij de auto-onderdelen zaak gehaald. Die heeft op basis van het kenteken bepaald welke v-snaar het moet zijn, dus ik ga er van uit dat dat klopt.

Hans, wat versta je onder een tijd slippen? Gisteren van Amsterdam naar Utrecht slipte hij ongeveer 10 keer vanwege het natte wegdek, als het wegdek droog is heeft-ie nergens last van. Verder heeft het de afgelopen 2 maanden weinig geregend dus daar kan het, denk ik, niet aan liggen.[/quote]
of je idd de juist snaar hebt gehad kun je nakijken op http://www.hbase.nl/ Heb je stuurbekrachteging? Zou ja, zou ook deze riem kunnen zijn die slipt. Dat als de v-snaar slipt het toerental daalt is trouwens wel vreemd... Accu slecht? Ga niet te snel ergens vanuit. "to assume" heet dat in het engels. It makes an ass|u|me. Makes an [ass] out of [u] and [me] ;)

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

En de snaren die hbase aangeeft zijn nou net iets te lang..........want die zijn van Gates........

Gr.

Check (0), 17 jaar geleden

[quote=Petje57]En de snaren die hbase aangeeft zijn nou net iets te lang..........want die zijn van Gates........

Gr.[/quote]
OKe, dat is heel vreemd. Toen ik studeerde heb ik ruim 5 in een automaterialenzaak gewerkt en ik denk wel honderden v-snaren verkocht aan corsa eigenaren. V-snaren van Gates ,wat een prima merkt is. Nooit heb ik een klant teruggezien zie zei dat de V-snaar niet juist was qua lengte. Hhase kan wel eens onbetrouwbaar zijn bij japanse en franse merken. Niet bij duitse en zeker niet bij een v-snaar. Maar heb je nu stuurbekrachteging?

Shumba (0), 17 jaar geleden

Die accu is net 2 jaar oud (en onderhoudsvrij) maar dat kan ik wel even na meten.
Ik heb echter het idee dat het iets rond de dynamo zou moeten zijn, omdat er alleen sprake is van een slippende v-snaar (en dalend toerental) als er sprake is van nat wegdek. Bij droog weer heb ik nergens last van.
En er zit geen stuurbekrachtiging op, dus dat kan het niet zijn.

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Je kunt ze van mij wel krijgen.........Ik heb er nog wel wat liggen, nagenoeg nieuw........
Maar je hebt verder wel gelijk: de riemen opzich zijn wel goed en het programma hbase is ook wel ok. Alleen leert de ervaring bij ons dat de riem die men hier voor aangeeft, net iets te lang is. Bij 1e montage gaat het even goed en na 'n tijdje rekken ze blijkbaar iets uit en kun je ze net niet strak genoeg meer zetten.

Gr.

Check (0), 17 jaar geleden

[quote=Shumba]Die accu is net 2 jaar oud (en onderhoudsvrij) maar dat kan ik wel even na meten.
Ik heb echter het idee dat het iets rond de dynamo zou moeten zijn, omdat er alleen sprake is van een slippende v-snaar (en dalend toerental) als er sprake is van nat wegdek. Bij droog weer heb ik nergens last van.
En er zit geen stuurbekrachtiging op, dus dat kan het niet zijn.[/quote]
Ik zou het volgende doen. Controleren of ALLES goed vastzit en er NERGENS speling op zit. (bijv. bij de ophangpunten van de dynamo, speling dynamelager?). Zal denk ik niet het geval zijn. Anders zou ik een nieuwe v-snaar gaan halen. Misschien is er op de huidge een keer wat olie gedruppelt tijdens het bijvullen?? Trekt in het rubber. Bij het vervangen (als je besluit dit te gaan doen) ook de poullie goed schoonmaken. In combinatie met water gaat hij daardoor mischien slippen. Dat het toerental gelijk daalt kan ik toch niet plaatsen. Iemand?

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Toerentalsignaal wordt gegeven door de dynamo.........

Gr.

Check (0), 17 jaar geleden

[quote=Petje57]Je kunt ze van mij wel krijgen.........Ik heb er nog wel wat liggen, nagenoeg nieuw........
Maar je hebt verder wel gelijk: de riemen opzich zijn wel goed en het programma hbase is ook wel ok. Alleen leert de ervaring bij ons dat de riem die men hier voor aangeeft, net iets te lang is. Bij 1e montage gaat het even goed en na 'n tijdje rekken ze blijkbaar iets uit en kun je ze net niet strak genoeg meer zetten.

Gr.[/quote]
ff off topic: Oke, dat kan. maar dat is het commerciële verhaal. Doordat de v-snaar maar 1 keer is bij te stellen verkoop je dus veel v-snaren!! (eigen theorie)

Check (0), 17 jaar geleden

[quote=Petje57]Toerentalsignaal wordt gegeven door de dynamo.........

Gr.[/quote]
Dacht de bobine. Maar het toertal valt echt terug toch Shumba? Of alleen de toerenteller?

Shumba (0), 17 jaar geleden

Ik heb even gecheckt wat voor merk V-snaar erop ligt. Het is een Dayco 13A0900C. Geen idee of dat iemand wat zegt. Misschien heb ik bij de onderdelenboer wel een waardeloos merk meegekregen. En er is nog ruimte over om de snaar te spannen, terwijl hij nu 1 tot 1,5 cm speling heeft bij indrukken. Dus ik geloof dat hij strak genoeg zit.

Ik zal alles nog eens nalopen op speling. Voor de dubbelcheck. En anders wordt het toch WEER een nieuwe v-snaar.
'k Ben nog wel benieuwd naar die daling van het toerental in combinatie met het slippen/nat wegdek. Of moet ik daarvoor naar de dealer?

En het toerental valt iets terug op het moment dat de toerenteller naar 250 zakt.
Heb ik misschien niet goed uitgelegd :-)

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Diesel met 'n bobine ? Dacht 't toch niet of er is iets nieuws uitgevonden.................

Gr.

Check (0), 17 jaar geleden

[quote=Petje57]Diesel met 'n bobine ? Dacht 't toch niet of er is iets nieuws uitgevonden.................

Gr.[/quote]
Idd. mijn fout.

Check (0), 17 jaar geleden

[quote=Shumba]Ik heb even gecheckt wat voor merk V-snaar erop ligt. Het is een Dayco 13A0900C. Geen idee of dat iemand wat zegt. Misschien heb ik bij de onderdelenboer wel een waardeloos merk meegekregen. En er is nog ruimte over om de snaar te spannen, terwijl hij nu 1 tot 1,5 cm speling heeft bij indrukken. Dus ik geloof dat hij strak genoeg zit.

Ik zal alles nog eens nalopen op speling. Voor de dubbelcheck. En anders wordt het toch WEER een nieuwe v-snaar.
'k Ben nog wel benieuwd naar die daling van het toerental in combinatie met het slippen/nat wegdek. Of moet ik daarvoor naar de dealer?

En het toerental valt iets terug op het moment dat de toerenteller naar 250 zakt.
Heb ik misschien niet goed uitgelegd :-)[/quote]
13A0900C. 13 is waarschijnlijk de breedte van de snaar en 900 de lengte. Dus idd iets korter van ze aangeven (925 mm) zoals petje 57 al zei. 1 tot 1.5 cm vind ik wel vrij veel. Snaar tussen duim en wijsvinger nemen en dan moet je de snaar een kwart slag kunnen draaien zonder al teveel kacht te zetten. 1 cm, 10 mm kunnen indrukken is volgens mij toch wel een beetje de grens

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Het merk zegt me niets, maar de cijfers wel. 13 zal de breedte zijn en 900 de lengte. Dat is ok. Toch even strakker zetten dan. Dan is het probleem vermoedelijk ( nagenoeg zeker) wel over. 'n Dynamo gaat nu eenmaal heel zwaar lopen als deze veel stroom moet leveren.

Gr.

Shumba (0), 17 jaar geleden

Ik kan hem niet verder dan een kwartslag draaien...
Ik zal nog een keer proberen hem wat strakker te spannen. Maar vanavond niet meer ;-)

Als het probleem niet oplost door strakker spannen, meld ik me weer.

Bedankt voor het meedenken!

Check (0), 17 jaar geleden

Dan weet ik het ook niet meer. vervangen en goed schoonmaken en een ander merk proberen?

Petje57 (0) PRO, 17 jaar geleden

Zet maar gewoon iets strakker........Zeker weten.........

Gr.

Shumba (0), 17 jaar geleden

Zal ik doen!
Dank!

sjaak10918 (0) PRO, 17 jaar geleden

wat er niet duidelijk is besproken is dat een V-snaar NIET onder in de poelie mag lopen. Een V-snaar hoort zijn kracht over te brengen via de zijkanten van de V. Ik vermoed dat er een poelie (dynamo ?) op zit die uitgesleten / te breed is, zodat de Vsnaar (teveel) met de onderkant de poelie aandrijft en niet/te weinig met de zijkant. Sjaak

Hans4040 (330) PRO, 17 jaar geleden

Ik denk eerder aan een foutje in hbase , zou de eerste keer niet zijn.
Kijk maar eens in :
www.masterbase.nl
www.havam.nl of rechtstreeks www.partsbase.nl

mvg,
Hans.

roygsi (0), 17 jaar geleden

ik heb vandaag ook een nieuwe v snaar en multiriem gehaald, in de computer stonden 2 soorten, hup ff kap open, nummers bekeken op de huidige riemen, joe klaar en de goede

maar idd. ff strakker proberen

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.