close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: Snelheidsmeter valt uit

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: Z13DTH

Sinds de aanschaf van mijn Astra 2006 1.3 CDTI uit 2006 valt geregeld tijdens het rijden de snelheidsmeter, toerenteller en cruise control uit. Soms voor enkele seconden maar de andere keren voor meerdere minuten (tot 15 min). Na een langere tijd rijden verdwijnt meestal het probleem weer maar de volgende dag kan het weer terug zijn. Daarnaast gaan ook het lampje van de accu en onderhoud (auto met sleuteltje) branden, terwijl het abs lampje gaat knipperen. Het lijkt er wel op naarmate het warmer wordt, het probleem vaker voor komt.
Het is mij opgevallen dat alle snelheidsgerelateerde zaken (boordcomputer, navi, geluid radio) ook stoppen met werken tijdens de storing terwijl deze daarna gewoon weer werken (behalve cruise control, die werkt weer na opnieuw starten).

Inmiddels heeft de garage de computer uitgelezen en kwamen de volgende foutcode naar boven:
P1613 Imo geen signaal
P1530 Airco relais spanning laag
U2108 ongeldige gevegens ABS / geen communicatie ABS
U2139 geen communicatie CIM
U2103 punt geen communicatie
P0650 geen communicatie met CIM
Nu is het niet zeker ofdat alle foutmeldingen recent zijn maar de garage kon voorlopig niets vinden. Mijn inziens moet er gezocht worden in het snelheidssignaal van de ABS sensor of het elektrisch circuit (massa) van het ABS maar de garage zegt niet te kunnen doen zolang de storing zich niet voordoet in de garage.
Heeft iemand een suggestie waar ik gericht kan zoeken en welke stekkerverbindingen ik kan controleren? (Ik heb inmiddels gezien dat op dit forum het probleem vaker is besproken maar de echte oplossing heb ik niet kunnen vinden)?

[yt] http://www.youtube.com/watch?v=vCMSQQz0S... [/yt]

Geplaatst door

22ecotec (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je hoofdprobleem is een communicatie storing op het Can-netwerk.
Omdat het ABS geen signalen meer verstuurd via deze Can-bus ontvangt niemand meer de rijsnelheid.
Mogelijk wordt dit veroorzaakt door een slecht contact in een aansluiting op de can-bus - ABS-ecu of afhankelijk van uitvoering stuurhoeksensor.

Dit soort storingen zijn lastig te vinden en er is gedegen kennis voor nodig + elektrische schema's.
Ik ben bang dat niet iedereen dit zo maar oplost.

oldford 0
badge

13 jaar

Olford, bedankt voor je reactie. Dus het probleem wordt veroorzaakt dat er geen communicatie meer is met de ABS sensor via het CAN BUS wat waarschijnlijk veroorzaakt wordt door een stekker aansluiting of de bekabeling. Maar ik neem aan dat het alleen maar opgespoord kan worden als de foutmelding aanwezig is. En aangezien dat vrij onregelmatig is, wordt het opsporen extra bemoeilijkt.

Maar we kunnen eens beginnen met alle stekkers en bekabeling vanaf de ABS sensor naar de ECU te controleren.

22ecotec 0

13 jaar

Nee, Niet de abs SENSOR, maar de abs COMPUTER.
De Can-bus is een verbinding tussen computers onderling. De abs-sensors zullen wel werken, waar daar zie ik geen foutcodes van.

Uitgebreide tekening van een can-bus (is wel VW): http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp...
Zie pagina 6 en 7 om een idee te krijgen wat zo'n bus is.

oldford 0
badge

13 jaar

Ok, dank je de uitleg en het begint me nu duidelijk te worden.
Inmiddels heb ik vanmorgen gesproken met de garage en ze gaan volgende week de fout proberen op te sporen. Mocht de oplossing gevonden worden, dan plaats ik de oplossing wel.

22ecotec 0

13 jaar

Het probleem lijkt vooralsnog opgelost. De opel Dealers hebben in december de opdracht gekregen om de stekkers van de CIM module te controleren aangezien deze een storing kan veroorzaken. Deze stekker is inmiddels vervangen en het probleem zou opgelost moeten zijn.

22ecotec 0

13 jaar

Bedankt voor de feedback.

oldford 0
badge

13 jaar

Helaas,

Na 4 maanden probleemloos functioneren is begin vorige maand is het probleem plotseling teruggekomen. Daarnaast wil de Astra ook regelmatig niet meer wilt starten (vaak pas na 6-10 pogingen).

De volgende zaken zijn inmiddels bekeken en aangepast:
- CIM geupdated met nieuwste versie (CIM is 3 jaar geleden al eens vervangen)
- Motorstuurapparaat geupdate met nieuwste software nadat foutmelding U2105 naar boven kwam.
- Zekeringenkast ingevet om vocht te weren

De volgende belangrijkste fouten komen steeds terug, U2108, U2103, U2139, U2206 naast een aantal P foutmeldingen welke veroorzaakt worden door wegvallen netwerk.

De volgende zaken zijn mij de laatste weken wel opgevallen:
- Voordat Astra niet wilt starten (startmotor begint niet te draaien), blijft het voorgloeilampje aan (gaat niet meer uit). Draai je nu het contact uit, en probeer je weer te starten, dan gaat het voorgloeilampje niet meer aan. De auto start pas weer (6-10 pogingen) wanneer het voorgloeilampje weer normaal gaat werken (even kort branden).
- Het wegvallen van de teller lijkt gerelateerd te zijn aan hoe snel je start nadat je het contact aanzet . Naarmate je langer wacht met starten (en contact aan staat), lijkt het probleem minder te zijn. Relatief snel starten zorgt ervoor dat de tellers helemaal niet meer werken, langer wachten relateert dat het probleem weg is of maar sporadisch wegvalt (waarbij ABS lampje knippert).

Heeft iemand een idee waar het probleem kan zitten? Ik heb op meerdere forums deze problemen (al dan niet los van elkaar) gezien maar de oplossing wordt nooit gegeven?

22ecotec 0

13 jaar

Inmiddels is de UEC (FZM, zekeringkast voorin motorruimte) vervangen en de ECU (motorstuurapparaat) nogmaals voorzien van de nieuwste software. Het startprobleem is sindsdien niet meer teruggekomen maar de tellers vallen weer geregeld uit.
Uit de lijst met foutcodes blijkt dat het HS canbus wegvalt waardoor het snelheidssignaal van ABS sensor, via ABS module, via ECU naar CIM (via UEC) niet aankomt.

De volgende zaken wel op:
- Na langere stilgestaan te hebben, vallen de tellers weg na het starten. Dit kan kortstondig zijn (pulserend) tot langdurig (geen beweging meer voor 5-30 min). Bij kortstondig wegvallen knippert het abs lampje continu maar bij langdurig is het lampje gedoofd. Het service lampje (auto met sleutel) en accu lampje blijven tijdens het wegvallen wel continu branden.
- Het ABS werkt verder prima ook als de tellers zijn weggevallen (ook als ABS lampje knippert).
- De stuurknoppen (radiobediening), claxon, knipperlicht, verlichting etc. werken ook prima tijdens de storing (CIM niet het probleem?).

Wanneer er een tijdje is gereden (5-15min), dan kan in 95% van de gevallen het probleem van het wegvallen op de volgende manier opgelost worden:
- Tijdens het rijden de koppeling intrappen, contact uit (stand 1), contact aan en 3-5 sec wachten, en koppeling op laten komen. De tellers werken dan vanaf dat moment prima voor langere tijd. Ook als daarna de auto wordt afgezet en gestart, dan komt het probleem niet meer terug.
- Tijdens het rijden het ABS (min. 2-3 sec) aanspreken door flink te remmen. In de meeste gevallen is het probleem (tijdelijk) weg

Kan de ABS module defect zijn terwijl deze wel correct werkt of moet het gezocht worden in de aansluitstekker op deze module (bekend Vectra probleem)? Is de ABS module gevoelig voor lage spanning wat deze storing veroorzaakt aangezien bij opnieuw contact aanzetten met ‘warme motor’ de meeste modules (incl. ABS) een reset geeft?

22ecotec 0

13 jaar

Het heeft wat tijd en zoekwerk gekost maar het bleek een slechte massaverbinding te zijn achter het dashboard (instrumenten). Deze allemaal losgemaakt , ingespoten en voorzien van revetten en het probleem is opgelost. Bij de huidige Corsa is dit ook een bekend probleem alleen zit de slechte verbinding dan op en andere locatie.

22ecotec 0

12 jaar

Heb dezelfde verschijnselen gehad maar dan met men Opel Antara van 2008, bij mij was de spanningsregelaar op de Alternator defect en gaf deze geregeld te veel spanning, +/- 18 volt en hierdoor ging er veel in beveiliging door uitschakelen van de meetinstrumenten en radio enz.
Dus nameten die laadspanning tijdens zulke momenten dat de boordinstrumenten beginnen te flippen, hang een multimeter of ander meettoestel in de sigarenaansteker tijdens het rijden om de zaak te kunnen monitoren !

JohnnyB 0

7 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.