Beste Lezers,
Ik heb een lekkage aan mijn auto, koelvloeistof.
Het zijn maar enkele druppels maar ben er niet gerust op en wil het euvel graag oplossen, probleem is dat ik niet kan zien of voelen waar het lek precies zit, niet van boven, en ook niet van onder.
Ik kan wel zien uit welke hoek het komt, vermoed dat het van de dikke buis afkomt die achter het motorblok doorloopt.
Mijn vraag is nu, kan ik deze buis zien zitten, of eraan komen als ik het inlaat spruitstuk verwijder?
En kan ik het spruitstuk in zijn geheel demonteren, er staat mij iets bij dat dit niet zomaar gaat i.v.m. die grote aluminium bak wat eraan vast hangt.
Ik heb een foto bijgevoegd waar de buis goed te zien is van een eerdere reparatie, enkele jaren geleden, maar toen was de cilinderkop eraf.
Even voor de duidelijkheid, de slangenklemmen rechts naast het blok zitten er normaal niet op, maar dat is een ander verhaal.
Gaat die (buis) slang wel eens lekken, of een van die zij aansluitingen?
Alvast bedankt, groet, Wil.
URL=http://img19.imageshack.us/i/autoreparat...][img]http://img19.imageshack.us/img19/1026/au...[/img][/url]
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[url=http://img59.imageshack.us/i/koelvloeist...][img]http://img59.imageshack.us/img59/5972/ko...[/img][/url]
Uploaded with [url=http://imageshack.us]ImageShack.us[/url]
'neem aan dat je dit bedoelt ?
Hallo Willem,
Nee dat is niet precies wat ik bedoel, ik had graag geweten of ik het spruitstuk nadat ik het los gemaakt heb in zijn geheel onder de motorkap weg kan halen zodat ik kan zien of er daar het lek is aan een van de slangen of aan die kunstof buis wat achter het motorblok ligt, van de koelvloeistof.
Er staat mij iets bij dat dit niet mogelijk is/was omdat die aluminum bak eraan vast hangt.(Volgens mij is dit een geheel, en heb geen idee waar die bak voor diend)
Vandaar mijn vraag hier, niet dat ik voor noppes alles loshaal wat al een hele klus op zich is omdat je er overal zo moeilijk aankomt, en dan tot de conclusie moet komen dat ik nog niets kan zien.
Kan ook zijn dat ik het toen opzij heb laten liggen toen mijn cilinderkop eraf moest.
Ik zou het fijn vinden als je een tekening en/of beschrijving hebt om het spruitstuk de demonteren. (zonder de motor eruit te halen)
Dan heb ik nog een vraag, ik ben al aan het zoeken mocht er een lek zijn aan een van deze slangen of aansluitingen.
Op mijn huidige slang die in de auto zit met al die aftakkingen staat een nummer: 951370 0-69591
Is dit de Opel onderdeelnummer?
Ik heb namelijk een slang gevonden in Duitsland die volgens alles bij mijn auto hoort, maar zij vermelden als Opel nummer 1336119 en 90529505
Alvast mijn dank, groet, Wil.
13 jaar
Ik kom niet verder met de gegeven antwoorden.
Vraag kan gesloten worden
Toch bedankt voor de moeite.
13 jaar
Dag Wil,
Bij mijn auto ook een klein lek van koelwater. (Zelfde auto en type als jij).
Voor aflevering (1999) is de waterpomp vervangen en toch loopt er nog steeds een klein lekspoor langs de kant van de vertande-riem langs de waterpomp naar onderen.
Mijn ervaring is dat het watergebruik (lekproces) echt verminderd als de verhouding koelvloeistof en gedist. water door meer water toe te voegen wordt toegepast. Normale mengverhouding is 50% koelvloeistof (blauw/groen) en 50% gedistilleerd water. Bij mij schat ik de verhouding nu 40% koelvloeistof met 60% gedist. water.
De koelvloeistof is uitermate vet dat lekkage bij een oneffen overgang eerder voorkomt lijkt mij.
Ik heb destijds bij het vervangen van de koppakking bij mijn vorige Vectra (A), alles wat boven het blok lag eraf gehaald, incl. injectorrail. Helaas kan ik je ook niet vertellen of dit bij deze vernieuwde uitvoering, het inlaatspruitstuk in z'n geheel eruit gehaald kan worden. Wil je mij nog even laten weten wat je bedoelt met de alum. bak?
Laat me ook weten hoe het is/wordt opgelost?
grt. Cor.
13 jaar
Hallo Cor,
Ik heb net het spruitstuk gedemonteerd en het euvel van mijn koelvloeistof verlies gevonden.
Er zit een onzichtbaar scheurtje of gaatje in de dikke kunstof buis die achter het motorblok doorloopt.
Als je op de tekening hierboven in de reactie van de Heer Kleijn kijkt dan is het de buis tussen pos 4 en pos 5, het gedeelte wat hier met een boutje en een tapeind vast zit.
Op de foto die ik erbij geplaatst heb in mijn vraag kun je de pijp goed zien.
De aluminium bak dat is het spruitstuk, het is nogal een flink geval, vandaar mijn uitdrukking bak.
Bedankt voor het meedenken, groet, Wil. Onderwerp kan gesloten worden.
13 jaar
maak het eens goed schoon
en smeer er hard pvc lijm op
misschien helpt dat scheelt in ieder geval een hoop werk
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vectra of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar