Opel Zafira: Start slecht

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 dtl

Een probleem dat ik heel vaak terug vind, maar ik stel 'm toch opnieuw.
Mijn Zafira start (al heel lang) slecht bij de huidige temperaturen. Als het echt koud is, of 15 gr of hoger is er niets aan de hand.
De brandstof-retour-leidingen en de gloeibougies zijn al eerder vervangen.
Nu lees ik steeds over de verstuiverringen, maar zou ie dan niet alijd slecht moeten starten.
Ik heb ook wel eens gelezen over andere software (lijkt me een stuk eenvoudiger) zou het dat niet kunnen zijn?

Overigens heb ik ook dee indruk dat ik op topsnelheid, vermogen kwijt ben. Loopt nl nog maar 145 km/u op de teller! 3 jaar geleden is de luchtmassameter al eens vervangen.

Help!

Vr gr en bvd
Jan-Jaap

JJ de Lange

Geplaatst door JJ de Lange (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Zafira? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

hoogfrequent (0), 17 jaar geleden

Door onderduk op het retourcircuit te zetten kun je op lekkage controleren. Als de verstuiverringen lekken merk je dat direct (evenals een andere lekkage). De retourleidingen moeten echt vervangen zijn door goede exemplaren (van Opel zelf bijv.) want er staat behoorlijk onderdruk op. Ik heb zelf een vacuummeter in elkaar gesleuteld (oude pneumatische cilinder) maar door heel hard te zuigen kun je ook aardig vacuum opbouwen. Je top ligt niet zo ver weg van mijn dtl diesel uit 2000. Die haalt 155 op de teller ofwel 145-150km.

JJ de Lange (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor je reactie Hoogfrequent
Laat ik toch maar even kijken door de Opel Dealer. Hoeft niet direct alles te kosten, neem ik aan.

hoogfrequent (0), 17 jaar geleden

Speedy, wat houdt die andere software in? Op zich heb ik geen probleem met mijn dtl uit januari 2000 maar een snelle jongen is het niet en tussen 2200 en 2600 toeren dreunt die lichtjes. Altijd al gedaan. Volgens mij is de software nooit vervangen maar als die beter gaat lopen is het natuurlijk mee genomen.l

LLdeLange: laten checken kan natuurlijk nooit zoveel kosten en als je de vorige reparaties door een Opel dealer hebt laten doen zullen ze wel de juiste materialen gebruikt hebben. Voor mij nog altijd een reden onderhoud door een Opel dealer uit te laten voeren.

hoogfrequent (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor toelichting software update. Geen problemen met starten dus OK zo.
Groet Richard

JJ de Lange (0), 17 jaar geleden

Zat net in de Vraagbaak de verstuivers te bekijken. Hebben we het dan over de rubber O-ringen of de onderste ringen?

hoogfrequent (0), 17 jaar geleden

Inmiddels 150000km gereden met m'n dtl. Al wel de gloeibougies vervangen (al na 2 jaar) en de retourleidingen maar verstuiverringen nog niet. Kennelijk is dit nogal exemplarisch hoewel het veel voorkomt. Ik twijfel wel eens over inruilen gezien de km stand en toekomstige kosten (pomp?), maar zou het liefst doorrijden. Lees nog weinig over de uiteindelijke levensduur van deze motoren. Zou 250 tot 300.000 km een reeele verwachting kunnen zijn?

Ben1022 (0), 17 jaar geleden

Ik heb jaren dat probleem gekend. De verstuiverringen heb ik niet willen vervangen vermits dit niet goedkoop was en ze me niet konden garanderen dat dat slecht starten zou opgelost worden.Maar vorig jaar had ik de pech dat de dieselpomp het begaf .Daardoor hebben ze de dieselpomp naar een Bosch dealer opgestuurd om ze te laten reviseren.Na het monteren van die pomp op mijn auto heb ik nooit geen probleem meer gehad bij het starten. Soms heb ik de indruk dat al die pompen niet de ideale afstellingen meegekregen hebben in de fabriek destijds.Maar dat ze als dat de oorzaak moest zijn ze dat nooit zullen toegeven.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.