close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Zafira: Starten Zafira 2.0 DTH

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 di 16v

Onlangs een Opel Zafira aangeschaft uit 2000 met ca. 200000 km op de teller. Ook ik heb een probleem met de bijna koude start van de auto, de auto slaat pas aan naar een seconde of 8 doorstarten, wat gepaard gaat met de nodige rook.
Koude start (auto gloeit voor) en warme start geen enkel probleem. Daarnaast zit er een lichte tik in de motor wat lijkt op een probleem met de kettingspanner.
Indien ik de stekker (voor het starten) van de temperatuursensor los haal, gloeit de auto netjes voor en slaat goed aan. (geen rook)
Ook zijn de retourslangetjes in een goede staat, de rubbers nog niet bekeken.
Ik heb hier op problemcar al een aantal oplossingen gezien welke wijzen naar een software update en/of (onderbreking) van de temperatuur sensor vooraf aan het starten. Ik twijfel er niet aan dat dit zal werken maar is dit wel de oplossing van het probleem?

Mijn vraag,
Is het tikken van de ketting (kettingspanner) een bekend probleem bij dit model? Zouden deze problemen met elkaar verband kunnen hebben? (pomp niet op tijd???)
Is het vervangen van de kettingspanner(s) een ingewikkelde klus (bereikbaarheid)
Zijn er nog andere aandachtspunten?

Het vervangen van de kettingspanners laat ik over aan een specialist gezien ik het zelf te riskant vindt, maar graag zou ik wel willen weten hoe bewerkelijk het is zodat ik de prijsopgave van de reparatie kan beoordelen.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Geplaatst door

rigmar (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

kettingspanners gaan wel eens stuk... Als je ze beide wilt vervangen is ong een uurtje werk.. lijkt me sterk als hierdoor de timing veranderd maar wie weet

venedijk 0
badge

17 jaar

retourslangen + t stukjes vervangen en verstuiverringetjes.. ong 4 / 5 uren werk

venedijk 0
badge

17 jaar

Hier weer een update van het startprobleem.
De volgende werkzaamheden zijn verricht:
vervangen verstuiverringen
vervangen retourleidingen
vervangen distributieketting en spanners (i.v.m. ander probleem) extra aandacht besteed aan het op tijd zetten van de pomp en krukas
software update uitgevoerd > versie 5
Motor start helaas nog steeds slecht, alleen indien de auto niet voorgloeit en ca. langer dan 4 uur heeft stilgestaan. Indien het stekkertje van de koelvloeistoftemp tijdelijk lostrek, gloeit de auto voor en start ook dan meteen.

Onder slecht starten versta ik ca. 10 seconden doorstarten en vervolgens met veel rook aanslaan (blauw). Als de moter loopt geen blauwe rook en loopt deze als een zonnetje. Warme start gaat uitstekend.

Ik denk zelf aan dat de startmotor mogelijk een te laag starttoerental geeft maar wacht eerst jullie suggesties af voor ik verder kosten ga maken.

Alvast bedankt voor jullie reacties!

rigmar 0

17 jaar

Niemand een idee?

rigmar 0

17 jaar

ja
zet er eens een nieuwe temp sensor in

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Was ik vergeten te vermelden. de temperatuursensor heb ik al reeds vervangen. Andere opties?

rigmar 0

17 jaar

komt t signaal ook in de eecu terecht??
draadbreukje
mvg jerry

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Signaal komt goed terecht (geen foutmeldingen) Ik vermoed dat temperatuur sensor geen rol speelt in het slecht starten. De reden dat hij wel satrt bij losgetrokken stekkertje is volgens mij omdat hij dan gloeit ofwel in noodloop gaat.
Denk zelf aan startmotor, (starttoerental) of is dit niet waarschijnlijk?

rigmar 0

17 jaar

kan wel een oorzaak zijn
meet of laat de startstroom meten
anders startmotor eraf naar een specialist gaan en op bank testen
mvg jerry

CARS&MOTORS 0
badge

17 jaar

Laat eens een onderdrukmeting uitvoeren op het retourcircuit. Ondanks dat verstuiverringen, retourslangen etc. zijn vervangen lijkt de klacht namelijk op lucht in retourcircuit. Een onderdukmeting kan dit bevestigen of uitsluiten.

Als je er echt niet uit komt zou je het signaal van de temp-sensor tijdens starten kunnen onderbreken met een relais.

hoogfrequent 0

17 jaar

Opel Zafira
Bouwjaar: 2001
Brandstof: Diesel
Motor: 16V 2.0 DTH Comfort Ik heb een zeer irritant probleem.

Mijn auto startte bij koud weer dan wel dan niet. Het duurt dan 8-10 seconden. Indien ik merk dat hij weer moeilijk gaat doen en ik draai het contact 1 of 2 keer terug en start opnieuw, dan doet hij het in kortere tijd. Bij een warme motor zonder problemen. Omdat ik veel vrienden met garages heb, ben ik bij een aantal garages langsgeweest. Twee garages vertelden me dat ik een of andere ring onder het injectiegedeelte moest vervangen of dat het aan de benzinepomp zou liggen. Een andere garage vertelde me dat het waarschijnlijk niet de benzinepomp zou zijn, want dan zou mijn auto nooit goed starten en dat het echt die ring onder de injectie moest zijn. Kosten zouden 250 - 500 euro zijn, maar ik had geen garantie vertelden ze me. Dat risico wilde ik niet lopen, omdat het probleem 's ochtends even vervelend is als de motor koud is en daarna gewoon na 10 seconden starten en ik daar wel mee kon leven. Ik was alleen bang dat het uiteindelijk de motor zou beschadigen.

Tot ik uiteindelijk bij een garage kwam, die zei dat het waarschijnlijk geen van bovenstaande was en me 2 mogelijkheden gaf. Of de accu was slecht, of de gloeibougies waren slecht geplaatst of beiden. Het schijnt namelijk knap lastig te zijn om die gloeibougies helemaal goed in te draaien, waardoor je hetzelfde startprobleem zou krijgen. En inderdaad, 1 van de 4 bougies stak enkele millimeters boven de overige 3 uit en bleek ook helemaal zwart geworden. Alle 4 werden vervangen en de accu bleek goed te zijn. Echter, probleem bleef ongewijzigd.

Uiteindelijk viel het de monteur op dat het voorgloei controlelampje helemaal niet brandde bij het draaien van de contactsleutel (ABS, airbag e.d. deden het allemaal wel). Hij kwam er achter dat de auto helemaal niet voorgloeide. Hij deed dit pas tijdens het draaien van de startmotor (dus in die periode van 8-10 seconden!!!).
Wanneer hij er via de accu een directe stroom op een van de de gloeibougies zette, startte de motor zonder problemen direkt. Volgens een vriend van de monteur bij de Opel Garage, lag het mogelijk aan een kortsluiting ergens in het systeem en moest het dashboardgedeelte vervangen worden. Dat was wel een dure grap waarschijnlijk.

Bij het uitlezen van de auto kwamen enkele foutmeldingen naar voren, waaronder een of ander relaisschakelaarprobleem meen ik mij te herinneren. Deze was niet zo duur en werd ook vervangen.

Hierna brandde het voorgloeilampje eindelijk wel (die overigens alleen brand als de motor volledig koud is geworden na enkele uren).

Het probleem wat ik nu heb is het volgende: 's ochtends als de motor koud is, brand het voorgloeicontrolelampje en start de motor altijd direkt. Ook als de motor volledig warm is, start hij direkt. MAAAAAAR, daar tussenin, dus als hij nog warm is, maar 1 of 2 uur heeft afgekoeld, start hij soms wel en soms moeilijk.

Dit is zo een raar en complex probleem, waar de monteur zeker 3 dagen mee bezig is geweest. Hij heeft alles nagekeken (bedrading e.d.). Op dit forum kwam ik dus meerdere posts tegen met hetzelfde probleem.

De monteur vertelde me dat het mogelijk nog aan de buitentemperatuursensor zou kunnen liggen en dat dit een prikkie kost, maar daar heb ik nog geen tijd voor gehad. Dat wordt dus de volgende optie.

Heeft iemand anders nog een idee?

Groeten en alvast bedankt!

g0uq1x 0

17 jaar

Update:
Gisteren heb ik de auto aan laten duwen, niet omdat de accu leeg was maar puur om te testen wat er zou gebeuren als het starttoerental hoger zou zijn, motor sloeg direct aan zonder rook o.d. Ik ga volgende week eerst accu, laadstroom en startstroom doormeten en anders toch maar eens wagen op een nieuwe startmotor.

@hoogfrequent onderdrukmeting hebben we zowel voor als na vervanging van de onderdelen uitgevoerd, reden dat we de onderdelen toch hebben vervangen is het feit dat we de ketting hebben vervangen en de motor zover openlag dat we voor die paar euro ook maar de verstuiveringen preventief hebben vervangen. (auto heeft ca. 200000 km gelopen)

Mochten er nog andere sugesties zijn, graag, anders laat ik jullie volgende week weten of het probleem opgelost is.

rigmar 0

17 jaar

Voor een poos terug wou mijn DTL ook niet aanslaan bij starten. Aangetrokken en sloeg toen ook meteen aan. Oorzaak was lucht in retourcircuit vanwege poreuze retourslangen. Je geeft aan dat onderdrukmeting is uitgevoerd (en ik neem aan dat resultaat goed was) dus dat zou het niet kunnen zijn. Ik weet niet of er ook lucht via de pomp in retourcircuit kan komen en of je dat met onderdrukmeting kan opsporen. Wat ik hiermee wil zeggen is dat bij aanduwen/aantrekken en meteen aanslaan niet het startcircuit de oorzaak hoeft te zijn.

Je gaat nu startmotor vervangen maar kun je dan horen dat het starttoerental duidelijk lager is?

hoogfrequent 0

17 jaar

Ik ben inderdaad voornemens om het in het startcircuit te gaan zoeken, met het op tijd zetten van de pomp en nokkenas, vervangen van de distributieketting, temp sensor, o ringen, retourslangen en het uitvoeren van een software update zijn er aardig wat zaken uitgesloten.
Vacuummeting is goed en geen fouten met uitlezen.
Nu heb ik nog een vraag, indien het lucht in leidingen zou zijn, waarom slaat de motor dan met gloeien wel aan en zonder gloeien niet (slecht)?
Als ik de auto 's ochtends start en hij gloeit slaat hij meteen aan, zet ik hem dan een minuut later af en start weer meteen dan gloeit hij niet meer en slaat ie slecht aan.
Met warme motor t/m ca. 4 uur stilstaan slaat hij perfect aan, waarbij hij vanaf 3 uur stil staan een beetje rookontwikkeling ontstaat welke meteen ophoudt zodra de motor loopt.

Heeft het zin in het startcircuit te zoeken of zit ik er dan helemaal langs.

p.s. het startoerental is niet hoorbaar lager.

Allen alvast bedankt voor nog verdere suggesties!

rigmar 0

17 jaar

Heb ook een probleem gehad met het starten van een zafira 2.2 benzine. De problemen waren de koude start (vaak 2 twee keer starten voordat hij aansloeg) en hij accellereerde koud niet geweldig. UGR klep vervangen, maar hielp niets, vervolgens de immobilisator vervangen, maar hielp ook niets. Het probleem kon niet worden gevonden tot voor kort een monteur op het idee of het misschien aan de slang in de tank zou kunnen liggen. En inderdaad zat er een gaatje in die slang waardoor er niet genoeg compressie was en dus, zeker koud, de motor te weing benzine kreeg. Probleem is opgelost !!!!

neverland 0

17 jaar

Gaatje in slang zou bij diesel dan leiden tot lucht in brandstofsysteem wat deze klacht juist doet vermoeden. Goede tip. FF checke lijkt me.

hoogfrequent 0

17 jaar

Heren, allemaal bedankt voor jullie Tips.

Na een lange zoektocht probleem gevonden, een nieuwe startmotor en contact gemonteerd en het probleem lijkt opgelost. Motor slaat hoorbaar sneller rond en auto slaat warm meteen aan bijna koud binnen 1 a 2 seconden.
Ik zal moeten accepteren dat deze motoren blijkbaar niet al te vlotte starters zijn, maar 1 a 2 seconden kan ik mee leven.

rigmar 0

17 jaar

Gefeliciteerd! En weer leerzaam voor ons allen.

hoogfrequent 0

17 jaar

Er is een nieuwe versie van software te verkrijgen bij opel !!!!! versie 6 !!!!!! zeer belangrijk.....start beter.. minderverbruik...

techniek16 0
badge

17 jaar

Mark: dit is dan voor een dth neem ik aan. Weet je toevallig ook wat de laatste versie is voor de dtl 80pk versie? En van wanneer die dan is?

hoogfrequent 0

17 jaar

Hallo Allemaal,
Ik volg dit forum al een tijdje, want ook ik heb last van een vaak slecht startende Zafira (DTL, 2001).
Vanochtend heeft de startmotor het echter begeven en dient dus vervangen te worden. Misschien ben ik dan ook van het slechte starten af. Maar nu mijn vraag:
wat is de beste methode om de startmotor er uit te halen? Moet daarvoor de rechter aandrijfas los? Met hoeveel bouten zit ie vast? Kan ik de aluminium plaat laten zitten?

Groet,
Johan

Inmiddels de startmotor min of meer volgen de Vraagbaak van Olving uitgebouwd, alleen niet naar boven zoals Olving beschrijft, maar onderlangs.
Morgen een nieuwe erin en afwachten of ie nu ook beter start.

Johan


Vervolg
Nieuwe startmotor erin en de motor draait nu bij het starten veel sneller rond. Ik heb even de hoop dat nu het slechte starten voorbij zal zijn. Maar helaas, vanochtend weer hetzelfde probleem. Minutenlang starten en de motor doet helemaal niets. Nu ook geen blauwe rook meer, die ik tot vorige week nog wel had.
Dus nu maar eens naar alle andere tips en mogelijke oplossingen kijken.

Johanx19 0

17 jaar

Update:

Ik ben eens gaan kijken naar de retourleidingen en toen ik de eerste los wilde halen, verpulverde deze zo ongeveer in mijn hand. Helemaal vergaan!
Het hele stuk vervangen, dus de 4 cilinders en de leiding naar de pomp + T-stukjes.

Sindsdien helemaal geen startproblemen meer gehad. Slaat nu direct aan!!!!! Had ik dit maar 2 jaar eerder gedaan.

(De auto is trouwens uit 2000 en niet uit 2001 zoals ik eerder schreef.)

Johanx19 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.